BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kulikowska Justyna (Uniwersytet w Białymstoku)
Tytuł
Controlling jakości jako instrument zarządzania przedsiębiorstwem
Quality Controlling as an Instrument in the Company Management
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2013, nr 291, s. 308-318, rys., tab., bibliogr. 16 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Rachunkowość a controlling
Słowa kluczowe
Oczekiwania klientów, Jakość, Koszty jakości, Controlling jakości, Zarządzanie jakością
Customer expectations, Quality, Quality costs, Quality controlling, Quality management
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Skuteczne zarządzanie jakością w przedsiębiorstwach jest warunkiem konkurowania na współczesnym, bardzo wymagającym rynku. Oprócz jakości produktów wymagana jest również ich niska cena. Zarządy firm zmuszone są do poszukiwania oszczędności za wszelką cenę, w obrębie wszelkich możliwych miejsc powstawania kosztów. Potrzebują do tego narzędzi wspierających, umożliwiających początkowe wyznaczenie, a następnie osiągnięcie założonych celów. Niezbędny do zastosowania jest więc controlling jakości, który - dzięki swoim funkcjom planowania, kontroli i sterowania oraz zasilania przedsiębiorstwa w niezbędne informacje - pozwala zarządzać firmą, podpowiadając sposób postępowania z pewnym wyprzedzeniem. Pomaga zarządzać trudnymi w swojej konstrukcji kosztami jakości, umożliwiając w ten sposób znalezienie ich optymalnego poziomu, pozwalającego dostarczyć na rynek produkty spełniające oczekiwania klientów.(abstrakt oryginalny)

Effective quality management in companies is a condition of competitiveness on the current, very demanding market. Besides a quality of products, their low price is also required. The boards of companies have to search the savings at all costs and in all possible places of the expenses formation. For this purpose, they need the supportive tools that allow them to point the initial aims and eventually achieve them. Therefore, quality controlling has to be adopted because of its planning, controlling, and operating functions, and because of transmitting necessary information to the company, which enables to manage the company by giving advice how to perform some actions in advance. It helps to manage quality expenses which are difficult in their structure, enabling this way to find their optimal level which provides the market with products that meet customers` expectations.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamczyk J., Bartkowiak P. (red.), Determinanty rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004.
  2. Barcewicz M., Wstęp do problematyki zarządzania jakością. Rys historyczny, [w:] Zarządzanie przez jakość. Koncepcje, metody, studia przypadków, E. Konarzewska-Gubała (red.), Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2003.
  3. Blikle A., Doktryna jakości, www.moznainaczej.com.pl, dostęp: 3.03.2013.
  4. Czarnecki J., Współczesne zarządzanie, [w:] Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza, I. Sobańska (red.), C.H. Beck, Warszawa 2003.
  5. Drucker P.F., Zarządzanie w czasach burzliwych, Wyd. Nowoczesność, Warszawa 1995.
  6. Imai M., Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, Kaizen Institute Polska, MT Biznes, Warszawa 2007.
  7. Karaszewski R., Total Quality Management: zarządzanie przez jakość, wybrane zagadnienia, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora", Toruń 1999.
  8. Markowska M., Controlling jakości, [w:] Controlling w działalności przedsiębiorstwa, E. Nowak (red.), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011.
  9. Mises L., Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa 2011.
  10. Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menedżerska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.
  11. Shockley R., Analylics: the widening divide, http://www-935.ibm.com/services/us/gbs/ thoughtleadership/ibv-analytics-widening-divide.html, dostęp: 24.03.2013.
  12. Skrzypczak J., Zembrzuska Z., Rachunek kosztów jakości - narzędziem wewnętrznego zarządzania przedsiębiorstwem, [w:] Koszty i korzyści wdrażania systemu jakości w przedsiębiorstwie, T. Wawak (red.), Klub Polskie Forum ISO 9000, Warszawa 1997.
  13. Sobańska I., Współczesne systemy rachunku kosztów i metody zarządzania, [w:] Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza, red. I. Sobańska, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2003.
  14. Stoner J.A.F., Wankel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa 1994.
  15. Vollmuth H.J., Controlling. Planowanie, kontrola, kierowanie, Placet, Warszawa 2007.
  16. Wyrzykowska K., Kontrola i optymalizacja łańcucha dostaw, "Controlling" nr 26, 2013.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu