BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Niesiobędzka Małgorzata (Uniwersytet Gdański), Gessek Michał (Uniwersytet Gdański, absolwent)
Tytuł
Wpływ tempa muzyki na zachowania e-konsumenta
The Influence of Music Tempo on E-consumer Behavior
Źródło
Marketing i Rynek, 2014, nr 3, s. 25-30, rys., bibliogr. 17 poz.
Słowa kluczowe
Zachowania konsumenta, Decyzje konsumenckie, Psychologia sprzedaży, Marketing internetowy
Consumer behaviour, Consumer decision, Sales psychology, e-marketing
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem badań zaprezentowanych w artykule było ustalenie, czy tempo tła muzycznego ma wpływ na decyzje konsumenckie w wirtualnym środowisku. W badaniu wzięło udział 118 osób losowo przydzielonych do dwóch grup eksperymentalnych (wolne i szybie tempo tła muzycznego) i grupy kontrolnej (bez muzyki w tle). Na potrzeby eksperymentu utworzono sklep internetowy z artykułami biurowymi. Uzyskane wyniki potwierdziły przyjęte założenia: badani wystawieni na oddziaływanie muzyki wolnej wydawali istotnie więcej pieniędzy na zakupy niż osoby słuchające muzyki szybkiej. Tempo muzyki miało także istotny wpływ na czas dokonywania e-zakupów. Czas poświęcony na zakupy był istotnie krótszy w grupie z szybkim tłem muzycznym niż grupie z wolnym tłem muzycznym oraz w grupie bez muzyki. (abstrakt oryginalny)

The purpose of the experiment was to establish whether tempo of background music has an impact on consumer decisions in a virtual environment. The study involved 118 participants who were randomly assigned to a group with slow, fast tempo of music background and control without music. E-store with office supplies was created. The results have confirmed the assumptions: participants exposed to slow music spent significantly more money on shopping than people listening fast music background. Tempo of music had also significant impact on time devoted to e-purchasing. Shopping time was significantly shorter in the group with fast music than in the group with slow music background tempo, and in the group without background music. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Areni, C.S. i Kim, D. (1993). The Influence of Background Music on Shopping Behavior: Classical versus Top Forty Music in a Wine Store. Advances in Consumer Research, 20, 336-340.
  2. Bitner, M.J. (1990). Evaluating Service Encounters: The Effects of Physical Surroundings and Employee Responses. Journal of Marketing, 54 (2), 69-82.
  3. Bitner, M.J. (1992). Servicescapes. The Impact of Physical Surroundings on Customers and Employee. Journal of Marketing, 56 (2), 57-71.
  4. Caldwell, C. i Hibbert, S. (2002). The Influence of Music Tempo and Musical Preference on Restaurant Patrons' Behaviour. Psychology and Marketing, 19 (11), 895-918.
  5. Guéguen, N., Jacob, C. i Le Guellec, H. (2004). Sound Level of Background Music and Consumer Behavior: An Empirical Evaluation. Perceptual and Motor Skills, 99, 34-38.
  6. Jacob, C. (2006). Styles of Background Music and Consumption in a Bar. An Empirical Evaluation. International Journal of Hospital Management, 254, 716-720.
  7. Jacob, C., Guéguen, N., Boulbry, G. i Sami, S. (2009). "Love Is in the Air": Congruence between Background Music and Goods in a Florist. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 19 (1), 75-79.
  8. McCarron, A. i Tierney, K.J. (1989). The Effect of Auditory Stimulation on the Consumption of Soft Drinks. Appetite, 13 (2), 155-159.
  9. McElrea, H. i Standing, L. (1992). Fast Music Causes Fast Drinking. Perceptual and Motor Skills, 75 (2).
  10. Mehrabian, A. i Russell, J. (1974). An Approach to Environmental Psychology. MIT Press.
  11. Milliman, R.E. (1982). Using Background Music to Affect the Behavior of Supermarket Shoppers. Journal of Marketing, 46 (3), 86-91.
  12. Milliman, R.E. (1986). The Influence of Background Music on the Behavior of Restaurant Patrons. Journal of Marketing, 13 (2), 286-289.
  13. North, A.C.H., David, J. i McKendrick, J. (1999). The Influence of In-store Music on Wine Selection. Journal of Applied Psychology, 84, 271-276.
  14. Roballey, T., McGreevy, C., Rongo, R., Schwantes, M., Steger, P., Winiger, M. i Gardner, E. (1995). The Effect of Music on Eating Behavior. Bulletin of the Psychonomic Society, 23 (3), 221-222.
  15. Sęk, A., Skrodzka, E. i Marszałkiewicz, M. (2000). Psychoakustyka w pigułce. Poznań: Instytut Akustyki UAM.
  16. Smith, P.C. i Curnow, R. (1996). "Arousal Hypothesis" and the Effects of Music on Purchasing Behavior. Journal of Applied Psychology, 50, 255-256.
  17. Sullivan, M.M. (2002). The Impact of Pitch, Volume and Tempo on the Atmospheric Effects of Music. International Journal of Retail and Distribution Management, 30 (6), 323-330.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu