BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grobelna Aleksandra (Akademia Morska w Gdyni)
Tytuł
Uwarunkowania kreatywności czynnika ludzkiego w przedsiębiorstwie hotelowym
Determinants of the Human Resources' Creativity in the Hotel Enterprise
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2013, nr 303, s. 93-104, tab., bibliogr. 35 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Gospodarka turystyczna w regionie : wybrane problemy funkcjonowania regionów, gmin i przedsiębiorstw turystycznych
Słowa kluczowe
Hotelarstwo, Kreatywność, Motywacja do pracy, Środowisko pracy
Hotel industry, Creativity, Work motivation, Working environment
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wiodących uwarunkowań i działań menedżerskich wspierających kreatywność personelu przedsiębiorstwa hotelowego. Podstawowym problemem badawczym jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jakie uwarunkowania środowiska pracy i inicjatywy menedżerskie motywują pracowników do kreatywnego wysiłku. Oczekiwane rezultaty niniejszych badań to rozszerzenie wiedzy na temat zarządzania zasobami ludzkimi, w szczególności roli i znaczenia motywacji wewnętrznej w kształtowaniu i umacnianiu kreatywności pracowników branży hotelowej. W zakresie aplikacyjnym zaś dostarczą informacji, jak zarządzać organizacją, by sprzyjać twórczym zachowaniom personelu hotelowego. Zastosowane metody badawcze to krytyczna analiza literatury przedmiotu, w tym analiza opracowań i raportów z badań empirycznych w omawianej tematyce.(abstrakt oryginalny)

Creativity seems to be crucial competence of organization on the contemporary and changing hotel market. Therefore hotels need creative employees to initiate organizational innovation, especially front-line personnel, generating new and useful ideas improving quality and service performance. The aim of this studyis to presentthe leading environment stimulants and managerial practices that enhance hotel employee creativity. However, undermining creativity impediments are also presented. The results of this study increase the knowledge in the field of human resources management in hospitality, in particular regarding the role and importance of internal motivation in enhancing creativity of the hotel employees. In terms of the application, they provide information how to manage the organization to foster creative behavior of the hotel staff.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Adler P.S., Borys B., Two types of bureaucracy. Enabling and coercive, "Administrative Science Quarterly" 1996, vol. 41(1), s. 61-89.
  2. Amabile T.M., Conti R., Coon H., Lazenby J., Herron M., Assessing the work environment for creativity, "The Academy of Management Journal" 1996, vol. 39 (5), s. 1154-1184.
  3. Amabile T.M., Creativity in Context, Westview Press Inc., Oxford 1996.
  4. Amabile T.M., How to Kill Creativity, "Harvard Business Review" 1998, no. 76 (5), s. 77-87.
  5. Amabile T.M., Motivating Creativity in Organizations: On Doing What You Love And Loving What You Do, "California Management Review" 1997, vol. 40, no. 1, s. 39-56.
  6. Ambrose M.L., Kulik C.T., Old Friends, New Faces: Motivation Research in the 1990s, "Journal of Management" 1999, vol. 25(3), s. 231-292.
  7. Byrne D., Waiting For Change? Working in hotel and catering, Low Pay Pamphlet No. 42, Low Pay Unit/GMB, London 1986.
  8. Çekmecelioğlu H.G., Günsel A., Promoting Creativity Among Employees Of Mature Industries: The Effects of Autonomy And Role Stress On Creative Behaviors And Job Performance, "Procedia Social and Behavioral Sciences" 2011, no. 24, s. 889-895.
  9. Charles K.R., Marshall L.H., Motivational preferences of Caribbean hotel workers: an exploratory study, "International Journal of Contemporary Hospitality Management" 1992, vol. 4 (3), s. 25-29.
  10. Chen W.-J., Innovation in hotel services: Culture and personality, "International Journal of Hospitality Management" 2011, no. 30, s. 64-72.
  11. Greer M., Levine E., Enhancing creativity performance in college students, "Journal of Creative Behaviour" 1991, no. 25 (3), s. 250-255.
  12. Jerzyk E., Leszczyński G., Mruk H., Kreatywność w biznesie, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2004.
  13. Jerzyk E., Proces kreatywności i jego uwarunkowania w obszarze marketing, Prace Habilitacyjne 33, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2007.
  14. Kaithapalli M.L., Gundala R.R., Motivating Hospitality Industry Employees, A study of Cyprus, "International Journal of Excellence in Tourism, Hospitality and Catering" 2009, vol. 2 (2), http: //www. academia. edu/2012634/Motivating_Hospitality_Industry_Employees_A_Study_of_ Cyprus, dostęp: 3.03.2013.
  15. Karatepe O.M., Aleshinloye K.D., Emotional dissonance and emotional exhaustion among hotel employees in Nigeria, "International Journal of Hospitality Management" 2009, no. 28, s. 349- 358.
  16. Karatepe O.M., Uludag O., Conflict, exhaustion and motivation: a study of frontline employees in Northern Cyprushotels, "International Journal of Hospitality Management" 2007, vol. 3, no. 26, s. 645-665.
  17. Kim H.J., Shin K.H., Swanger N., Burnout and engagement: A comparative analysis using the Big Five personality dimension, "International Journal of Hospitality Management" 2009, no. 28, s. 96-104.
  18. Kim H.J., Shin K.H., Umbreit W.T., Hotel job burnout: The role of personality characteristics, "Hospitality Management" 2007, vol. 2, no. 26, s. 421-434.
  19. Kłos Z., Co tworzy Hommo Innovatora?, "Problemy Jakości" 2010, nr 3, s. 11-15.
  20. Kluczek A., Czynniki kształtujące motywacje własną innowatora, "Problemy Jakości" 2011, nr 7, s. 11-15.
  21. Kovach K.A., What motivates employees? Workers and Supervisors Give Different Answers, "Business Horizons" 1997, no. 30 (5), s. 58-65.
  22. Lee-Ross D., An investigation of 'Core Job Dimensions' amongst seaside hotel workers, "International Journal of Hospitality Management" 1993, vol. 12, no. 2, s. 121-126.
  23. Lipka A., Król M., Winnicka-Wejs A., Kreatywność i rutyna w działalności personalnej. Granice HR-owego kreacjonizmu, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011.
  24. Manstead A.S.R., Hewstone M. (red.), Encyklopedia Blackwella. Psychologia społeczna, Blackwell- -Publishers Ltd., wyd. pol. pod red. J. Czapińskiego, Wydawnictwo Jacek Santorski &Co., Warszawa 2001.
  25. Nowacki T.W., Leksykon pedagogiki pracy, Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa 2004.
  26. Orfila-Sintes F., Mattsson J., Innovation behavior in the hotel industry, "Omega. The International Journal of Management Science" 2009, no. 37, s. 380-394.
  27. Raub S., Does Bureaucracy kill individual initiative? The impact of structure on organizational citizenship behavior in the hospitality industry, "International Journal of Hospitality Management" 2008, no. 27, s. 179-186.
  28. Simons T., Enz C.A., Motivating hotel employees, "Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly" 1995, no. 36 (1), s. 20-27.
  29. Siu V., Tsang N., Wong S., What motivates Hong Kong Hotel employees ?, "Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly" 1997, no. 38 (5), s. 44-49.
  30. Spector P.E., Jex S.M., Development of Four Self-Report Measures of Job Stressors and Strain: Interpersonal Conflict at Work Scale, Organizational Constrains Scale, Quantitative Workload Inventory and Physical Symptoms Inventory, "Journal of Occupational Health Psychology" 1998, vol. 3 (4), s. 356-367.
  31. Weaver T., Theory M: Motivating with Money, "Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly" 1998, vol. 29 (3), s. 40-45.
  32. Wieke T., Kreatywność i Ty. Droga do pomysłowości w pracy, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.
  33. Wiley C., What motivates employees according to over 40 years of motivation surveys, "International Journal of Manpower" 1997, vol. 18, no. 3, 263-280.
  34. Wong S.C.-K., Ladkin A., Exploring the relationship between employee creativity and job related motivators in The Hong Kong hotel industry, "International Journal of Hospitality Management" 2008, no. 27, s. 426-437.
  35. Wong S., Pang I., Motivators to creativity in the hotel industry - perspectives of managers and supervisors, "Tourism Management" 2003, no. 24, s. 551-559.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu