BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Cieślik Andrzej (Uniwersytet Warszawski), Rokicki Bartłomiej (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Rola sieci transportowej w rozwoju polskich regionów : zastosowanie modelu potencjału ekonomicznego
The Role of Interregional Transportation Network in Development of Polish Regions : an Application of the Economic Potential Model
Źródło
Acta Universitatis Nicolai Copernici. Ekonomia, 2013, t. 44, nr 1, s. 113-127, rys., tab., bibliogr. 23 poz.
Słowa kluczowe
Rozwój regionalny, System transportowy, Obszar metropolitalny
Regional development, Transport system, Metropolitan area
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł dokonuje identyfikacji regionów Polski o najwyższych wartościach potencjału ekonomicznego, a następnie bada, jak na zmiany tego potencjału wpływa rozbudowa międzyregionalnej sieci drogowej. Uzyskane wyniki sugerują, że rozwój tej sieci prowadzi do zwiększenia potencjału regionów, powodując jednocześnie zwiększenie tendencji aglomeracyjnych. Skutkuje to pogłębianiem się różnic w rozwoju między województwem mazowieckim a pozostałymi regionami, co w efekcie może przeciwdziałać powstawaniu obszarów metropolitalnych na terenie innych województw. (abstrakt oryginalny)

This article aims at verifying the role of interregional transport infrastructure in the development of Polish regions. We use the modified model of economic potential to identify the regions with the highest values of economic potential where metropolitan areas can be developed. Subsequently, we study how regional economic potential is affected by the construction of a modern interregional transport network. It appears that although development of such a transport network is highly desirable from the perspective of the whole country, at the same time it strengthens agglomeration forces. This may result in increasing already existing disparities in economic development between Mazowieckie voivodship and other regions and prevent the emergence of metropolitan areas in Poland other than Warsaw. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Alvarez Pinilla A., Orea Sanchez L., Fernandez Alvarez J. (2003), La Productividad de las Infraestructuras en España, "Papeles de Economía Española", 95, 125-136.
  2. Brakman S., Garretsen H., Marrewijk C. V. (2009), Economic Geography within and between European Nations: The Role of Market Potential and Density across Space and Time, "Journal of Regional Science", 49, 777-800.
  3. Chojnicki Z. (1966), Zastosowanie modeli grawitacji i potencjału w badaniach przestrzennoekonomicznych, Warszawa, PWN.
  4. Cieślik A., Rokicki B. (2010), Wpływ inwestycji drogowych na rozwój polskich regionów, [w:] Jóźwik B., Zalewa P. (red.), Spójność ekonomiczno-społeczna regionów Unii Europejskiej, Lublin, Wydawnictwo KUL.
  5. Cieślik A., Rokicki B. (2011), Cohesion Policy in the EU New Member States, "Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej", 9, 103-117.
  6. Cieślik A. (2013), Determinants of the Location of Foreign Firms in Polish Regions: Does Firm Size Matter?, "Tijdschrift voor economische en sociale geografie", 104, 175-193.
  7. Clark C., Wilson F., Bradley J. (1969), Industrial Location and Economic Potential in Western Europe, "Regional Studies", 3, 197-212.
  8. Dicken P., Lloyd P. (1977), Location in Space, Harper and Row, New York.
  9. Hanson G. (2005), Market Potential, Increasing Returns and Geographic Concentration, "Journal of International Economics", 67, 1-24.
  10. Harris C. D. (1954), The Market as a Factor in the Localization of Industry in the United States, "Annals of the Association of American Geographers", 44, 315-348.
  11. Helpman E. (1998), The Size of Regions, [w:] Pines D., Sadka E, Zilcha I. (red.), Topics in Public Economics, Cambridge, Cambridge University Press.
  12. Isard W. (1956), Location and Space-Economy: A General Theory Relating to Industrial Location, Market Areas, Land Use, Trade, and Urban Structure, MIT Press, Cambridge, Mass.
  13. GUS (bez roku), Bank Danych Lokalnych dostępny pod adresem: www.stat.gov.pl/bdl/html//indeks.html.
  14. GUS (wybrane lata), Pracujący w gospodarce narodowej, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa.
  15. GUS (wybrane lata), Produkt Krajowy Brutto. Rachunki regionalne, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa.
  16. Keeble D., Owens P. L., Thompson C. (1982), Regional Accessibility and Economic Potential in the European Community, "Regional Studies", 16, 419-432.
  17. Krugman P. (1991), Increasing Returns and Economic Geography, "Journal of Political Economy", 99, 483-499.
  18. Krugman P. (1992), A Dynamic Spatial Model, NBER Working Papers 4219.
  19. Mion G. (2004), Spatial Externalities and Empirical Analysis: The Case of Italy, "Journal of Urban Economics", 56, 97-118.
  20. Overman H. G., Redding S., Venables A. (2003), Economic Geography: A Survey of Empirics, [w:] Choi E. K., Harrigan J. (red.), Handbook of International Trade, Malden, Blackwell.
  21. Redding S., Venables A. J. (2004), Economic Geography and International Inequality, "Journal of International Economics", 62, 53-82.
  22. Roos M. (2001), Wages and Market Potential in Germany, "Jahrbuch für Regionalwissenschaft", 21, 171-195.
  23. Stewart J. Q. (1947), Empirical Mathematical Rules Concerning the Distribution and Equilibrium of Population, "Geographical Review", 37, 461-485.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-0339
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu