BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wiśniewska Agnieszka M. (Wyższa Szkoła Promocji w Warszawie), Liczmańska Katarzyna (Sobieski Sp. z o.o.)
Tytuł
Tworzenie wartości dla klientów W erze technologii informatyczno-komunikacyjnych
Creating Value for Consumers in an Era of Information and Communication Technologies (ICT)
Źródło
Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 2010, nr 3, s. 123-134, rys., bibliogr. 24 poz.
Słowa kluczowe
Tworzenie wartości, Łańcuch wartości, Kreowanie wartości przedsiębiorstwa, Technologie informacyjne i telekomunikacyjne, Przewaga konkurencyjna, Teoria wartości
Value creation, Value chain, Creating company's value, Information and Communication Technology (ICT), Competitive advantage, Value theory
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Model łańcucha wartości jest opracowaną przez M.E. Portera koncepcją wewnętrznej organizacji, za pomocą której można dokonać analizy efektywności interakcji zachodzących pomiędzy poszczególnymi procesami tworzenia wartości i przewagi konkurencyjnej. Intensywny rozwój gospodarki elektronicznej w połowie lat dziewięćdziesiątych znacząco wpłynął na zmiany dokonujące się w sposobie funkcjonowania przedsiębiorstw. Wszystkie działania przyczyniające się do kreowania wartości produktu wiążą się z gromadzeniem, przetwarzaniem i przesyłaniem informacji, wobec czego obserwowany współcześnie rozwój technologii informatycznych i komunikacyjnych nadbiera coraz większego znaczenia dla zdobywania przewagi konkurencyjnej. W artykule zaprezentowano wpływ technologii informatyczno-komunikacyjnych na przebieg łańcucha wartości w przedsiębiorstwie. (abstrakt oryginalny)

The value-chain model is a concept of internal organization developed by M.E. Porter. The concept facilitates the analysis of effectiveness of the interaction occurring between particular processes of value creation and the competitive advantage. Intensive development of electronic economy in the mid nineties significantly affected the changes taking place in the way companies operated. All activities aimed at creating product value involve the collection, processing and transfer of information. It is therefore obvious that the current development of ICT makes it more and more important in gaining a competitive advantage. The article presents the influence of ICT on the valuechain in a company. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Badom J.L., The Context of E-supply Chain Management, "Industrial Management" 2001/43.
  2. Coltman T., T.M. Devinney, A. Latukefu, D.F. Midgley, E-business: Revolution, Evolution, or Hype?, "California Management Review" 2001.
  3. Duliniec E., Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2007.
  4. Dura P., Zaawansowane systemy planowania i ich rola w gospodarce elektronicznej, [w:] K. Rutkowski (red.), Logistyka on-line, Zarządzanie łańcuchem dostaw, PWE 2003.
  5. Durkiewicz J., XML a standardy i praktyka EDI, [w:] M. Niedźwiedzki (red.), Electronic Data Interchange. Electronic Commerce, Consulting, Łódź 2000.
  6. Dzięcielak J., Wróg prasy, "Media & Marketing", 2006/6.
  7. Dziuba D.T., Ewolucja rynków w przestrzeni elektronicznej, Nowy Dziennik sp. z o.o. i Katedra Informatyki Gospodarczej i Analiz Ekonomicznych, Warszawa 2001.
  8. Fedorowicz E., Reklamowa kanibalizacja mediów tradycyjnych przez Internet, Marketing i Rynek, 2009/5.
  9. Herman A., Kilka refleksji na temat nowych źródeł wzrostu wartości przedsiębiorstwa, w: Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, (red) B. Dobiegała-Korona i A. Herman, Difin, Warszawa 2006.
  10. Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wydawnictwo Rebis, Warszawa 2005.
  11. Lambin J.J., Strategiczne zarządzanie marketingowe, PWN, Warszawa 2001.
  12. Laskowska-Rutkowska A., Czas, kooperacja, innowacja - presja czasu, w: Innowacje, Przedsiębiorczość i Gospodarka Oparta na Wiedzy, Zeszyty Naukowe Nr 453 Ekonomiczne Problemy Usług Nr 8, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2007.
  13. Mazurek G., Blogi i wirtualne społeczności - wykorzystanie w marketingu, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Kraków 2008.
  14. Olszak C., Ziemba E., Strategie i modele gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  15. Porter M.E., Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. The Free Press, New York 1985.
  16. Porter M.E., Millar VE., How Information Gives You Competitive Advantage, "Harvard Business Review", lipiec - sierpień 1985.
  17. Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, MT Biznes, Warszawa 2009.
  18. Porter M.E., Strategy and the Internet, "Harvard Business Review", marzec 2001.
  19. Rayport J.F., Sviokla J.J., Exploiting the Virtual Value Chain, "Harvard Business Review", listopad-grudzień, 1995.
  20. Rayport J.F., Sviokla J.J., Managing in the Marketspace, "Harvard Business Review", listopad-grudzień, 1994.
  21. Romaniuk K., Kosmalski G., Aukcje internetowe jako element rynku e-commerce w Polsce, Marketing i Rynek 4/2009.
  22. Rutkowski K., Między młotem technologicznych wyzwań a kowadłem możliwości jego logistycznej obsługi, [w:] K. Rutkowski (red.) Logistyka on-line. Zarządzanie łańcuchem dostaw, PWE, Warszawa 2003.
  23. Stankiewicz M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstw. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2002.
  24. Wojciechowski T., Nowy kanał dystrybucji towarów, Marketing i Rynek 9/2009.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-9573
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu