- Autor
- Raszkowski Andrzej (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
- Tytuł
- Znaczenie kreatywności opratej na kulturze (culture- based creativity) w rozwoju gospodarczym na przykładzie strategii biznesowych
- Źródło
- Prace Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Rozwój gospodarki kreatywnej na obszarach metropolitalnych, 2013, s. 67-81, wykr., bibliogr. 23 poz.
- Słowa kluczowe
- Kultura, Marketing produktów innowacyjnych, Innowacyjność gospodarki, Konkurencyjność rynkowa, Strategia rozwoju, Innowacyjność produktu
Culture, Marketing innovative products, Innovation economy, Market competitiveness, Development strategy, Product innovation - Abstrakt
- Podmioty gospodarcze coraz częściej czerpią z dorobku kultury i sztuki w swoich strategicznych działaniach. Kreatywne jednostki, artyści współtworzą produkty charakteryzujące się innowacyjnością, niepowtarzalnością, unikalnym designem. Potrafią również wzbogacić produkt o swoisty "ładunek emocjonalny", który pozwala uczynić go bardziej konkurencyjnym w czasach odchodzenia od uproszczonej promocji korzyści funkcjonalnych na rzecz zaspokajania ludzkich marzeń, aspiracji, potrzeb wynikających z chęci wyróżnienia się w określonej grupie społecznej. Diagnozowanie, przewidywanie oraz umiejętność kreowania nowych potrzeb nabywczych mogą stać się ważnymi elementami opracowywanych strategii oraz zapewnić przewagę konkurencyjną w dłuższym horyzoncie czasowym. Kreatywność czerpiąca inspiracje z kultury wspomaga procesy powstawania nowych idei, pomysłów, dróg rozwojowych opartych na nieszablonowym myśleniu, jest pomostem łączącym świat nauki i sztuki, który przyczynia się do rozwoju gospodarczego oraz otwiera go na nowe wymiary, będące odpowiedzią na zachodzące zmiany w świecie biznesu. W opracowaniu podjęta została próba wskazania na kreatywność opartą na kulturze jako istotny element w rozwoju gospodarczym, ze szczególnym uwzględnieniem pozytywnego wpływu kreatywności na strategie biznesowe podmiotów gospodarczych. (fragment tekstu)
- Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
- Anliolt S., Hildreth J.: Brand America: The Mother of AU Brands. Cyan Communications, London 2004.
- Chesbrough H.W.: Open Innovation. The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Harvard Business School Press, Boston 2003.
- Clifton R., Simmons J.: Brands and Branding. Profile Books, London 2003.
- Culture, the heart of knowledge - based economy. The strategic use of culture in European project. Red. K.E. Norrman. European Cultural Parliament - Lisbon Agenda Research Group, The Bank of Sweden Tercentenary Foundation, Tuscany 2006.
- De Bono E.: Lateral Thinking: A Textbook of Creativity. Penguin Group 2009.
- De Bono E.: Lateral Thinking: Creativity Step by Step. Parennial Library, Harper & Row 1973.
- Green A.: Creativity in Public Relations. Kogan Page Publishers, London 2010.
- Hennessey B., Amabile T.: The conditions of creativity. W: The Nature of creativity: contemporary psychological perspectives. Red. R.J. Sternberg. Cambridge University Press, New York 1988.
- Karnat-Jasickca B.: Regional diversification of creativeness and innovativeness in Poland. W: Towards a New Creative and Innovative Europe. Red. A. Kukliński, C. Lusiński, K. Pawłowski. Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University, Nowy Sącz 2007.
- Kavaratzis M.: From City Marketing to City Branding: Towards a Theoretical Framework for Developing City Brands. "Place Branding and Public Diplomacy" 2004, Vol. 1, No. 1.
- Kotler P., Keller K.L.: Marketing Management. Prentice Hall, London 1994.
- Kunde J.: Zamarkowana obecność. "Gazeta Wyborcza", 5.05.2003, s. 25.
- Lambooy J.: Relation spaces and relational dynamics: the conditions of knowledge diffusions and innovation. W: The Future of European Regions. Red. P. Jakubowska, A. Kukliński, P. Żuber. Ministry of Regional Development, Warsaw 2007.
- Porter M.: Competitive advantage: creating and sustaining superior performance. Free Press, Simon and Schuster, New York 1998.
- Porter M.: Competitive Strategy - Techniques for Analysing Industries and Competitors. Free Press, New York 1980.
- Schienstock G.: Regional development: From Spaces of technologically Specialized Places to Spaces of Global Knowledge Flows. W: Towards a New Creative and Innovative Europe. Red. A. Kukliński, C. Lusiński, K. Pawłowski. Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University, Nowy Sącz 2007.
- Schneiders S.: Apple's Secret Of Success - Traditional Marketing Vs. Cult Marketing. Diplomica Verlag, Hamburg 2011.
- Sloane P.: The leader's guide to lateral thinking skills: powerful problem-solving techniques to ignite your team s potential. Kogan Page Publishers, London 2006.
- Szczęśniak A.: Praktyczna użyteczność nauki. W: Przedsiębiorczy Uniwersytet. Praktyczna użyteczność badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych. Projektowanie i prowadzenia badań naukowych we współpracy z gospodarką. Red. M. Bąk, P. Kulawczuk. Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Warszawa 2009.
- The impact of culture on creativity. A Study prepared for the European Commission (Directorate-General for Education and Culture). KEA European Affairs, Brussels 2009.
- Throsby D.: Economics and Culture. Cambridge University Press, Cambridge 2001.
- Walker G.: Modern Competitive Strategy. McGraw-Hill International, New York 2003.
- Warren K.: Competitive strategy dynamics. John Wiley and Sons, 2002.
- Cytowane przez
- Język
- pol