BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Białas Sylwia (Uniwersytet Gdański), Litwin Joanna (Uniwersytet Gdański)
Tytuł
Kierunki badań nad satysfakcją z pracy
Job Satisfaction : Review and Suggestion for Future Research
Źródło
Organizacja i Kierowanie, 2013, nr 3, s. 161-172, bibliogr.56 poz.
Organization and Management
Słowa kluczowe
Człowiek a praca
Human and labour
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
W artykule dokonano przeglądu i zestawienia dotychczasowej wiedzy na temat satysfakcji z pracy. Przeanalizowano również badania prowadzone w tym zakresie, co pozwoliło na identyfikację najczęściej branych pod uwagę czynników mających wpływ na ogólny poziom satysfakcji z pracy. Starano się przedstawić często rozbieżne wyniki badań nad satysfakcją z pracy, aby pokazać złożoność tego zagadnienia. Analiza dotychczasowego dorobku naukowego w zakresie badania satysfakcji z pracy stała się ponadto podstawą do wskazania kierunków dalszych badań.(abstrakt oryginalny)

This article reviews current knowledge on job satisfaction. Also analyzed research in this area, which allowed the identification of factors that affect the overall level of job satisfaction. Seeks to identify, often divergent views of many authors to show the complexity of this issue. Analysis of current scientific achievements in the field of job satisfaction survey became the basis for further indicate directions for further research.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Ang K. B., Goh C. T., Koh H. C., The impact of age on the job satisfaction of accountants, "Personnel Review" 1993, Vol. 22.
  2. Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000.
  3. Bańka A., Psychologia organizacji. [w:] Strelau J. (red), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, (321-350), GWP, Gdańsk, 2000.
  4. Bartkowiak G., Psychologia zarządzania, Akademia Ekonomiczna, Poznań, 1997.
  5. Brief A. P., Rose G. L., Aldag R. J., Sex differences in preferences for job attributes revisited, "Journal of Applied Psychology" 1997, Vol. 62, No. 5.
  6. Buchman D. A., Bryman A., Organizational research methods, Sage Publications, London 2009
  7. Bussing A., Bissels T., Different forms of work satisfaction: concept and qualitative research, "European Psychologist" 1998, Vol. 3.
  8. Clark A. E., Oswald A. J., Satisfaction and comparison income, "Journal of Public Economics" 1996, Vol. 61.
  9. Clark A. E., Job satisfaction in Britain, "Journal of Industrial Relations" 1996, Vol. 32, No. 4.
  10. Clark A. E., Job satisfaction and gender: why are women so happy at work?, "Labour Economics" 1997, Vol. 4.
  11. Drenth P. J.D., Thierry H., de Wolff Ch. J. (eds.), Organizational psychology, Psychology Press, Sussex 1998.
  12. Ferrer-i-Carbonell A., Income and well-being: an empirical analysis of the comparison income effect, "Journal of Public Economics" 2005, Vol. 89, No. 5-6.
  13. Forgionne G. A., Peeters V. E., Differences in job motivation and satisfaction among female and male managers, "Human Relations" 1982, Vol. 35, No. 2.
  14. Gazioglu S., Tansel A., Job satisfaction: Work environment and relations with managers in Great Britain, Ankara Middle-East Technical University, Ankara 2002.
  15. Hackman J. R., Oldham G. R., Motivation through the design of work: Test of a theory, "Organizational Behavior and Human Performance" 1976, No. 16.
  16. Hellrieger P., Slocum J. W., Organizational behavior, Thomson Learning, USA 2007.
  17. Heywood J. S., Wei X., Performance Pay and Job Satisfaction, "Journal of Industrial Relations" 2006, Vol. 48.
  18. Highhouse S., Becker A. S., Facet measures and global job satisfaction, "Journal of Business and Psychology" 1993, No. 8.
  19. Huang X., Van de Vliert E., Where intrinsic job satisfaction fails to work: National moderators of intrinsic motivation, "Journal of Organizational Behaviour" 2003, No. 24.
  20. Hulin C. L., Smith P. C., Sex differences in job satisfaction, "Journal of Applied Psychology" 1964, Vol. 48.
  21. Jinnett K., Alexander J. A., The influence of organizational context on quitting intention, "Research on Aging" 1999, No. 2.
  22. Johnson G. J., Johnson W. R., Perceived over qualification and dimensions of job satisfaction: A longitudinal analysis, "Journal of Psychology" 2000, No. 5.
  23. Konecki K., Tonera P. (red.), Szkice z socjologii zarządzania, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2002.
  24. Kopertyńska M. W., Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka, Placet, Warszawa 2008.
  25. Lambert E. G., Hogan N. L., Barton A., Lubbock S. M., The impact of job satisfaction on turnover intent: A test of a structural measurement model using a national sample of workers, "Social Science Journal" 2001, No. 2.
  26. Landy F. J., Conte J. M., Work in 21st century, Wiley-Blackwell, California 2010.
  27. Larwood L., Organizational behavior and management, Kent Publishing Company, Boston 1984
  28. Lipka A., W stronę kwalitologii zasobów ludzkich, Difin, Warszawa 2005.
  29. Lipka A., W stronę kwalitologii zasobów ludzkich, Difin, Warszawa 2005.
  30. Lu L., Gilmour R., Kao S., Huang M., A cross-cultural study of work/family demands, work/family conflict and wellbeing: the Taiwanese vs British, "Career Development International" 2006, No. 11.
  31. Lund B. D., Organizational culture and job satisfaction, "Journal of Business & Industrial Marketing" 2003, Vol. 18/3.
  32. Luthans F., Organisational behavior (6th ed.), McGraw-Hill, New York 1992.
  33. Luthans F., Organisational behavior (8th ed.), McGraw-Hill, India 1998.
  34. Macko M., My i oni w organizacjach. Poczucie niesprawiedliwości organizacyjnej a kontrproduktywność pracowników, [w:] Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy, pod red. T. Listwana,. A. Witkowskiego, Prace Naukowe UE we Wrocławiu nr 115, Wrocław 2010.
  35. McCausland W., Pouliakas K., Theodossiou I., Some are punished and some are rewarded: A study of the impact of performance pay on job satisfaction, "International Journal of Manpower" 2005, Vol. 26.
  36. McCormick E. J., Ilgen D. R., Industrial and Organizational Psychology (8th ed.), Allen & Unwin, London 1985.
  37. Moorhead G., Griffen R. W., Organizational behavior (3 rd ed.), Houghton Mifflin Company, Boston 1992.
  38. Mottaz C. J., Age and work satisfaction, "Work and Occupations" 1987, Vol. 14, No. 3.
  39. Mrzygłód J., Badanie postaw i satysfakcji pracowników, "Personel" 2003, nr 22.
  40. Murray M. A., Atkinson T., Gender differences in correlates of job satisfaction, "Canadian Journal of Behavioural Sciences" 1981, Vol. 13.
  41. Near J. P., Rice R. W., Hunt R. G., Work and extra work correlates of life and job satisfaction, "Academy of Management Journal" 1978, Vol. 21.
  42. O'Brien H. E., Dowling P., Age and job satisfaction, "Australian Psychologist" 1981, Vol. 16, No. 1.
  43. Podsakoff P. M., Mackenzie S. B., Impact of organizational citizenship behavior on organizational performance: a review and suggestions for future research, "Human Performance" 1997, Vol. 10.
  44. Pook L., Füstös J., Liviu M., The impact of gender bias on job satisfaction, "Human Systems Management" 2003, Vol. 22.
  45. Quinn R., Mandilovitch M., Education and Job satisfaction: A questionable payoff, University of Michigan: Survey Research Centre, USA 1975.
  46. Robie C., Ryan A. M, Schmieder R. A., Parra L. F., Smith P. C., The relation between the job level and job satisfaction, "Group & Organization Management" 1998, Vol. 23, No. 4.
  47. Robbins S. P., Organisational behavior (8th ed.), Prentice Hall, New Jersey 1998.
  48. Ronen S., Job satisfaction and the neglected variable of job seniority, "Human Relations" 1978, Vol. 31, No. 4.
  49. Rothausen T. J., Gonzalez J. A., Griffin A. E.C., Are all the parts there everywhere? Facet job satisfaction in the United States and the Philippines, "Asia Pacific Journal of Management" 2009, No. 26.
  50. Scarpello V., Campbell J. P., Job satisfaction: Are all the parts there?, "Personnel Psychology" 1983, No. 36.
  51. Schriensen Ch. A., Neider L.L., Equivalence in management, Vol. 1, Information Age Publition, USA 2001.
  52. Schulz D. P., Schulz S. E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, PWN, Warszawa 2002.
  53. Smircich L., Concept of cultures and organizational analysis, "Administrative Science Quarterly" 1983, Vol. 28.
  54. Spector P. E., Fox S., Counterproductive work behavior: Investigation of actors and targets, APA Books, Washington, DC 2005.
  55. Spector P. E., Wimalasiri J., Cross cultural comparison of job satisfaction dimension in the United States and Singapore, "International Review of Applied Psychology" 1986, No. 35.
  56. Wachowiak J., Dysfunkcjonalne zachowania pracowników, Difin, Warszawa 2011.
  57. Wilkins A., Ouchi W., Efficient cultures. Exploring the relationship between cultures and organizational performance, "Administrative Science Quarterly" 1983, Vol. 28.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-5466
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu