BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Żurawski Jacek
Tytuł
Istota i funkcje public relations rynku odzieżowego w Polsce w okresie transformacji gospodarczej
The Essence and Functions of Public Relations on the Clothing Markets during the Period of Economic Transformation in Poland
Źródło
Zeszyty Studiów Doktoranckich / Akademia Ekonomiczna w Poznaniu. Wydział Ekonomii, 2006, nr 30, s. 45-76, bibliogr. 26 poz.
Słowa kluczowe
Przekształcenia systemowe w gospodarce, Przekształcenia ustrojowo-systemowe, Rynek odzieżowy, Public relations
Systemic transformations in the economy, Systemic transformation, Clothing market, Public relations
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest określenie roli i funkcji public relations na rynku odzieżowym w Polsce w okresie transformacji gospodarczej. Realizacja celu pozwoli na zweryfikowanie hipotezy, mówiącej, iż public relations są wykorzystywane przez przedsiębiorstwa odzieżowe w celu uzyskania akceptacji konsumenta dla produktu odzieżowego. W celu weryfikacji tak postawionej hipotezy niezbędne okaże się scharakteryzowanie zjawisk gospodarczych, jakie miały najsilniejszy wpływ na funkcjonowanie rynku odzieżowego w Polsce, rozpoznanie jego uczestników, jak również wpływów, jakie światowe rynki odzieżowe wywierały na rynek polski. Zakres stosowania public relations na rynku odzieżowym w Polsce oraz ich funkcje określą znaczenie tego instrumentu w pozyskiwaniu akceptacji konsumenta dla produktu odzieżowego. Pomocne okaże się również skonstruowanie modelu funkcjonowania rynku odzieżowego w Polsce oraz modelu funkcji, jakie public relations spełniają na tym rynku. (fragment tekstu)

The clothing market is very important for people in economic, social, and psychological dimension. Therefore expanding knowledge about the influence of this market on people, on consumers has huge importance. The role of public relations in exerting influence on clothing consumers is especially important for the author of the article. This article consists of three basic parts. In the first chapter the author describes main economic phenomena which had considerable influence on clothing producer's activity like: opening of borders for importing clothes, a slump of the national monopoly of clothing distribution, disintegration of Soviet Union's market, decreasing income of Polish society and too strong dependence on clothing production commissioned by foreign companies. Polish clothing producers were forced to compete for consumer's acceptance for their products. Public relations play the main role in this process. In the second part the article presents the functions of public relations on the Polish clothing market. The article points out the following role of public relations: adaptations of global system of clothes in the Polish conditions and informing about ways of production, the distribution and promotion of clothes according to this system among Polish producers, creation of identity of fashion, research of opinions and attitudes of consumers of clothes, effective communications features of new trend of fashion among all members of the clothing market, assurance of the effective flow of information, creation of identity of clothing products, creation of attitudes of consumers using such phenomena as: stereotypes, imitation effect, effect of snobbery, effect of outside consumption, borrowed authority, effect of a country from which a product comes from. Identification functions of public relations that are mentioned above enabled to build model functions of public relations on the Polish market of clothes. The conclusion of the article is that public relations is one of the main instruments which is used to gain the approval of customers for a clothing product. Apart from that the second main role of public relations concerns gaining the approval of members of Polish clothing market for global clothing system which imposes onto markets of different countries specific methods of creation, distribution and promotion of clothes. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Anderson A.H., Effective Marketing Communication, A Skills And Activity-Based Approach, Oxford, B. Blackwell, 1993
  2. Black S., Public relations, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.
  3. Budzyński W., Public Relations, zarządzanie reputacją firmy, Poltex, Warszawa 1999.
  4. Goban-Klas T., Public relations, czyli promocja reputacji, Business Press, Warszawa 1996.
  5. Goban-Klas T., Kadracic A., Public Relations czyli promocja reputacji: pojęcia definicje, uwarunkowania, Business Press, Warszawa 1996.
  6. Grala S., Public relations jako dziedzina aktywności badawczej polskich ośrodków naukowych. Raport z badań, Zeszyty Studiów Doktoranckich na Wydziale Ekonomii, nr 18, Poznań 2004.
  7. Harlow R., Building a Public Relations Definition, Public Relations Review, nr 2/1976.
  8. Hutton G. J., Defining the Relationship Between Public Relations and Marketing, w: Handbook of Public Relations, edited by Robert L. Heath, Sage Publications 2000.
  9. Jarrow J., Dickenson K. G., Inside the fashion business, 6 th edition, Prentice Hall, New York 1997.
  10. Jernigan M. H., Easterling C. R., Fashion merchandising and marketing, Macmillan Publishing Company, New York 1990.
  11. Kolodko G. W., Od szoku do terapii. Ekonomia i polityka transformacji, Poltex, Warszawa 1999.
  12. Komunikowanie się w biznesie, red. H. Mruk, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2002.
  13. Ławniczak R., Transitional approach to public relations, w: Public Relations in Europe. A nation-to-nation introduction into public relation theory and practice, edited by B. Van Ruler, D. Veric Moution De Gruyter, Berlin/Nowy Jork 2003.
  14. Ławniczak R., Trębecki J., Rydzak R., Public Relations in An Economy and Society in Transicion: The Case of Poland, w: Global Public Relations Handbook: Theory, Research, Practise, editet by K. Sriramesh, D. Veric, Eds. Lawrence, Erlbaum, Mahwah, New Jersey 2003.
  15. Ries A., Ries L., Upadek Reklamy, wzrost public relations, PWE, Warszawa 2004.
  16. Rozwadowska B., Public Relations, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2002.
  17. Rozwadowska B., Funkcja i rola public relations wewnętrznego, w: Strategie marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. B. Pilarczyk, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 1999.
  18. Solomon M., Bamossy G., Askegaard S., Consumer Behaviour. A European Prespective, Prentice Hall Europe 1999.
  19. Van Ruler B., Future Research and Practise of Public Relations, a European Approach, in: Public Relations, Public Affairs and Corporate Communications, Ljubljana 2000.
  20. Wojcik K., Public relations od A do Z, T. II, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1997.
  21. Wojcik K., Public relations, czyli jak zjednać otoczenie i tworzyć dobrą opinię, Centrum Kreowania Liderów, Międzyborów 1995.
  22. Yip G. S., Strategia globalna. Światowa przewaga konkurencyjna, PWE, Warszawa 1996.
  23. Zatorska A., Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  24. Zemler Z., Public relations. Kreowanie reputacji firmy, Poltex, Warszawa 1992.
  25. http://www.mg.gov.pl
  26. http://www.zfpr.pl
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1642-2600
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu