BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Liczmańska Katarzyna (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Tytuł
Cena versus marka w procesie budowania lojalności konsumenckiej
Price Versus Brand in the Process of Building Consumer Loyalty
Źródło
Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 2013, nr 6, s. 285-295, wykr., bibliogr. 18 poz.
Słowa kluczowe
Marka, Lojalność klientów, Cena produktu, Budowanie lojalności klienta, Orientacja na klienta, Zarządzanie zadowoleniem klientów, Zachowania konsumenta, Decyzje konsumenckie
Brand, Customer loyalty, Product price, Cultivation customer loyalty, Costumer orientation, Customer satisfaction management, Consumer behaviour, Consumer decision
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Województwo kujawsko-pomorskie
Kujawsko-Pomorskie Voivodeship
Abstrakt
Współczesne warunki funkcjonowania przedsiębiorstw wymagają budowania trwałych, obopólnie korzystnych relacji z klientami. Dochodowość przedsiębiorstwa rośnie wraz ze wzrostem wskaźnika utrzymania klientów, wobec czego oczywistym staje się, iż firmy w swoich działaniach rynkowych dążą do zachowania stałego grona lojalnych klientów. Lojalność konsumenta rozumiana, jako powtarzalność zakupów, może opierać się na fundamencie emocjonalnym, bądź racjonalnym. W świetle przeprowadzonych przez autorkę badań głównymi czynnikami determinującymi lojalność konsumencką okazują się być cena oraz marka produktu. Podstawowym celem artykułu jest ocena analizy determinant decyzji nabywczych konsumentów finalnych. Badania pierwotne zostały przeprowadzone wśród mieszkańców województwa kujawsko - pomorskiego. Zrealizowane zostały w okresie kwiecień - czerwiec 2012 roku, wykorzystaną techniką badawczą był wywiad kwestionariuszowy. Do analizy ostatecznej zakwalifikowano 535 kwestionariuszy. (abstrakt oryginalny)

The contemporary environment of entrepreneurial functioning calls for building lasting and mutually beneficial relationships with customers. A company's profitability increases together with a rise in its repeat customer ratio, therefore, companies while undertaking marketing activities tend to keep their loyal customers. Consumer loyalty understood as repeated purchases may stem from the emotional pillar or from the rational one. As follows from the research conducted by the author, the major factors determining consumer loyalty turn out to be product's price and its brand. The major objective of the paper is to evaluate the analysis of the determinants of purchase decisions made by final consumers. The primary research was conducted in the time period April-June 2012 among inhabitants of the kujawsko-pomorskie province. The research instrument applied was a questionnaire. The number of questionnaires qualified for the final analysis was 535. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Anderson, J.C., Hakanson, H., Johanson, S., Dyadic business relationships within a business network context, "Journal of Marketing" 1994, Vol. 58 No.
  2. Divett M., Crittenden N., Henderson R., Actively influencing consumer loyalty, "Journal of Consumer Marketing" 2003, Vol. 20 Iss: 2.
  3. Dowling G., Uncles, M., Do customer loyalty programs really work?, "Sloan Management Review" 1997, Vol. 38 No.4.
  4. Duffy D.L., Customer loyalty strategies, "Journal of Consumer Marketing" 1998, Vol. 15 Iss: 5.
  5. Hill N., Alexander J., Pomiar satysfakcji I lojalności klientów, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  6. Liczmańska K., Silna marka jako kluczowy instrument budowania przewagi konkurencyjnej w sektorze alkoholi wysokoprocentowych [w:] Marketing przyszłości - Trendy. Srategie. Instrumenty, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012.
  7. Mazurek-Łopacińska K., Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe, PWE, Warszawa 2003.
  8. Niemczyk R., Zarządzanie cenami, OW Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 2000.
  9. Oliver R.L., Whence customer loyalty, "Journal of marketing" 1999, Vol. 63 No.4.
  10. Palmer, A., McMahon-Beattie, U., Beggs, R., A structural analysis of hotel sector loyalty programmes, "International Journal of Contemporary Hospitality Management" 2000, No.1.
  11. Rosa G., Perene J. (red.), Zachowania nabywców, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011.
  12. Rowley J., Loyalty kiosks making loyalty cards work, "British Food Journal" 2000, Vol. 102 No.5/6.
  13. Selin, S.W., Howard, D.R., Udd, E., Cable, T.T., An analysis of consumer loyalty to municipal recreation programs, "Leisure Sciences" Vol. 10.
  14. Tax, S.S., Brown, S.W., Chandrashekaran, M., Customer evaluations of service complaint experiences: implications for relationship marketing, "Journal of Marketing" 1998, Vol. 62 No. 2.
  15. Uncles M. D., Dowling G. R., Hammond K., Customer loyalty and customer loyalty programs, "Journal of Consumer Marketing" 2003, Vol. 20 Iss: 4.
  16. Urban W., Siemieniako D., Lojalność klientów. Modele, motywacja, pomiar, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  17. Urbanek G., Zarządzenie marką, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.
  18. Wiśniewska A. (red.), Zarządzanie relacjami z klientami, Wyższa Szkoła Promocji w Warszawie, Warszawa 2009.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-9573
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu