BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wysocki Tomasz (Wrocław University of Economics, Poland), Dziedzic Dominik (Warsaw School of Economics, Poland)
Tytuł
Identity Economics and Higher Education
Wykształcenie wyższe z perspektywy ekonomii tożsamości
Źródło
Ekonometria / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2013, nr 3 (41), s. 95-103, tab., bibliogr. 15 poz.
Econometrics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Wykształcenie, Ekonometria
People's education, Econometrics
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest wyjaśnienie, dlaczego kandydaci na studia wyższe w Polsce wybierają - raczej niespodziewanie - kierunki studiów, które nie gwarantują wysokich zarobków w przyszłości, częściej niż kierunki, po których wzrasta prawdopodobieństwo znalezienia dobrze płatnej pracy. Twierdzimy, że jedną z przyczyn tych wyborów jest norma, mówiąca, że osoby, które nie studiowały, są gorsze od absolwentów studiów wyższych. W celu rozwinięcia tej hipotezy korzystamy z metodologii ekonomii tożsamości.(abstrakt oryginalny)

The aim of this paper is to propose a hypothesis explaining the rather surprising choices of Polish prospective students, who prefer to study fields that do not entail a high salary in the future over those that increase the likelihood of getting a well-paid job. Our hypothesis says that one of the causes of such decisions is a norm that says that a person who did not study is less worthy than a college graduate. In order to explicate this hypothesis in detail, we use the framework of identity economics.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Akerlof G., Kranton R., Economics and identity, \"The Quaterly Journal of Economics\" 2000, CXV(3), pp. 715-750.
  2. Akerlof G., Kranton R., Identity Economics, Princeton University Press, Princeton 2010.
  3. Akerlof G., Kranton R., Identity, supervision, and work groups, \"American Economic Review: Papers & Proceedings\" 2008, 98(2), pp. 212-217.
  4. Becker G., Crime and punishment: An economic approach, \"The Journal of Political Economy\" 1968, 76(2), pp. 169-217.
  5. Becker G., Human Capital, Columbia University Press, New York 1975.
  6. Cichocki S., Strzelecki P., Wyszyński R., Tyrowicz J., Badania ankietowe rynku pracy. Raport 2011, National Bank of Poland, Warszawa 2011.
  7. CSO, SO Gdańsk, Higher Education Institutions and their Finances 2010, Statistical Publishing Establishment, Warszawa 2011.
  8. Ernst & Young Business Advisory, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Diagnoza stanu szkol-nictwa wyższego w Polsce, 2009.
  9. Frączek M., Górniak J., Jelonek M., Keler K., Krupnik S., Mazur S., Worek B., Jakich pracowników poszukują przedsiębiorstwa?, Pracodawcy RP, 2010.
  10. Mincer J., Investment in human capital and personal income distribution, \"Journal of Political Eco-nomy\" 1958, 66(2), pp. 281-302.
  11. Mincer J., Schooling, Experience, and Earnings, Columbia University Press, New York 1974.
  12. OECD, Education at a Glance 2011: OECD Indicators, OECD Publishing, Retrieved, 2011, http://dx.doi.org/10.1787/eag-2011-en.
  13. Shayo M., Klor E., Social identity and preferences over redistribution, \"Journal of Public Economics\" 2010, 94, pp. 269-278.
  14. Sripada C., Stich S., A framework for the psychology of norms, [in:] P. Carruthers, S. Laurence, S. Stich, The Innate Mind, vol. 2: Culture and Cognition, 2007, pp. 280-301.
  15. Szafraniec K., Młodzi 2011, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2011.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1507-3866
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu