BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jefmański Bartłomiej (Wrocław University of Economics, Poland), Łapczyński Mariusz (Cracow University of Economics, Poland)
Tytuł
Masking Problem in Identification of Service Quality Determinants with an Application of the CART Model - an Example of the Public Services Quality Research in Poland
Problem maskowania zmiennych w identyfikacji determinant jakości usług z zastosowaniem modelu CART - na przykładzie badania jakości usług publicznych w Polsce
Źródło
Ekonometria / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2013, nr 3 (41), s. 24-31, rys., tab., bibliogr. 13 poz.
Econometrics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Jakość usług, Satysfakcja klienta, Ekonometria
Quality of services, Customer satisfaction, Econometrics
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Ważnym elementem badań satysfakcji klientów z nabywanej usługi jest identyfikacja kluczowych czynników wpływających na jej jakość. Ponieważ satysfakcja klienta jest kategorią złożoną, jej pomiar i analiza wymagają stosowania wielowymiarowych metod statystycznych. Jedną z nich jest metoda CART (Classification and Regression Trees). Jej zastosowanie w identyfikacji kluczowych determinant jakości usług może się jednak wiązać z wystąpieniem problemu tzw. maskowania zmiennych, który został scharakteryzowany w artykule. Możliwe sposoby jego rozwiązania przedstawiono na przykładzie wyników badania satysfakcji klientów jednego z polskich urzędów miast.(abstrakt oryginalny)

An important part of customer satisfaction surveys of the acquired service is to identify the key factors affecting its quality. Since customer satisfaction is a complex category thus its measurement and analysis require the use of multivariate statistical methods. One of them is the CART method (Classification and Regression Trees). Its use in the identification of the key determinants of the quality of services may, however, be associated with the emergence of the so-called variable masking problem, that was characterized in the article. Possible ways of solving it were exemplified in the customer satisfaction survey results of one of the Polish Municipal Offices.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Atay L., Yildirim H.M., Determining the factors that affect the satisfaction of students having under-graduate tourism education with the department by means of the method of classification tree, "Tourismo: An International Multidisciplinary Journal of Tourism" 2010, vol. 5, no. 1, pp. 73-87.
  2. Breiman L., Friedman J.H., Olshen R.A., Stone C.J., Classification and Regression Trees, third edition, Chapman & Hall/CRC 1998.
  3. Bugdol M., Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej: teoria i praktyka, Difin, War-szawa 2008.
  4. De Oña J., De Oña R., Calvo F.J., A classification tree approach to identify key factors of transit service quality, "Expert Systems with Applications" 2012, vol. 39, issue. 12, pp. 11164-11171.
  5. Galimberti G., Soffritti G., Tree-based methods and decision trees, [in:] R.S. Kenett, S. Salini (eds.), 2012, pp. 284-307.
  6. Guo Y., Niu D., An analysis model of power customer satisfaction based on the decision tree, "International Journal of Business and Management" 2009, vol. 2, issue 3, pp. 32-36.
  7. Ishwaran H., Variable importance in binary regression trees and forests, "Electronic Journal of Sta-tistics" 2007, vol. 1, s. 519-537.
  8. Kenett R., Salini S., Modern Analysis of Customer Surveys: with Applications using R, John Wiley & Sons, Chichester 2012.
  9. Mei-Ping X., Wei-Ya Z., The analysis of customers' satisfaction degree based on decision tree model, "Fuzzy Systems and Knowledge Discovery" 2010, vol. 6, pp. 2928-2931.
  10. Nicolini G., Salini S., Customer satisfaction in the airline industry: The case of British Airways, "Quality and Reliability Engineering International" 2006, vol. 22, issue 5, pp. 581-589.
  11. Steinberg D., Colla P., CART. Interface and Documentation, San Diego, Salford Systems 1997 (http://www.salford-systems.com/).
  12. Thomas E., Galambos N., What satisfies students? Mining student-opinion data with regression and decision tree analysis, "Research in Higher Education" 2004, vol. 45, no. 3, pp. 251-269.
  13. Tutore V.A., Siciliano R., Aria M., Conditional classification trees using instrumental variables, "Advances in Intelligent Data Analysis VII" 2007, pp. 163-173.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1507-3866
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu