BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Ostalecka Agnieszka (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Consumer Protection as a Tool for Building Safe and Consumer-friendly Financial Services Market
Ochrona konsumenta jako narzędzie budowania bezpiecznego i przyjaznego konsumentowi rynku usług finansowych
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2013, nr 302, s. 129-136, bibliogr. 12 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Finance and Accountancy for Sustainable Development : Sustainable Finance
Słowa kluczowe
Nieuczciwe praktyki, Ochrona konsumenta, Bezpieczeństwo finansowe, Rozwój zrównoważony
Dishonest practices, Consumer protection, Financial security, Sustainable development
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Jedną z najważniejszych lekcji, jaką można wyciągnąć z ostatniego kryzysu finansowego i ekonomicznego, jest potrzeba wzmacniania ochrony konsumenta oraz przywrócenia zaufania do systemu finansowego. Wydarzenia, które nastąpiły na rynku finansowym, ukazują, jak nieuczciwe praktyki banków w połączeniu z niską świadomością finansową i niskim poziomem ochrony konsumenta mogą prowadzić do głębokich zaburzeń na rynkach finansowych. Głównym celem artykułu jest przedstawienie idei ochrony konsumenta oraz wskazanie jej roli w budowaniu bardziej bezpiecznego i przyjaznego konsumentowi systemu finansowego poprzez wskazanie jej pozytywnego, wielokierunkowego wpływu na rynki finansowe.(abstrakt oryginalny)

One of the most important lessons to be drawn from the recent financial and economic crisis is the need to strengthen consumer protection and restore public confidence in financial system. The events on financial markets show that abusing and deceptive practices in connection with financial illiteracy and weak customer protection can lead in some cases to severe financial turbulences. The main objective of the article is to discuss the idea of consumer protection and indicate its role in building safer and more consumer-friendly financial services market, by pointing out its potential positive, multidirectional influence on financial markets.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Alliance for Financial Inclusion, Consumer protection. Leveling the playing field in financial inclusion, "Policy Note", Bangkok 2010.
  2. Ardic O.P., Ibrahim J.A., Mylenko N., Customer protection laws and regulations in deposit and loan services. A cross-country analysis with a new data set, Policy Research Working Paper no. 5536, Financial and Private Sector Development, World Bank, Washington, DC, 2011.
  3. BIAC, Financial consumer protection, The Voice of OECD Business, Paris 2011.
  4. Consumers International Campaign for G20 Action on Financial Consumer Protection, Briefing: the development of a permanent organisation for international standard setting and coordination with regard to financial consumer protection, www.consumerinternational.org.
  5. Ebers M., Information and advising requirements in the financial services sector: Principles and peculiarities in EC Law, Electronic Journal of Comparative Law 2004, vol. 8.2, http://www.ejcl.org/82/ art82-2.html.
  6. Hannig A., Jansen S., Financial inclusion and financial stability: Current policy issues, [in:] M. Kawai, E.S. Prasad, Financial Market Regulation and Reforms in Emerging Markets, Asian Development Bank Institute, The Brookings Institution, Tokyo, Washington 2011.
  7. Iwanicz-Drozdowska M., Bezpieczeństwo rynku usług finansowych. Perspektywa Unii Europejskiej, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2008.
  8. OECD, Financial Literacy and Consumer Protection: Overlooked Aspects of the Crisis. OECD Recommendation on Good Practices on Financial Education and Awareness Relating to Credit, Paris 2009.
  9. Rokicka G., Ustawodawstwo konsumenckie Unii Europejskiej (wybrane aspekty), [in:] K. Gutowska, I. Ozimek (Eds.), Socjoekonomiczna i prawna sytuacja konsumentów w Polsce w obliczu integracji z Unią Europejską, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 1998.
  10. Rutledge S.L., Consumer protection and financial literacy. Lessons from nine country studies, Policy Research Working Paper no. 5326, World Bank, Washington, DC, 2010.
  11. The World Bank, Good Practices for Financial Consumer Protection, March 2011, Consultative Draft, Washington, DC, 2011.
  12. The World Bank, Financial Inclusion Strategies. Reference Framework, Washington, DC, 2012.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu