BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grodecka Karolina, Marković Jan, Kusiak Jan
Tytuł
Open AGH - otwarte zasoby edukacyjne w praktyce
Źródło
e-mentor, 2012, nr 3, s. 57-63, bibliogr. 28 poz.
Słowa kluczowe
Edukacja, Zdalne nauczanie, Otwarte zasoby
Education, e-learning, Open resources
Uwagi
streszcz.
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie szans i barier związanych ze stosowaniem w Polsce Otwartych Zasobów Edukacyjnych (OZE). Podstawą są doświadczenia autorów związane z tworzeniem Open AGH - repozytorium OZE Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie - i administrowaniem nim. W opracowaniu została przedstawiona diagnoza świadomości w zakresie Otwartych Zasobów Edukacyjnych oraz zaangażowania i gotowości społeczności akademickiej do rozwijania Open AGH. Bazując na zdobytym doświadczeniu i wynikach badania przeprowadzonego wśród pracowników i doktorantów uczelni1, autorzy stwierdzają, że Open AGH i inne podobne serwisy mają duży potencjał rozwojowy, konieczna jest jednak intensywna praca nad upowszechnianiem wiedzy o otwartych licencjach i zasobach edukacyjnych, istotne jest również burzenie negatywnych mitów z nimi związanych oraz usuwanie technicznych i prawnych przeszkód wstrzymujących proces "uwalniania" materiałów edukacyjnych. Autorzy przedstawiają dane świadczące o pozytywnym nastawieniu respondentów do działalności prootwartościowej w edukacji, omawiają również sposoby udzielania wsparcia oraz zachęcania wykładowców i doktorantów do aktywnego włączania się w budowę wspólnego kapitału wiedzy.(fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Biblioteka Internetowa Wolne Lektury, http://wolnelektury.pl/, [16.05. 2012].
  2. Creative Commons Polska, http://creativecommons.pl, [22.03.2012].
  3. Hofmokl J., Tarkowski A., Bednarek-Michalska B., Siewicz K., Szprot J., Przewodnik po otwartej nauce, ICM UW, 2009, s. 78-79, http://otwartanauka.pl/przewodnik-po-otwartej-nauce/, [16.05.2012].
  4. Digital Texbook Initiative, http://www.clrn.org/dti2/, [16.05.2012].
  5. Ehlers U.D., Conole G.C., Open Educational Practices: Unleashing the power of OER, UNESCO Workshop on OER in Windhoek, Namibia, maj 2010, http://www.icde.org/?module=Files;action=File.getFile;ID=956, [16.05.2012].
  6. Ehlers U.D., From Open Educational Resources to Open Educational Practice, "E-learning Papers" 2011, nr 23, s. 1-8, http://elearningpapers.eu/en/article/From-Open-Educational-Resources-to-Open-Educational-Practices?paper=72110, [16.05.2012].
  7. Fizyka wobec wyzwań XXI wieku, http://fizykaxxi.fuw.edu.pl/, [16.05.2012].
  8. Grodecka K., Śliwowski K., Przewodnik po Otwartych Zasobach Edukacyjnych, 2011, http://koed.org.pl/2011/05/odswiezonyprzewodnik- po-otwartych-zasobach-edukacyjnych/, [16.05.2012].
  9. JISC, Open Educational Resources programme - phase 2, http://www.jisc.ac.uk/oer, [16.05.2012].
  10. Kujawsko-Pomorska Biblioteka Cyfrowa, http://kpbc.umk.pl/dlibra, [16.05.2012].
  11. Koalicja Otwartej Edukacji, http://koed.org.pl, [16.05. 2012].
  12. MIT OpenCourseWare 2005 Program Evaluation Findings Report (2006), http://ocw.mit.edu/ans7870/global/05_Prog_Eval_Report_Final.pdf, [16.05.2012].
  13. Matematyka stosowana: portal z materiałami dydaktycznymi Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW, http://mst. mimuw.edu.pl/, [16.05. 2012].
  14. Materiały dydaktycznie dla studentów kierunku Zastosowania fizyki w biologii i medycynie, http://brain.fuw.edu.pl/edu/Strona_g%C5%82%C3%B3wna, [16.05. 2012].
  15. Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Konkurs na realizację zadania "Pomoc rozwojowa 2011" - regulamin, http://www.polskapomoc. gov.pl/Konkurs,na,realizacje,zadania,%E2%80%9EPomoc,rozwojowa,2011,1039.html, [16.05.2012].
  16. Ministerstwo Edukacji Narodowej, Cyfrowa Szkoła, http://www.cyfrowaszkola.men.gov.pl/, [16.05.2012].
  17. Otwarte Zasoby Edukacyjne, http://pl.wikipedia.org/wiki/Otwarte_Zasoby_Edukacyjne, [22.03.2012].
  18. OpenLearn Open University UK, http://openlearn.open.ac.uk/ [16.05.2012].
  19. Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli, http://www.scholaris.pl/, [16.05. 2012].
  20. Trupo M., Garcia L., US Labor Department encourages applications for Trade Adjustment Assistance Community College and Career Training Grant Program, 2011, http://www.dol.gov/opa/media/press/eta/eta20101436.htm, [16.05.2012].
  21. Vagla.pl, Premier: Coś, co powstaje za pieniądze publiczne, jest własnością publiczną, http://prawo.vagla.pl/node/9433, [16.05.2012].
  22. WikiBooks, http://pl.wikibooks.org/wiki/ [16.05. 2012].
  23. Wikimedia Commons, http://commons.wikimedia.org/wiki/Strona_g%C5%82%C3%B3wna, [16.05.2012].
  24. Wikipedia: wolna encyklopedia, http://pl.wikipedia.org/, [16.05. 2012].
  25. http://creativecommons.pl/poznaj-licencjecreative-commons/, [16.05.2012].
  26. http://195.136.199.80/wlaczpolske/, [16.05.2012].
  27. http://www.nina.gov.pl/ninateka, [16.05. 2012].
  28. http://www.fundacja.orange.pl/index.php?LANG=pl&page_ID=129&spage_ID=133&_spage_ID=137&art_ID=291, [16.05. 2012].
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1731-6758
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu