BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Seweryn Renata (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie / Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości)
Tytuł
Organizacja wydarzeń kulturalnych jako wyraz przedsiębiorczości władz lokalnych w dziedzinie turystyki
Organization of Cultural Events as Enterprising Task of Local Authorities in the Field of Tourism
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2012, nr 97, s. 183-197, bibliogr. 39 poz., rys., tab.
Tytuł własny numeru
Przedsiębiorczość szansą rozwoju regionu. T. 1, Polityka wsparcia i kreowania przedsiębiorczości
Słowa kluczowe
Kultura masowa, Przedsiębiorczość lokalna, Wspieranie rozwoju lokalnego, Turystyka, Wydarzenia kulturalne
Popular culture, Local entrepreneurship, Local development support, Tourism, Cultural events
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest wykazanie znaczenia imprez kulturalnych dla obszaru recepcji turystycznej. Wyjaśniono istotę i funkcje przedsiębiorczości, szczególną uwagę skupiając na wymaganiach w tym zakresie wobec samorządów. Podkreślono też istotną rolę turystyki w rozwoju lokalnym. Efekty stymulowania i organizacji wydarzeń kulturalnych zaprezentowano na przykładzie Krakowa, wykorzystując wyniki badań ruchu turystycznego, przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Miasta w latach 2008-2011.(fragment tekstu)

The purpose of the paper is to demonstrate the importance of cultural events for the tourist destination area. The nature and functions of the entrepreneurship were explained, focusing the particular attention on the requirements in this field for the local authorities. There was given also weight to tourism in the local development. The effects of stimulation and organization of cultural events were presented based on the example of Krakow, using the results of research of tourist movements, carried out at Town Council's order in the years 2008-2011.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  2. Davidson R., Rogers T., Marketing Destinations and Venues for Conferences, Conventions and Business Events, Elsevier Ltd, Oxford 2006.
  3. Ekonomika turystyki, red. A. Panasiuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
  4. Encyklopedia agrobiznesu, red. A. Woś, Fundacja Innowacja, Warszawa 1998.
  5. Encyklopedia biznesu, red. W. Pomykało, Fundacja Innowacja, Warszawa 1995.
  6. Gordon A., Rozwijanie turystyki jako obowiązek prawny samorządów, w: Turystyka w gminie i powiecie, red. A. Gordon, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa 2003.
  7. Grabiński T., Borkowski K., Seweryn R., Wilkońska A., Mazanek L. , Ruch turystyczny w Krakowie w 2008 roku. Raport końcowy, MOT, Kraków 2008.
  8. Grabiński T., Borkowski K., Seweryn R., Wilkońska A., Mazanek L., Ruch turystyczny w Krakowie w 2011 roku. Raport końcowy, MOT, Kraków 2011, www.bip.krakow. pl/?sub_dok_id=19949, dostęp 29.03.2012.
  9. Grandys A.J., Marketing i technologia informacyjna. O związkach strategii marketingowych i technologii IT, Katedra Ekonomii i Marketingu Politechniki Łódzkiej, Łódź 2000.
  10. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  11. Gursoy D., Kim K., Uysal M., Perceived Impacts of Festivals and Special Events by Organizers: an Extension and Validation, "Tourism Management" 2004, Vol. 25, No. 2.
  12. Jewtuchowicz A., Rola instytucji w tworzeniu środowisk przedsiębiorczości; przykład Łodzi, w: Gospodarka, Przestrzeń. Środowisko: Restrukturyzacja transformacyjna i rozwój regionów w perspektywie procesu zjednoczenia Europy, red. S. L. Bagdziński, M. Marszałkowska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 1998.
  13. Koh K.Y., Jackson A.A., Special Events Marketing: an Analysis of a County Fair, "Journal of Convention & Event Tourism" 2006, Vol. 8, No. 2.
  14. Kwiatkowski S., Przedsiębiorczość intelektualna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  15. MacCannell D., Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2002.
  16. Metody zarządzania, red. J.D. Antoszewicz, Poltext, Warszawa 2007.
  17. Mietlewski Z., Szelągowska-Rudzka K., Przedsiębiorczość a cykl życia organizacji, w: Doskonalenie systemów zarządzania w społeczeństwie informacyjnym, red. A. Stabryła, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2006, t. 2.
  18. Mietlewski Z., Szelągowska-Rudzka K., Sukces, przedsiębiorczość oraz cykl życia organizacji w opinii potencjalnych przedsiębiorców, w: Sukces organizacji. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzna, red. H. Czubasiewicz, W. Golnau, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot 2007.
  19. Mroziewski M., Styl zarządzania jako instytucjonalny czynnik kreowania kapitału przedsiębiorczości organizacyjnej. Koncepcja ewolucyjno-normatywna, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.
  20. Niezgoda A., Rola zarządzania strategicznego i strategii rozwoju w gminie turystycznej, w: Gospodarka turystyczna w XXI wieku - problemy i perspektywy rozwoju w skali regionalnej i lokalnej, red. S. Bosiacki, seria: Monografie nr 386, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Poznań 2008.
  21. Ruch turystyczny w Krakowie w 2009 roku. Raport końcowy, MOT, Kraków 2009.
  22. Ruch turystyczny w Krakowie w 2010 roku. Raport końcowy, MOT, Kraków 2010.
  23. Schumpeter J., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960.
  24. Seweryn R., Economic Results of Tourism Development in the Małopolska Region, w: Marketing Development in Theory and Practice, red. J. Strišš et al., Faculty of Management Science and Informatics and Institute of Management by University of Zilina, Zilina 2010.
  25. Seweryn R., Konkurencyjność Krakowa na rynku turystycznym w okresie kryzysu (na podstawie wyników badań ruchu turystycznego), w: Konkurencyjność miast i regionów na globalnym rynku turystycznym, red. J. Sala, PWE, Warszawa 2010.
  26. Seweryn R., Partnerstwo w kreowaniu wartości produktu turystycznego obszaru recepcji, w: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Partnerstwo w marketingu, red. G. Rosa, A. Smalec, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 558, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin 2009.
  27. Seweryn R., Turystyka kulturowa w przyjazdach do Krakowa (w oparciu o wyniki badań ruchu turystycznego), w: Turystyka w badaniach naukowych. Prace ekonomiczne, red. A. Nowakowska, M. Przydział, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie, Rzeszów 2006.
  28. Seweryn R., Turystyka rozrywkowa w Krakowie i warunki jej rozwoju, w: Turystyka w ujęciu podmiotowym i przestrzennym. Człowiek - przestrzeń - przedsiębiorstwo, red. G. Gołembski, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2006.
  29. Shank M.D., Sport Marketing. A Strategy Prospective, Prentice Hall, New Jersey 2002.
  30. Szromnik A., Marketingowa koncepcja przedsięwzięcia sportowego, w: Marketing dla sportu, red. H. Mruk, K. Kropielnicki, P. Matecki, Sport & Business Foundation, Poznań 2006.
  31. Shapiro C., Varian H.R., Potęga informacji. Strategiczny przewodnik po gospodarce sieciowej, Helion, Gliwice 2007.
  32. Stevenson H.H., Jarrillo-Mossi J.C., Preserving Entrepreneurship as Companies Grow, "Journal of Business Strategy" 1986, Vol. 7, No. 1.
  33. Thomas O., Hermes B., Loos P., Reference Model-Based Event Management, "International Journal of Event Management Research" 2008, Vol. 4, No. 1.
  34. Timmons J.A., New Venture Creation, Irwin, Homewood 1994.
  35. Timmons, S. Spinelli J.A., New Venture Creation. Entrepreneurship for the 21st Century, Irwin, New York 2004.
  36. Tourism Trends for Europe, European Travel Commission, Brussels 2006.
  37. Travel & Tourism Economic Impact 2012. World, World Travel & Tourism Council, London 2012.
  38. Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S., Metody statystyczne, PWE, Warszawa 2002.
  39. Żabińska T., Wydarzenie jako produkt turystyczny i narzędzie komunikacji marketingowej, w: Współczesny marketing. Trendy. Działania, red. G. Sobczyk, PWE, Warszawa 2008.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu