BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zalejski Jarosław (Politechnika Białostocka), Gryko Katarzyna (Politechnika Białostocka, studentka)
Tytuł
Stereotypy wizerunku kobiety w reklamie
Stereotypical Images of Woman in Advertising
Źródło
Marketing i Rynek, 2014, nr 2 (CD), s. 191-196
Słowa kluczowe
Kobieta, Reklama, Psychologia reklamy
Woman, Advertising, Psychology of advertising
Uwagi
streszcz., summ.; Artykuł dostępny na płycie CD
Abstrakt
Na współczesnym rynku reklamowym kobieta jest podstawowym przedmiotem ilustracji przekazu reklamowego. Kobiety występują w większości emitowanych reklam. W literaturze przedmiotu odnaleźć można wiele sposobów ukazywania wizerunku kobiety w reklamie oraz jak jest postrzegana we współczesnym świecie. Można stwierdzić, że rynek reklamowy "opiera się na kobiecie", która jest przedstawiana w różnych sytuacjach związanych z jej życiem. Współczesna reklama coraz częściej przekracza granice tabu, co powoduje, że możliwości ukazywania kobiety w reklamie stają się nieograniczone. Założeniem autora jest identyfikacja stereotypów związanych z "wykorzystaniem" kobiety oraz ich znaczenie we współczesnej reklamie. W opracowaniu zwrócono uwagę na stereotypy wykorzystania kobiety we współczesnej reklamie, nowe trendy związane z wizerunkiem kobiety w reklamie oraz konsekwencje przedmiotowego ujęcia kobiety w przekazach reklamowych. (abstrakt oryginalny)

In the present advertising market a woman is the primary object employed to illustrate the advertising message. Women appear in most of the issued advertisements. Reference books describe several ways of presenting females in advertisements and the ways in which females are perceived by the contemporary world. One can argue that the advertising market is "based on a woman" who is shown in various situations connected with her life. Contemporary advertisements are frequently transgressing taboos and, as a result, the ways of depicting women in advertisements become limitless. The author intends to identify the stereotypes connected with "using" women in advertisements and the stereotypes' meaning for contemporary advertising. The case study pays attention to the stereotypical ways of incorporating women in contemporary advertisements, new trends connected with the image of the female in advertising, and the consequences of treating her as an object in the advertising messages. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. J. Zalejski, Erotyka w przekazach reklamowych, [w:] S.V. Lapinoj, Sistemnaâ transformaciâ obŝestva: istoričeskij opyt, sovremennost' i perspektivy: sbornik naučnyh trudov kafedr social'no-gumanitarnyh nauk, Izd. Brestskogo gosudarstvennogo tehničeskogo universiteta, Brest 2010, s. 79.
  2. http://biznes.pl/wiadomosci/gwalt-przereklamowany,5274323,news-detal.html
  3. The evolution of women In advertising: the paper [dokument elektroniczny]; http://faculty.headroyce.org/~us_history/2003/b_sg/paper-4.html
  4. Ad Women: The impact of female images In advertising [dokument elektroniczny]; http://www.marketingdegree.net/resources/ad-women-the-impact-0f-famale-images-in-advertising
  5. C. Shealyn, Sexism In advertising [dokument elektroniczny]; http://womeninads.weebly.com/history.html
  6. E. Aronson, Człowiek - istota społeczna, PWN, Warszawa 1995, s. 361.
  7. K. Dziedzic, Wizerunek kobiety i mężczyzny w reklamie telewizyjnej w Polsce i Wielkiej Brytanii, [w:] Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych, R. Siemieńska (red.), Scholar, Warszawa 1997, s. 89.
  8. E. Olczyk, A. Twarowska, Kobiety w mediach, [w:] Kobiety w Polsce w latach 90-tych, Raport Centrum Praw Kobiet, Warszawa 2000, s. 258.
  9. B. Czerska, Reklama jest kobietą, "Aida - Media" 1996, nr 11, s. 7.
  10. http://urodaizdrowie.pl/cala-prawda-o-kobietach-z-reklamczyli-jak-manipulowac-widzem
  11. I. Kowalczyk, E. Zierkiewicz, Konsumentka czy konsumowana? Kobieta do zjedzenia w prasie kobiecej [dokument elektroniczny]; www.pl.scribd.com/doc/57684566/Zierkiewicz-Konsumentka-Czy-Konsumowana-Kobieta-w-Prasie-Kobiecej
  12. J. Miezielińska, Kobieta jako przedmiot i podmiot reklamy, [w:] J. Brach-Czaina (red.), Od kobiety do mężczyzny i z powrotem. Rozważania o płci w kulturze, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 1997, s. 238.
  13. A. Kozłowska, Reklama: techniki perswazyjne, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2011, s. 381.
  14. E. Bromska, Gejowskie i lesbijskie elementy w reklamie [dokument elektroniczny]; www.marketing-news.pl/theme.php?art=50
  15. Lesbijki i geje w reklamie [dokument elektroniczny]; www.kobiety-kobietom.com/portal/art.php?art=130
  16. D. Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003, s. 148.
  17. J. Kędzia, Kobieta w reklamie [dokument elektroniczny]; http://www.wszpou.edu.pl/biuletyn/?p=&strona=biul_stud22&nr=22
  18. K. Hołojda, Stereotypy na temat płci w komunikacji masowej, www.akademiagender.cba.pl/ro3.html.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu