BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nowek Magdalena (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Wpływ spowolnienia gospodarczego na zmianę zachowań konsumentów na rynku usług telekomunikacyjnych
Impact of Economic Slowdown on the Change in Consumer Behaviour on the Market of Telecommunication Services
Źródło
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2011, z. 112, s. 162-182, rys., tab., bibliogr. 16 poz.
Słowa kluczowe
Telekomunikacja, Rynek, Wzrost gospodarczy, Spowolnienie gospodarcze
Telecommunication, Market, Economic growth, Economic slowdown
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Polska, jak wiele innych krajów Unii Europejskiej, doświadczyła efektu spadku wzrostu gospodarczego w 2009 roku. Konsumenci częściej odczuwali pogorszenie się ich sytuacji materialnej (29%) niż jej polepszenie (9%)24. Wpływało to na ich zachowania się na rynkach produktów i usług. Podejmowali działania między innymi adaptacyjne w wyniku pogorszenia się ich sytuacji materialnej lub w obawie przed zmianę. Badania przeprowadzone przez KPŻiK pozwoliły na wyznaczenie zachowań charakterystycznych w czasach spowolnienia gospodarczego. W artykule zostały przytoczone te, które występowały na rynku telekomunikacyjnym. Zaobserwowano jeden z trzech typów postaw występujących w czasach kryzysu. Były to zachowania asekuracyjne, które polegały między innymi na ograniczaniu wydatków na usługi telekomunikacyjne. Na poszczególnych segmentach rynku zachowania charakterystyczne w czasach kryzysu przejawiały się w różny sposób. W przypadku usług głosowych była to rezygnacja z dwóch dostępów do usług i wybór oferty tańszej. Dodatkowo zaobserwowano mniejszą elastyczność cenową. Obniżka regulacyjna stawek MTR nie wpływa już w takim stopniu na wzrost liczby minut wykorzystywanych przez abonenta telefonu komórkowego, jak w latach poprzednich. Jeżeli chodzi o Internet to i tu występowały zmiany w zachowaniach, które mogą świadczyć o procesie adaptacyjnym wywołanym spadkiem dynamiki wzrostu gospodarczego. Wskazuje na to wzrost udziału na rynku operatora P4, który dostarczał najtańsze usługi. Zaobserwowano również znaczącą zmianę w sposobie korzystania z Internetu, który zaczął zastępować inne, droższe rozrywki. Potwierdzają to badania KPŻiK. Przykłady takich zachowań są wystarczającym dowodem na to, że spowolnienie gospodarcze znacząco wpłynęło na rynek usług telekomunikacyjnych. Można nawet przypuszczać, że było przyczyną pierwszego w historii spadku wartości rynku telekomunikacyjnego(abstrakt oryginalny)

The article describes the telecommunication market focusing on the change in consumer behaviour, which results from the discernible economic slowdown. The analysis of consumer behaviour made use of the research done in 2009 by the SGH Department of Living Standards and Consumption, describing the reaction of the Polish consumer to the economic crisis. Some of the described conducts are found in the segments of telecommunication market. Consumer behaviour is divided into the market of Internet access and voice services. The majority of analysed cases refer to the years 2007-2009. It enables the determination of changes in consumer behaviour in the period of crisis in comparison with the period of economic growth of 2007-2008.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Analiza cen usług dostępu do Internetu operatorów sieci ruchomych, UKE, marzec 2009 r.
  2. Analiza wpływu dotychczasowej regulacji telefonii ruchomej w Polsce (od 2006 r. do 22 września 2010 r.) w zakresie ustalania stawek MTR dla Polskiej TelefoniiCyfrowej Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i PTK Centertel Sp. z o.o. oraz asymetrii stawek MTR dla P4 Sp. z o.o. i Cyfrowego Polsatu S.A. na rozwój krajowego rynku telekomunikacyjnego (telefonii ruchomej i stacjonarnej), UKE, październik 2010 r.
  3. Bombol M., Czas wolny a kryzys - szanse i zagrożenia, praca zbior. pod red. T. Słaby, Reakcje..., op. cit.
  4. Eurobarometer 64.4 E-Communications Household Survey, European Commission, Brussels July 2006.
  5. Eurobarometer 66.3 E-Communications Household Survey, European Commission, Brussels April 2007.
  6. Eurobarometer 68.2 E-Communications Household Survey, European Commission, Brussels June 2008.
  7. Eurobarometer 72.5 E-Communications Household Survey, European Commission, Brussels October 2010.
  8. Janoś-Kresło M., Polski konsument na rynku dóbr i usług w czasach kryzysu, praca zbior. pod red. T. Słaby, Reakcje..., op. cit.
  9. Okiem konsumenta: Rynek telekomunikacyjny w Polsce w latach 2007-2009, UKE, marzec 2010 r.
  10. Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2007 roku, UKE, Warszawa kwiecień 2008 r.
  11. Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2009 roku, UKE, Warszawa czerwiec 2010 r.
  12. Reakcje polskiego konsumenta na kryzys gospodarczy, praca zbior. pod red. T. Słaby, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2009.
  13. Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci indywidualni, Centrum Badań Marketingowych INDICATOR, Warszawa grudzień 2008 r.
  14. Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2009 roku. Klienci indywidualni, PBS DGA Sp. z o.o., Sopot grudzień 2009 r.
  15. Słaby T., Postawy polskich konsumentów w kryzysie, praca zbior. pod red. T. Słaby, Reakcje polskiego konsumenta na kryzys gospodarczy, Warszawa 2009.
  16. Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w gospodarstwach domowych i przez osoby prywatne, GUS, lata: 2006, 2007, 2008, 2009.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1234-8872
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu