BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wawer Rafał (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Pakuła Magdalena (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
Tytuł
Zastosowanie techniki eyetrackingowej do analizy postrzegania historycznej przestrzeni wystawienniczej przez osoby starsze i młodzież - teoretyczne i metodologiczne podstawy badań
Implementation of the Eyetracking Method in the Analysis of Perceiving the Exhibition Area by the Older Persons and the University Students - Theoretical and Methodological Bases of the Research
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2012, nr 88, s. 698-707, rys., bibliogr.12 poz.
Tytuł własny numeru
Gospodarka elektroniczna: wyzwania rozwojowe. T. 2
Słowa kluczowe
Technika, Młodzież
Technology, Youth
Uwagi
summ.
Abstrakt
Dwudziesty wiek przyniósł ludzkości powstanie dwóch systemów totalitarnych, które pod demagogicznymi hasłami poprawy bytu człowieka wprowadziły nieznane dotąd metody terroru. Zbrodnie komunizmu i faszyzmu wryły się pamięć zbiorową wielu narodów. Pamięć ta, współtworząca poczucie tożsamości opartej na wiedzy o wspólnej przeszłości, świadomości trwania w czasie i wspólnych symboli, istnieje dzięki różnym nośnikom kulturowym. Rolę szczególną pełnią tu muzea utworzone w miejscach pamięci. W Polsce zwłaszcza muzea związane z II wojną światową. Ten najtragiczniejszy okres w dziejach dwudziestowiecznej Europy odcisnął piętno na indywidualnych losach milionów ludzi i zaważył na rozwoju cywilizacji, stąd pamięć o nim podbudowana gruntowną wiedzą jest sprawą niezwykłej wagi. Edukacja historyczna uznawana jest obecnie za jedną z ważniejszych płaszczyzn działalności muzeów tworzonych w miejscach pamięci(fragment tekstu)

Historical education is recognized as one of the most important part of the activi-ties in memorials. The way of perceiving of the exhibition area is very essential. The process depends on many attractors and probably ones of the most significant are the age and the life experience. In the article are shown the theoretical and methodological bases of the studies on the reception of the perceiving of the exhibition area which are led by the modern eyetracking method, and the results relating to the two groups of respondents - the university students and the old people(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Byrne M.D., Anderson J.R., Eye Tracking: the Visual Search of Click-down Menus, Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems: The CHI is the limit, Pennsylvania, Pittsburgh 1999.
  2. Czerski W., Wawer R., Badania eyetrackingowe - historia i teraźniejszość,
  3. Technologie informatyczne w nauce, technice i edukacji, red. A. Jastriebow, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2009.
  4. Kranz T., Edukacja historyczna w miejscach pamięci. Zarys problematyki, Wydawnictwo Państwowego Muzeum na Majdanku, Lublin 2009.
  5. Marciniak T., Problemy wychowania plastycznego, Nasza Księgarnia, Warszawa 19765. Młodkowski J., Aktywność wizualna człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Łódź 1998.
  6. Pakuła M., Postawy osób starszych wobec edukacji. Studium teoretyczno- -diagnostyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii-Curie Skłodowskiej, Lublin 2010.
  7. Rojna W., One Way Mirror, "Magazine SMG/KRC Millward Brown" 2005, No. 21.
  8. Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979.
  9. Słownik wyrazów obcych, red. J. Tokarski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1980.
  10. Stuart-Hamilton I., Psychologia starzenia się, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2006.
  11. Wawer R., Animacja komputerowa w procesie kształcenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii-Curie Skłodowskiej, Lublin 2008.
  12. Wawer R., Wawer M., Eyetrackingowa identyfikacja wyróżników postrzeżeniowych w edukacyjnej rzeczywistości wirtualnej,
  13. Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN, Kraków 2010
  14. Młodkowski J., Aktywność wizualna człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Łódź 1998
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu