BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Andrzejczyk Danuta (Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy)
Tytuł
Przedsiębiorczość małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce - ujęcie regionalne
The Entrepreneurship of Small and Medium Enterprises in Poland - the Regional Presentation
Źródło
Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 2010, nr 3, s. 137-152, tab., bibliogr. 20 poz.
Słowa kluczowe
Małe i średnie przedsiębiorstwa, Przedsiębiorczość, Innowacyjność przedsiębiorstw, Przedsiębiorczość lokalna, Przedsiębiorczość regionalna
Small business, Entrepreneurship, Enterprise innovation, Local entrepreneurship, Regional entrepreneurship
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Małe i średnie przedsiębiorstwa odgrywają szczególną rolę w rozwoju gospodarki lokalnej wykazując dużą łatwość dostosowania się do nowych warunków rynkowych, relatywnie niskie koszty utworzenia jednego miejsca pracy i małą kapitałochłonność. Mimo, iż rozwój sektora MSP w Polsce napotyka wiele utrwalonych od lat barier, małe i średnie przedsiębiorstwa są kreatorami przedsiębiorczości lokalnej a ich udział we wzroście gospodarczym regionów i całej gospodarki jest niepodważalny. Poziom przedsiębiorczości tego sektora ma nierozerwalny związek z aktywnością regionu, jego konkurencyjnością i jakością życia mieszkańców. Pobudzenie przedsiębiorczości w jej różnych aspektach staje się przesłanką dla wykorzystania w pełniejszym wymiarze wszystkich szans i możliwości danego regionu. Celem artykułu jest ujawnienie różnic w poziomie przedsiębiorczości jednostek sektora MSP w przekroju terytorialnym. (abstrakt oryginalny)

The article deals with the important meaning of the sector of small and medium enterprises in the regional area in Poland. The sector can have a large influence on economic prosperity. It can improve local economy. These enterprises have rather low level of their expenses. They can create new places for work and a lot of innovations. Evev though there have been many obstacles in the way to develop, the sector can improve the standards of living for people from local area. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Czternasty W., Kujaczyński T., Przedsiębiorczość w strategii województwa wielkopolskiego do 2020 r. T. 2, [w:] M. Adamowicz (red.), Strategia rozwoju lokalnego. Aspekty instrumentalne, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2003.
  2. Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2005 roku, GUS, Warszawa 2006.
  3. Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2006 roku, GUS, Warszawa 2007.
  4. Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2007 roku, GUS, Warszawa 2008.
  5. Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2008 roku, GUS, Warszawa 2010.
  6. Kozioł K., Innowacyjność polskich przedsiębiorstw na tle doświadczeń Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007.
  7. Lichtarski J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2007.
  8. Matusiak K. B., Rozwój systemów wsparcia przedsiębiorczości-przesłanki, polityka i instytucje, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, Radom-Łódź 2006.
  9. Przegląd regionalny nr 2, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2010, s. 16-17 (http:// www.mrr.gov.pl/rozwój).
  10. Moczydłowska J., Pacewicz, I., Przedsiębiorczość, Wydawnictwo Oświatowe "FOSZE", Rzeszów 2007.
  11. Percepcja odpowiedzialnego biznesu i zaangażowania społecznego wśród polskich przedsiębiorców - badania eksploracyjne, Raport z badania jakościowego przeprowadzonego na zlecenie Konfederacji Przedsiębiorców Polskich Lewiatan (http://www.pkpplewiatan.pl/).
  12. Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2005-2006, PARP, Warszawa 2007.
  13. Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2006-2007, PARP, Warszawa 2008.
  14. Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2007-2008, PARP, Warszawa 2009.
  15. Smoleń M., Czynniki kreujące rozwój gospodarczy w wymiarze lokalnym. T. 1, [w:] M. Adamowicz (red.), Strategia rozwoju lokalnego. Aspekt instytucjonalny, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2003.
  16. Strużycki M., Małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarce regionu, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2004.
  17. Sudoł S., Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2006.
  18. Targalski J., Innowacyjność - przyczyna i skutek przedsiębiorczości, Zeszyty Naukowe nr 730 Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Wydawnictwo AE, Kraków 2006.
  19. Tuziak A., Przejawy aktywności społeczności regionalnej w pokonywaniu dysonansów i zróżnicowań regionalnych. Przypadek regionu peryferyjnego, [w:] A. Tuziak, B. Tuziak (red.), Regionalny wymiar procesów transformacyjnych zróżnicowania i podziały, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009.
  20. Wojnicka E., Klimczak, P., Procesy innowacyjne w sektorze MSP w Polsce i regionach, [w:] A. Żołnierski (red.), Innowacyjność 2008, Stan innowacyjności, projekty badawcze, metody wspierania, społeczne determinanty, Raport, PARP, Warszawa 2006.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-9573
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu