BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kopczewski Tomasz (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Czy studia ekonomiczne obniżają kapitał społeczny? Podejście eksperymentalne pomiaru norm i preferencji społecznych
Źródło
Ekonomia / Uniwersytet Warszawski, 2003, nr 11, s. 172-182, bibliogr.
Słowa kluczowe
Kapitał społeczny, Eksperyment badawczy, Edukacja ekonomiczna
Social capital, Scientific experiment, Economic education
Uwagi
summ.
Abstrakt
U podstaw tego artykułu leżą spostrzeżenia, których dokonałem podczas prowadzenia zajęć z ekonomii eksperymentalnej. Nie są to tylko rozważania pedagogiczne, lecz także próba zastosowania metod analizy ekonomicznej w odniesieniu do studentów WNE UW. Niestety, wnioski z poczynionych przeze mnie obserwacji nie są optymistyczne. Sposób prowadzenia zajęć na wydziale, prezentowana na nich tematyka oraz pewne uwarunkowania społeczno-kulturowe sprawiają, że studenci WNE UW, kończąc studia, zwiększają wprawdzie swój zasób wiedzy, ale ich predyspozycje do działań kolektywnych ulegają znacznemu osłabieniu. Studia wzmacniają źle pojęty indywidualizm i kalkulacyjny sposób myślenia. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Andrews Th., 2002, The Paper River Revisited: A Common Property Externality Exercise, „"Journal of Economic Education", nr 33 (4), Fall 2002, s. 327-332.
  2. Camerer C., Fehr E., 2003, Measuring social norms and preferences using experimental games: A guide for social scientists, Foundations of Human Sociality, forthcoming.
  3. Carpenter J., 2000, Measuring Social Capital: Adding Field Experimental Methods to the Analytical Toolbox, "Social Capital, Economic Development and the Environment", forthcoming.
  4. Chamberlin Edward H., 1948, An experimental imperfect market, "Journal of Political Economy", nr 56, s. 95-108.
  5. Dudko-Kopczewska K., 2003, Optimal Contract for Ticket Controllers in Public Transport. Principal-Agent-Supervisor Model Application, Social Science Research Network.
  6. Fukuyama F., 1992, The End of History and the Last Man, New York, Free Press.
  7. Fukuyama F., 1999a, The Great Disruption: Human Nature and the Reconstruction of Social Order, New York, Free Press.
  8. Fukuyama F., 1999b, Social Capital and Civil Society, IMF Conference on Second Generation Reforms.
  9. Goeree J. K., Holt Ch. A., 1997, Rent seeking and the inefficiency of nonmarket allocations, "Journal of Economic Perspectives".
  10. Goleman D., 1995, Emotional Intelligence: Why it can matter more than IQ, New York, Bantam.
  11. Heiner R., 1983, The Origin of Predictable Behavior, "An American Economic Review", nr 73, s. 560–-595.
  12. Holt Ch. A., 1996, Trading in a pit market, "Journal of Economic Perspectives", nr 10 (1), s. 193-203.
  13. Holt Ch. A., 1999, Teaching Economics with Classroom Experiments, "Southern Economic Journal",” nr 65 (3), s. 603-610.
  14. Holt Ch. A., Anderson L. R., 1996, Classroom games: Understanding Bayes' rule, "Journal of Economic Perspectives", nr 10 (2), s. 179-187.
  15. Holt Ch. A., Anderson L. R., 1996, Classroom games: Information cascades, "Journal of Economic Perspectives", nr 10 (4), s. 187-193.
  16. Holt Ch. A., Sherman R., 1998, Classroom games: A market for lemons, "Journal of Economic Perspectives".
  17. Huck S., Müller W., Vriend N., 2002, The East End, the West End, and King's Cross: On clustering in the four-player Hotelling game, "Economic Inquiry", nr 40 (2), s. 231-240.
  18. Karlan D., 2003, Using Experimental Economics to Measure Social Capital and Predict Financial Decisions, Princeton University, Working Paper.
  19. Smith V., 1962, An experimental study of competitive market behavior, "Journal of Political Economy", nr 70, s. 111-137.
  20. The Handbook of Experimental Economics, 2001, red. Kagel J. H. i Roth A. E., Princeton, NJ Princeton University Press.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-3056
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu