BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rzemieniak Magdalena (Politechnika Lubelska)
Tytuł
Rozwój usług merchandisingowych - uwarunkowania i tendencje zmian na przykładzie branży odzieżowej
The Development Of Merchandising Services - Conditions And Trends On The Example Of The Clothing Industry
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2012, nr 96, s. 469-479
Tytuł własny numeru
Usługi w Polsce 2012: usługi publiczne - usługi komercyjne
Słowa kluczowe
Przemysł odzieżowy, Rynek odzieżowy
Clothing industry, Clothing market
Uwagi
summ.
Abstrakt
Pierwsze przesłanki merchandisingu pojawiły się na początku XX wieku w Stanach Zjednoczonych wraz z powstaniem nowej kategorii punktów sprzedaży detalicznej - sklepów samoobsługowych1. Pierwszy supermarket - "Piggly Wiggly" - otworzył 6 września 1916 roku w Memphis w stanie Tennesee Amerykanin Clarence Saunders. Był on samoukiem - zakończył edukację w wieku 14 lat i rozpoczął pracę jako sprzedawca. Po wielu latach doszedł do wniosku, że tradycyjny sposób sprzedaży jest mało wydajny i kosztowny. Recepta Saundersa była prosta: niech klienci sami biorą z półek to, co chcą kupić. Sklep będzie mógł zatrudniać mniej osób, towary będą tańsze, a niższe ceny przyciągną klientów. Saunders wprowadził wiele rozwiązań, z których część jest do dziś fundamentem działania supermarketów. Sklep "Piggly Wiggly" był zorganizowany na wzór labiryntu - po kupieniu np. mleka klient nie mógł pójść od razu do kasy, lecz musiał przejść przez cały sklep, wzdłuż wszystkich półek z towarami. Wynalazca słusznie uważał, że klient po drodze może coś zauważyć i zdecyduje się na zakup, o którym wcześniej nie myślał.(fragment tekstu)

Merchandising services contribute to the growth in retail sales significantly. It is the shop design, the atmosphere and good exhibition of the product affect consumer decisions on the selection of the shop where he makes purchases. Enterprises in their activities cannot forget that in order to generate profits they must have the ability to adapt to the expectations and needs of potential customers. Supply of merchandising services to meet the individual needs of consumers will be most successful.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. B. Borusiak, Merchandising, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Po-znań 2005, s. 7.
  2. A. Leszczyński, Supermarket-sztuka sprzedawania, w: www.wiz.pl, 10.03.212.
  3. L. Witek, Merchandising w małych i dużych firmach handlowych, C.H. Beck, Warszawa 2007, s. 1.
  4. T. Goban- Klass, Komunikacja marketingowa - kształtowanie społeczeństwa konsumpcyjnego, Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, Radom 2006, s. 295-296.
  5. M. Rzemieniak, Merchandising, w: Komunikacja marketingowa: instrumenty i metody, red. B. Szymoniuk, PWE, Warszawa 2006, s. 167.
  6. E. Diamond, J. Diamond, Merchandising. Magnetyzm przestrzeni handlowej, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007, s. 105.
  7. T. Morgan, Merchandising. Projektowanie przestrzeni sklepu, Arkady, Warszawa 2008, s. 30.
  8. www.egospodarka.pl, 15.03.2012.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu