BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Koczerga Maciej (Poznań University of Economics, Poland)
Tytuł
In search of rationality : business students on family-owned firms
Źródło
The Poznań University of Economics Review, 2013, vol. 13, nr 2, s. 84-106, bibliogr. 40 poz.
Słowa kluczowe
Edukacja biznesowa, Przedsiębiorstwo rodzinne, Badanie jakościowe, Przedsiębiorczość lokalna
Business education, Family-owned business, Qualitative research, Local entrepreneurship
Abstrakt
The objective of this paper is to explore the attitudes of business students towards family firms and family entrepreneurship. The culture of Poland is profoundly family-oriented and entrepreneurship is found more and more as an attractive career path in society. These factors might indicate that this environment may be particularly fertile for family-owned firm development. Business students though display reluctance towards family firms and family entrepreneurship. The research method applied in this study is focus group interviews, as qualitative data provide particularly rich information and grounds for conclusions. This study also implies the need for inclusion of family enterprise issues in business education, as well as developing skills essential for working in such an environment. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bernstein, R.J.,1983, Beyond Objectivism and Relativism, University of Pennsylvania Press, Pittsburgh.
  2. Boguszewski, R., 2008, Nie majak rodzina, Komunikat CBOS nr 3890, Warszawa.
  3. Bollingtoft, ?., 2007, A Critical Realist Approach to Quality in Observation Studies, in: Neergaard, H., Ulhoi, J.P. (eds.), Handbook of Qualitative Research Methods in Entrepreneurship, Edward Elgar, Cheltenham.
  4. Botero, I.C., Graves, C., Thomas, J., Fediuk, T.A., 2012, Recruitment Challenges in Family Firms: The Effects of Message Content and Type of Applicant on Organisational Attractiveness, International Journal of Management Practice, vol. 5, no. 4, pp. 343-360.
  5. Coffey, ?., Atkinson, P., 1996, MakingSense of Qualitative Data, SAGE Publications, London.
  6. Covin, T.J., 1994, Perceptions of Family-Owned Firms: The Impact of Gender and Educational Level, Journal of Small Business Management, vol. 32, no. 3, pp. 29-39.
  7. Duberley, J., Johnson, P., Cassell, C., 2012, Philosophies Underpinning Qualitative Research, in: Symon, G., Cassel, C. (eds.), Qualitative Organizational Research: Core Methods and Current Challenges, SAGE, London.
  8. Eriksson, P., Kovalainen, ?., 2008, Qualitative Methods in Business Research, SAGE Publications, London.
  9. Flick, U., 2009, An Introduction to Qualitative Research, SAGE, London.
  10. Flick, U., 2010, Projektowanie badania jakosciowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  11. Ghoshal, S., 2005, Bad Management Theories Are Destroying Good Management Practice, Academy of Management Learning and Education, vol. 4, no. 1, pp. 75-91.
  12. Gibbs, ?., 1997, Focus Groups, Social Research Update, Issue 19, Department of Sociology, University of Surrey, http://sru.soc.surrey.ac.uk/SRU19.html [access: 22.09.2009].
  13. Giscombe, K., Mattis, M., 2002, Leveling the Playing Field for Women of Color in Corporate Management: Is the Business Case Enough?, Journal of Business Ethics, vol. 37, no. 1, pp. 103-119.
  14. Glaser, B.G., Strauss, ?., 1967, The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, Aldine, Chicago.
  15. Glinka, B., 2008, Kulturowe uwarunkowaniaprzedsiçbiorczosci w Polsce, PWE, Warszawa.
  16. Hall, ?., Nordqvist, M., Melin, L., 2005, Qualitative Research in Family Business Studies: The Usefulness of the Interpretive Approach, FBN-Ifera World Academic Research Forum, EHSAL, Brussels.
  17. Hindle, K., 2004, Choosing Qualitative Methods for Entrepreneurial Cognition Research: a Canonical Development Approach, Entrepreneurship Theory and Practice, vol. 28, no. 6, pp. 575-607.
  18. Koczerga, M., 2005, Entrepreneurial Marketing as a Way of Dealing with Uncertainty, in: Jane, ?., Zalewski, R. (eds.), Economy in its Theory and Practice. Problems, Solutions, Cases, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznañ.
  19. Koczerga, M., 2008a, Antecedents of Communication Processes, in: Pilarczyk, B., (ed.). Marketing Communications Strategies, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznañ, pp. 173-182.
  20. Koczerga, M., 2008b, Gabinet stomatologiczny jako firma rodzinna, As Stomatologii, nr 2 (27), pp. 40-42.
  21. Koczerga, M., 2008c, Zasady budowania przewagi konkurencyjnej przez przedsiçbiorstwa, in: Mruk, H. (ed.), Marketing- zagadnienia wspólczesne, Wydawnictwo Forum Naukowe, Poznañ, pp. 100-105.
  22. Koczerga, M, 2009, Kto ? kim i dlaczego: indywidualne a zespolowe tworzenie firmy, Portal Inventree, https://www.inventree.pl/artykuly/artykul.aspx?ai=927&ad=10&ak=41&aa= 2009 [access: 12.02.2009].
  23. Krug, ?., Karoñ, T., 2003, Strategie budowania kariery: badania SMG/KRC, in: Dudkiewicz, M. (ed.), Mlodzi wpracy. RaportAIG i Gazety Wyborczej, Agora SA, Warszawa, pp. 11-86.
  24. Kvale, S., 2010, Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  25. Litz, R.A., Pearson, A.W., Litchfield, S., 2012, Charting the Future of Family Business Research: Perspectives From the Field, Family Business Review, vol. 25, no. 1, pp. 16-32.
  26. Merriam, S.B., 2009, Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation, John Wiley & Sons, San Francisco.
  27. Miles, M.B., Huberman, A.M., 1994, Qualitative Data Analysis, SAGE, Thousand Oaks.
  28. Morgan, D.L., 1997, Focus Groups as Qualitative Research, SAGE Publications, London.
  29. Myers, M D., 2009, Qualitative Research in Business and Management, SAGE, London.
  30. Powell, R., Single, H., 1996, Focus Groups, International Journal of Quality in Health Care, vol. 8, no. 5, pp. 499-504.
  31. Puchta, C., Potter, J., 2004. Focus Group Practice, SAGE, London.
  32. Sçk, ?., 1999, Plany dqzenia i aspiracje zyciowe mlodziezy, Komunikat CBOS nr 2149, Warszawa.
  33. Silverman, D., 2007, Interpretacja danych jakosciowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  34. Silverman, D., 2010, Prowadzenie badañ jakosciowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  35. Stewart, ?., Hitt, M.A., 2012, Why Can't a Family Business Be More Like a Nonfamily Business? Modes of Professionalization in Family Firms, Family Business Review, vol. 25, no. 1, pp. 58-86.
  36. Steyaert, C., Bouwen, R. 2004, Group Methods of Organizational Analysis in: Cassell, C., Symon, G. (eds), Essential Guide to Qualitative Methods in Organizational Research, SAGE, London, pp. 140-153.
  37. Strzeszewski, M., 2010, Polacy oprowadzeniu biznesu, Komunikat CBOS nr 4397, Warszawa.
  38. Wciórka, ?., 2008, Zaufanie spoleczne w latach 2002-2008, Komunikat CBOS nr 3880, Warszawa.
  39. Wenzel, M., 2009, Nepotyzm, Komunikat CBOS nr 4133, Warszawa.
  40. Wolcott, H., 1994, Transforming Qualitative Data: Description, Analysis and Interpretation, SAGE Publications, Thousand Oaks.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1643-5877
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu