BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Brzozowski Tomasz Tadeusz (Uniwersytet Wrocławski)
Tytuł
Wiedza jako podstawowy czynnik rozwoju przemysłu i usług
Knowledge as a Basic Development Factor of Industry and Services
Źródło
Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 2013, nr 21, s. 390-404, wykr., bibliogr. 23 poz.
Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society
Tytuł własny numeru
Funkcje przemysłu i usług w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy = Functions of Industry and Services in the Development of Knowledge-Based Economy
Słowa kluczowe
Wiedza, Wiedza ekonomiczna, Rozwój przemysłu, Rynek usług
Knowledge, Economic knowledge, Industry development, Services market
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest wiedza jako podstawowe narzędzie, mające zastosowanie w przemyśle i usługach. Obecnie waga kontekstowa wiedzy jest zmienna i coraz częściej związana z jej współczesnym wymiarem pragmatycznym. Wydaje się, że sięgająca swymi korzeniami starożytności i średniowieczna idea bezinteresowności nauki dziś należy już do przeszłości. Celem niniejszego artykułu jest więc próba redefinicji rzeczywistego znaczenia wiedzy w czasach współczesnych i ustalenie, w jakim stopniu sfera biznesu wpływa na kształt relacji społecznych. Zachodzące dziś zmiany w sposobach odnoszenia się ludzi do siebie, moim zdaniem, są rezultatem ekspansji oraz wynikiem atrakcyjności świata ekonomicznego dla współczesnego człowieka. Aktualnie, pragmatycznie zorientowana wiedza zawęża ją do roli instrumentu podnoszącego stopę zysku lub przyczyniającego się do wzrostu poziomu konkurencyjności w obszarze biznesu. Te najważniejsze i najbardziej widoczne zmiany, jakie zachodzą w rozumieniu i postrzeganiu dzisiejszej wiedzy, mają zastosowanie również w sektorze przemysłu i usług. (abstrakt oryginalny)

The subject of this article is knowledge as a basic instrument, which can be applied in industry and services. Currently, a status of this kind of knowledge is changeable and most frequently it is connected with pragmatic dimension of contemporary business. At present it seems that the ancient and medieval idea of disinterested knowledge belongs to the past. The main aim of this paper is an attempt to redefine the real meaning of knowledge in modern times and to establish what impact business sphere has on social relationships. Changes which occur in ways we relate to each other, in my mind, are a result of expansionist and attractive world of economy for the contemporary human being. Nowadays, the pragmatic knowledge narrows them only to the instrument of increasing profit and building competitive advantage in business. The most important and visible changes in the meaning and function of knowledge occur in industry and service sectors. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bauman, Z. (2012). To nie jest dziennik. Przeł. M. Zawadzka. Poznań: Wydawnictwo Literackie.
  2. Brzozowski, T.T. (2009). Teleworking/telecommuting - system podnoszący stopień zinformatyzowania sektora pracy. Szanse i zagrożenia dla społeczeństwa informacyjnego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 13, 143-159.
  3. Brzeziński, J. (1996). Doświadczenia uniwersytetu europejskiego a przyszła organizacja szkolnictwa wyższego w Polsce. W: Idea Uniwersytetu u schyłku tysiąclecia. Praca zbiorowa. Warszawa, 91-101.
  4. Castells, M., Aoyama, Y. (1994). Paths Towards The Informational Society: Employment Structure in G-7 Countries, 1920-90. International Labor Revirew, 133.
  5. Cyrek, M. (2007). Wybrane koncepcje pomiaru gospodarki opartej na wiedzy. W: M.G. Woźniak (red.), Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Gospodarka oparta na wiedzy. Praca zbiorowa, Zeszyt Nr 10, Katedra Teorii Ekonomii Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 208-224.M.eke
  6. Dylus, A. (2005). Globalizacja. Wrocław: Ossolineum.
  7. Friedman, T.L. (2005). The world is flat. A Brief history of the globalized. World in the Twenty-first Century. London: Penguin Books.
  8. Hannerz, U. (2006). Powiązania transnarodowe. Kultura, ludzie, miejsca. Przeł. K. Franek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  9. Sassen, S. (2007). Globalizacja. Eseje o nowej mobilności ludzi i pieniędzy. Przeł. J. Tegnerowicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  10. Lyotard, J.F. (1997). Kondycja ponowoczesna. Przeł. M. Kowalska, J. Migasiński. Warszawa: Aleteia.
  11. Mielcarek, P. (2008). Innowacyjność polskich przedsiębiorstw na tle Unii Europejskiej. Przedsiębiorczość - Edukacja, 4, 108-115.
  12. Nowak, P. (2012). Poziom innowacyjności polskiej gospodarki na tle krajów UE. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 19, 153-168.
  13. Porębski, L. (2003). Rewolucja informacyjna jako źródło nowych podziałów społecznych, W: R. Borkowski (red.), Globalopolis. Kosmiczna wioska. Szanse i zagrożenia. Warszawa: Pax.
  14. Soros, G. (1999). Kryzys światowego kapitalizmu. Warszawa.
  15. Taylor, Ch. (2002). Globalopolis. Kosmiczna wioska. Szanse i zagrożenia. Przeł. A. Pawelec. Kraków: Znak.
  16. Wallerstein, I. (2007). Ain I.rzeł. K. Gawlicz, M. Starnawski. Warszawa: Dialog.
  17. Cyrek, M. (2007, 27 sierpnia). Wybrane koncepcje pomiaru gospodarki opartej na wiedzy. Pozyskano z: http://www.univ.rzeszow.pl/pliki/Zeszyt10/16.pdf.
  18. Gazda, P. (2011, 13 stycznia). Internet 2010 w liczbach: biliony e-maili, miliardy użytkowników, setki milionów stron. Pozyskano z http://webhosting.pl/Co.sie.dzialo.w.Internecie.w.2010.roku.
  19. Vobacom. (2013, 7 lipca). Pozyskano z: http://www.vobacom.pl/Rozwoj_Internetu_w_Polsce_i_na_ swiecie.
  20. Raport Strategiczny IAB Polska Internet 2012 (2013, 6 lipca). Pozyskano z: http://www.iabpolska.pl/ index.php?mnu=91.
  21. Szarucki, M. (2013, 27 sierpnia). Pozycja Polski na tle wybranych krajów w rankingu gospodarki opartej na wiedzy. Pozyskano z: http://www.naukaigospodarka.pl/index.php?option=com_con-tent&view=article&id=285%3Apozycja-polski-na-tle-wybranych-krajow-w-rankingu- -gospodarki-opartej-na-wiedzy&catid=39%3Aartykuly&Itemid=108〈=pl.
  22. Cyrek, M. (2013, 4 lipca). Wybrane koncepcje pomiaru gospodarki opartej na wiedzy. Pozyskano z: http://www.univ.rzeszow.pl/pliki/Zeszyt10/16.pdf.
  23. Raport (2013, 11 stycznia). Pozyskano z: http://www.parp.gov.pl/files/74/81/380/10838.pdf /.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2449-903X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu