BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Januszewska Małgorzata (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Jaremen Daria E. (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Nawrocka Elżbieta (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Tytuł
Rola turystyki społecznej w równoważeniu konsumpcji turystycznej
The Role of Social Tourism in Balancing Tourism Consumption
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2013, nr 304, s. 90-102, tab., bibliogr. 24 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Gospodarka turystyczna w regionie : rynek turystyczny - współczesne trendy, problemy i perspektywy jego rozwoju
Słowa kluczowe
Turystyka, Rozwój zrównoważony
Tourism, Sustainable development
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Zrównoważona produkcja i konsumpcja jest jednym z kluczowych wyzwań w obszarze zrównoważonego rozwoju, co podkreślono w wielu międzynarodowych dokumentach, takich jak "Deklaracja z Rio", "Agenda 21" czy "Porozumienie z Marrakeszu". Podstawowym warunkiem osiągania celów rozwoju zrównoważonego staje się bowiem zmiana wzorców produkcji i konsumpcji na bardziej zrównoważone. Celem artykułu jest próba określenia znaczenia turystyki społecznej w procesie równoważenia konsumpcji turystycznej. Analiza literatury upoważnia do stwierdzenia, że turystyka społeczna jest sposobem równoważenia konsumpcji turystycznej. Niemniej jednak przedstawione przykłady pokazują, że w praktyce jest jeszcze dużo do zrobienia w tej dziedzinie.(abstrakt oryginalny)

Recently, the need to provide tourism to those who have limited access to it, has become a frequently discussed problem. This seems to represent the paradigm of the concept of social tourism and sustainable tourism. Therefore, very close relations could be observed between both concepts. The condition for implementing the idea of sustainable tourism is sustainable production and consumption in tourism. The objective of the article is an attempt to identify the significance of social tourism in the process of tourism consumption sustainability. The critical analysis of the available, both Polish and foreign reference sources, allows for concluding that social tourism represents the method for tourism consumption sustainability. Adopting this thesis became possible as a result of comparing attributes characteristic of social tourism and sustainable tourism consumption. Nevertheless, the examples presented in the article illustrate that there is still a lot to be done in practice in this particular domain(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Bywalec Cz., Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  2. Bywalec Cz., Rudnicki L., Konsumpcja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  3. Daszkowska M., Senyszyn J., Elementy teorii konsumpcji, Wydawnictwo UG, Gdańsk 1994.
  4. Dembe A.E., Boden L.I., Moral Hazard: A Question of Morality?, "New Solutions" 2000, vol. 10, no. 3, s. 257-279.
  5. Folland Sh., Goodman A.C., Stano M., The Economics of Health and Health Care, Prentice Hall, Boston (MA) 2010.
  6. Hall C.M., Degrowing Tourism: Décroissance, Sustainable Consumption and Steady-State Tourism, "An International Journal of Tourism and Hospitality Research" 2009, vol. 20, no. 1, s. 46-61.
  7. Hunziker W., Social Tourism: Its Nature and Problems, International Tourist Alliance Scientific Commission, Geneva 1952.
  8. International Social Tourism Organisation Statues 2010, http://www.bits-int.org, dostęp: 20.07.2012.
  9. International Social Tourism Organisation Statues 2003, http://www.bits-int.org, dostęp: 20.07.2012.
  10. Jastrzębska-Smolaga H., W kierunku trwałej konsumpcji. Dylematy, zagrożenia, szanse, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  11. Kiełczewski D., Konsumpcja a perspektywy zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2008.
  12. Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, red. M. Janoś-Kresło, B. Mróz, Wydawnictwo SGH w Warszawie, Warszawa 2006.
  13. Marketing ekologiczny, S. Zaremba-Warnke (red.), Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2009.
  14. Minnaert L., Maitland R., Miller G., Social Tourism and Its Ethical Foundations, "Tourism, Culture and Communication" 2006, vol. 7, no. 1, s. 7-17.
  15. Minnaert L., Maitland R., Miller G., What is social Tourism?, "Current Issue in Tourism" 2011, vol. 14, no. 5, s. 403-415.
  16. Mizera K., Trendy w konsumpcji - w kierunku zrównoważonego rozwoju, Uniwersytet Opolski, Opole 2011.
  17. Our Common Future, Report of the World Commission on Environment and Development, http://www.un-documents.net, dostęp: 20.03.2012.
  18. Przez zrównoważoną konsumpcję do zrównoważonego rozwoju, Ministerstwo Gospodarki, Zespół ds. Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, www.csr.gov.pl, dostęp: 25.07.2012.
  19. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, DzU 2008, nr 25, poz. 150, z późn. zm.
  20. van de Berg J.C.J.M., Nijkamp P., Operationalizing Sustainable Development, Dynamic Ecological Economic Model, "Ecological Economics" 1991, vol. 4, no. 1, s. 11-33.
  21. Zalega T., Konsumpcja. Determinanty, teorie, modele, PWE, Warszawa 2012.
  22. Zawistowska H., Możliwości i kierunki rozwoju turystyki społecznej w Polsce, [w:] Wyzwania współczesnej polityki turystycznej. Problemy polityki turystycznej, red. A. Rapacz, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 259, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2012, s. 109-122.
  23. Żabińska T., Zachowania turystyczne gospodarstw domowych. Uwarunkowania. Prawidłowości. Przyszłość, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice 1994.
  24. http://www.accessibletourism.org, dostęp: 03.09.2013.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu