BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Niezgoda Agnieszka (Poznań University of Economics, Poland)
Tytuł
Prosumers in the tourism market : the characteristics and determinants of their behaviour
Źródło
The Poznań University of Economics Review, 2013, vol. 13, nr 4, s. 130-141, bibliogr. 17 poz.
Słowa kluczowe
Prosument, Rynek turystyczny, Konsument, Turystyka, Biuro podróży
Prosumer, Tourism market, Consumer, Tourism, Travel agency
Abstrakt
The goal of this article is to characterise the prosumer as a specific consumer category in the tourist market. The author presents the general characteristics of a prosumer and how his/her behaviour is conditioned as a result of general social trends as well as specific features of the tourist market. In order to empirically illustrate the issues involved the author presents results of a direct survey conducted with 3 representatives of various types of tourist companies (a tour operator, a travel agent, an airline representative). The interviewees noted their customers' intensified activity. While customers have greater expectations and requirements, their knowledge does not translate into cooperation with tourist agencies. The respondents claimed that the new customers interested in new forms of the product included primarily young people as well as business people acquainted with new technologies. It was emphasized that customers as we know them are active but not always professional. Individual customers consider themselves professionals yet oftentimes their professionalism is limited to the transactions' convenience (e.g. only telephone contacts and bank transfers) accompanied by a low price found on the Internet rather than a general knowledge of the market. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bylok, F., 2012, Miçdzy uleglosciq a suwerennosciq konsumenckq - zmiany w relacjach produced - konsumed na rynku XXI wieku, in: Rosa, G., Smalec, A. (red.), Marketing przyszlosci. Trendy strategie instrumenty, ZeszytyNaukowe Uniwersytetu Szczeciñskiego nr 711, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczeciñskiego, Szczecin, pp. 341-356.
  2. Byrd, E.T., 2007, Stakeholders in Sustainable Tourism Development and their Roles: Applying Stakeholder Theory to Sustainable Tourism Development, Tourism Review, vol. 62, no. 2, pp. 6-13.
  3. Bzdyra, A., Maciorowski, A., 2011,11 na 12, Marketing w Praktyce, no. 2, pp. 74-78.
  4. Franch, M., Martini, U., Novi Inveradi, P.L., Buffa, R, 2006, From Reconstruction and Analysis of Tourist Profiles to some Suggestions to Destination Management - an Empirical Research to the Dolomites Area, Tourism Review, AIEST, vol. 61, no. 2, pp. 30-37.
  5. Golembski, G., Niezgoda, A., 2012, The Role of Time in the Global Tourism Market - A Demand Perspective, in: Kasimoglu, M. (ed.), Visions for Global Tourism Industry. Creating and Sustaining Competitive Strategies, InTech, Rijeka, pp. 167-168.
  6. Kachniewska, M., Nawrocka, E., Niezgoda, A., Pawlicz, A., 2012, Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki, Wolters Kluwer, Warszawa.
  7. Kotier, PH., Trias de Bess, F., 2004, Marketing Lateralny, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  8. Kozlowski, T, 2009, Homo konsultant, Charaktery, nr 6, pp. 38-41.
  9. Niezgoda, A., 2010, Nowe trendy w popycie - wyzwanie día obszarów recepcji turystycznej, in: Tanas, S. (red.), Nauka i dydaktyka w turystyce i rekreacji, Lódzkie Towarzystwo Naukowe, Lodz, pp. 21-34.
  10. Niezgoda, A., 2011, The Role of Environmental Knowledge, Attitudes and Initiatives in the Development of Tourism Product, Tourism, no. 21/1-2, pp. 33-39.
  11. Prahalad, C.K., Ramaswamy, V., 2005, Przyszlosc konkurencji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  12. Roth, P., Schrandt, A., 1992, Touristik - Marketing, Verlag Franz Vahlen, München.
  13. Rózycki, R, Winiarski, R., 2005, Social Factors Influencing Tourist Activity Among Youths, AIEST, Tourism Review, vol. 60, no. 1, pp. 20-25.
  14. Staniszewski, M., 2013, Prosument, producent, profesjonalista, www. crnavigator/art./6 [accessed: 14.02.2013].
  15. Tapscott, D., Williams, A.D., 2008, Wikinomia. Oglobalnej wspólpracy, która zmienia wszystko, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  16. Toffler, A., 2001, Trzeciafala, Pañstwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  17. Wójcik, J., 2009, Prosument - wspólczesny mit marketingowy, in: Garbarski, L., Tkaczyk, J. (red.), Kontrowersje wokól marketingu w Polsce, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, pp. 369-377.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1643-5877
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu