BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szczypa Piotr (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Strategiczna karta wyników jako narzędzie rachunkowości społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa - aspekty proekologiczne
Balanced Scorecard as a Corporate Social Responsibility Accountancy Tool - Proecological Aspects
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2013, nr 297, s. 310-318, tab., bibliogr. 12 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Rola podmiotów sektora publicznego, gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w kreowaniu i wspieraniu zrównoważonego rozwoju
Słowa kluczowe
Społeczna odpowiedzialność biznesu, Strategiczna Karta Wyników, Informacja ekologiczna
Corporate Social Responsibility (CSR), Balanced Scorecard (BSC), Ecological information
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Współcześnie relacja przedsiębiorstwo-środowisko naturalne coraz częściej postrzegana jest jako ważna z punktu widzenia ustawodawstwa, świadomości ekologicznej, społeczeństwa i budowania przewagi konkurencyjnej. Powszechny jest już zwrot "społeczna odpowiedzialność biznesu". Jednak menedżer do skutecznego kreowania polityki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa potrzebuje odpowiedniej informacji, w tym tak zwanej informacji ekologicznej. Źródłem takich informacji może być system rachunkowości. Jednym ze współczesnych kierunków ewolucji rachunkowości jest bowiem zainteresowanie problematyką społecznej odpowiedzialności. Celem opracowania jest przedstawienie możliwości wykorzystania strategicznej karty wyników jako narzędzia rachunkowości, które służy do pozyskiwania informacji finansowych i niefinansowych, wykorzystywanych przez kadrę menedżerską do zaspokojenia potrzeb decyzyjnych w obszarze społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa.(abstrakt oryginalny)

Contemporary corporation - natural environment relation is increasingly perceived as important from the legislation, ecological awareness of society and building differential advantage point of view. A phrase: "social responsibility of business" is common. However, a manager to create social responsibility policy efficiently needs relevant information, therein so-called ecological information. The system of accountancy can be the source of this information because one of the contemporary directions of accountancy evolution is the interest of social responsibility concern. The purpose of the article is to introduce the possibilities of Balanced Scorecard being a tool of accountancy, which is used to gather financial and non-financial information by management to fulfill the decision needs in the area of corporate social responsibility.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Borys G., Tradycyjna rachunkowość przedsiębiorstwa a rachunkowość ekologiczna, [w:] Ewolucja polskiej rachunkowości na tle rozwiązań światowych, red. B. Micherda, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2001.
  2. Castenow D., Nowy marketing w praktyce, PWE, Warszawa 1996.
  3. Chodyński A., Wiedza i kompetencje ekologiczne w strategiach rozwoju przedsiębiorstw, Difin, Warszawa 2007.
  4. Famielec J., Stępień M., Informacja ekologiczna w ujęciu finansowym, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005.
  5. Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, PWN, Warszawa 2006.
  6. Obszary społecznej odpowiedzialności biznesu - Społeczna odpowiedzialność biznesu. Raport z badania działalności firm należących do Klubu Partnera Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, red. L. Wojtasiewicz, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Centrum Badania Gospodarki Regionalnej [raport elektroniczny, rys. X.1], Poznań 2008.
  7. Stępień M., Przesłanki i kierunki rozwoju "rachunkowości dla środowiska, [w:] Budżetowanie działalności jednostek gospodarczych. Teoria i praktyka, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 5, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.
  8. Szczypa P., Narzędzia rachunkowości wspomagające działalność proekologiczną przedsiębiorstw w Polsce, CeDeWu, Warszawa 2012.
  9. Szczypa P., Wskaźniki działalności proekologicznej w ramach strategicznej karty wyników, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 123 Rachunkowość a controlling, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2010.
  10. Wnuk-Pel T., Zrównoważona karta dokonań jako system pomiaru działalności i zarządzania strategicznego, [w:] Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza. Najnowsze tendencje, procedury i ich zastosowanie w przedsiębiorstwach, red. I. Sobańska, C.H. Beck, Warszawa 2006.
  11. Zygała R., Podstawy zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2007.
  12. Żemigała M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, budowanie zdrowej, efektywnej organizacji, Wolters Kluwer, Kraków 2007.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu