BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mursch Sylwia (Uniwersytet Szczeciński), Wolna-Samulak Aneta (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
European SPAS Association (ESPA) as the Example of the Clusters in the Tourist Industry
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Scientific Journal. Service Management, 2014, vol. 12, s. 37-45, tab., bibliogr.13 poz.
Słowa kluczowe
Koncepcja klastrów, Przemysł, Koopetycja, Współpraca
Cluster conception, Industry, Coopetition, Cooperation
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Clusters are forms of coopetition (cooperation and competition)in industrial sectors as well as in service sectors. A tourism cluster can be defined as a net of tourism companies that have a common goal to increase the demand on the tourism services they offer. The aim of the article is to present the European Spas A ssociation (ESPA) as an example of the concept of clusters in the tourism industry. ESPA is a global organization that stimulates its members, mainly spas and health resorts, to cooperate with their competitors in order to: promote the spa industry, enhanc e the quality of the tourism services and protect the European nature. The article also lists other advantages of being a member of the cluster and shows thereby the importance of cooperating with the competitors instead of- which is unfortunately still very common-combating them.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aleksandrova, A.Y. (2007). Klastry turystyczne w Rosji i za granicą.Turyzm, 17/1-2.
  2. Barbosa, J.P. (2011).How can ESPA contribute. Presentation for 16thAnnual EuropeanSpas Congress, Belek
  3. Czernek, K. (2012).Uwarunkowania współpracy na rzecz rozwoju turystyki w regionie.Kraków: Wydawnictwo Proksenia
  4. Gonda-Soroczyńska, E. (2011).Innowacyjny klaster zdrowie i turystyka elementem współpracy na rzecz rozwoju turystyki uzdrowiskowej w województwie świętokrzyskim
  5. A. Rapacz (ed.),Gospodarka turystyczna w regionie.Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego
  6. Gorynia, M. & Jankowska, B. (2008).Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Difin
  7. Kaczmarek, M. Stasiak, A. & Włodarczyk, B. (2010).Produkt turystyczny. Pomysł,organizacja, zarządzanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
  8. Kusa, R. (2008).Uwarunkowania rozwoju klastrów turystycznych,Zarządzanie organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy. Kluczowe relacje organizacji w gospodarce opartej na wiedzy
  9. Godziszewski B. et al. Toruń: TNOiK. Available at: www. zarz.agh.edu.pl/rkusa/Publikacje.html (accessed on 14.09.2013).
  10. Małachowska, M. (2008). Klastry-innowacyjne formy kooperacji MSP,Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Usług nr 24
  11. Niedzielski, P. Dołowy, A. Milewski, D. & Szostak D. (2008).Innowacyjność i struktury klastrowe w województwie zachodniopomorskim -Turystyka, Szczecin:Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
  12. Porter, M.E. (2001).Porter o konkurencji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
  13. Smith, M. Puczkó, L. (2012).Health and Wellness Tourism, Oxford: Routledge
  14. Zajadacz, A. & Śniadek, J. (2010).Klaster turystyczny jako forma współpracy podmiotów gospodarki turystycznej w powiecie leszczyńskim.Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Poznaniu 19
  15. Zakrzewska-Krzyś, H. (2008). Klastering-rozwój poprzezwspółpracę.Twój Biznes,6,[e-journal]. Available at:http://twojbiznes.infor.pl/index.php/dzialy/praktyka/artykul-1010398.html(accessed on 14.09.2013)
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1898-0511
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu