BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Surdej Aleksander (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie / Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych)
Tytuł
Inwestycje w szkolenia zawodowe w świetle teorii ekonomicznej
Investments in VET Programmes: framework for an Economic Analysis
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2013, nr 305, s. 695-705, tab., rys., bibliogr. 10 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Ekonomia
Słowa kluczowe
Ekonomia, Edukacja, Kształcenie zawodowe, Kwalifikacje zawodowe
Economics, Education, Vocational training, Professional skills
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł analizuje ekonomiczne przyczyny publicznego wsparcia dla kształcenia zawodowego i szkoleń zawodowych (VET). Wskazuje, że kwalifikacje posiadają częściowo cechy dóbr publicznych, a ich podaż może być suboptymalna szczególnie w gospodarce zdominowanej przez mikro-przedsiębiorstwa i małe firmy. Autor analizuje związek między sposobem finansowania a temporalną orientacją programów VET. Wskazuje na potrzebę lepszego teoretycznego uzasadnienia rozwoju programów kształcenia zawodowego finansowanych w rosnącej skali ze środków funduszy strukturalnych.(abstrakt oryginalny)

The article discusses economic reasons for the government's support of VET programmes. It stresses public good qualities of skills and the underprovision of skills in the economy characterized by the domination of micro- and small firms. The author discusses the link between the modes of financing and the temporal orientation of VET programmes. He also observes lacking theoretical guidance behind a myriad of VET programmes financed in Poland from European structural funds.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Australian National Training Authority(ANSA), Shaping our future: A discussion starter for the next national strategy for vocational education and training 2004-2010,2003 (zasoby przeniesione w 2004 roku do the Department of Education, Science and Training).
  2. European Commission. "The Bruges Communiqué on enhanced European Cooperation in Vocational Education and Training for the period 2011-2020", 7 December, Bruges (dostęp 2 kwietnia 2013 roku z http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc/vocational/bruges_en.pdf.. 2010).
  3. Finegold, D., Soskice, D. The failure of training in Britain: analysis and prescription, "Oxford Review of Economic Policy" 1988, vol. 4(3).
  4. Gazelle Global, Enterprising Future, London 2012.
  5. Hanushek E.A., Woessmann L., Lei Zhang, General education, vocational education, and labor-market outcomes over the life-cycle, NBER Working Paper 17504, National Bureau of Economic Research, October 2011.
  6. Hanushek E.A., Woessmann L., Lei Zhang, Vocational education facilitates entry into the labour market but hurts employment at older ages, Front Page, 21 November 2011 (retrieved 12 June 2012 from http://www.voxeu.org/index.php?q=node/7300).
  7. McMahon M., Patton W., Tatham P.()Managing Life, Learning and Work in the 21st Century, Miles Morgan, Australia 2008.
  8. Managing Life, Meer J., Evidence on the returns to secondary vocational education, "Economics of Education Review" 2007, vol. 26.
  9. OECD, Learning for Jobs - The OECD Policy Review of Vocational Education and Training (VET), Paris, 2010.
  10. Schalin, Jay,The Apprentice, The John William Pope Center, October 18, 2011.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu