BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Płotka Małgorzata Alicja (Polish-Japanese Institute of Information Technology, Poland), Syty Paweł (Gdansk University of Technology, Poland)
Tytuł
The Efficient Tailoring of IT Product, Specific to the Stakeholders' Needs through Direct, Personal Involvement and Understanding
Efektywne dostosowywanie produktu informatycznego do potrzeb udziałowców poprzez ich bezpośrednie, osobiste włączenie, zaangażowanie i zrozumienie
Źródło
Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 2013, nr 158, s. 134-144, bibliogr. 14 poz.
Tytuł własny numeru
User-driven information system development
Słowa kluczowe
Innowacyjność produktu, Jakość produktów informatycznych, Technologia informacyjna, Rynek usług edukacyjnych
Product innovation, Quality of IT products, Information Technology (IT), Education services market
Uwagi
summ.
Abstrakt
Istnieje kilka czynników, które mogą być receptą na sukces projektu IT. Przede wszystkim jest to pomysł - pomysł na dobry produkt. Należy zatem zawsze rozpocząć pracę od znalezienia niszy na rynku. Dobry pomysł jest sposobem na odróżnienie produktu od innych już istniejących na rynku. Jeśli grupą docelową jest młodzież, konieczne jest przedstawienie innowacyjnych i atrakcyjnych rozwiązań, aby zachęcić ich do korzystania z produktu. My - dając Ministerstwu Edukacji Narodowej propozycję realizacji projektu "e-Doświadczenia w fizyce" - postanowiliśmy "pójść jeszcze dalej", aby się upewnić, że nasz innowacyjny produkt będzie miał rzeczywiste zastosowanie i niósł dużą wartość edukacyjną. Jednak sam pomysł, nawet najlepszy, nie wystarczy. Należy oczywiście na jego podstawie stworzyć odpowiednie oprogramowanie, aby zaspokoić rynek (w tym przypadku rynek edukacyjny) i sprawić, że będzie ono atrakcyjne dla tych, którzy będą go używać. Ważne jest również, aby wybrać odpowiednią technologię. Należy podkreślić, że w dzisiejszym świecie jednymi z najbardziej istotnych cech oprogramowania są mobilność i elastyczność. Nasz produkt należało zatem zaplanować tak, aby był wieloplatformowy, dostępny dla wielu różnych systemów operacyjnych i rodzajów sprzętu komputerowego (komputery stacjonarne, laptopy, tablety itp.) i tablic multimedialnych. Ważne jest również, aby zapewnić możliwość uruchomienia programu bezpośrednio za pomocą przeglądarki internetowej (bez konieczności wcześniejszego instalowania na komputerze). Z kolei gdy komputer nie jest podłączony do Internetu lub dostęp do Internetu jest ograniczony, powinna być udostępniona wersja off-line. Musimy też w pełni zrozumieć wymagania zarówno użytkowników końcowych, jak i odbiorcy naszego produktu. W naszym przypadku odbiorca e-doświadczeń jest nauczycielem, a użytkownik jest uczniem. Aby dostosować program specjalnie do ich potrzeb, zaprosiliśmy ich do współpracy z nami. Ich wsparcie w projekcie jest wyjątkowo pomocne w rozwiązywaniu wszelkich problemów, takich jak np. dostosowanie e-doświadczeń do warunków i realiów panujących w szkole. Produkt (czyli e-doświadczenia) jest przedstawiany nauczycielom z wybranych szkół biorących udział w projekcie i wreszcie podczas testowania produktów otrzymujemy informacje zwrotne od uczniów - użytkowników e-doświadczeń. Wszystkie te opinie będą brane pod uwagę w celu umożliwienia zmiany produktu, aby uczynić go bardziej atrakcyjnym dla użytkownika (dodanie nowych funkcji, uwzględnienie sugestii dotyczące innych ćwiczeń itp.). (abstrakt oryginalny)

The paper describes the process of the e-experiments development paying special attention to stakeholders, user and recipient, participatory design and active participation in information system development. Authors present their own experience and methods for different group of stakeholders involvement and usage of their creativity support. Structure of the paper is as follows: at the beginning we introduce into the subject by explaining the context of the project and its product, and how it fits into the niche of the market. Next, we describe the target groups and process of gathering requirements, due to designing and development of software. Then we describe methods of validation and verification of final product. Paper ends with conclusion remarks. (fragment of text)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Chung L., Prado Leite J.C.: On Non-Functional Requirements in Software Engineering. In: Conceptual Modeling: Foundations and Applications. A.T. Borgida, V.K. Chaudhri, P. Giorgini, E.S. Yu (eds.). Lecture Notes in Computer Science, Vol. 5600, Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg 2009, p. 363-379.
  2. Gotterbarn D.W.: Reducing Software Failures: Addressing the Ethical Risks of the Software Development Lifecycle. "Australian Journal of Information Systems" 2002, Vol. 9, No 2, pp. 155-165.
  3. Gotterbarn D., Rogerson S.: Responsible Risk Analysis for Software Development: Creating the Software Development Impact Statement. "Communications for the Association of Information Systems" 2005, Vol. 15/40.
  4. Hsu J. S.-H., Chan C.-L., Liu J.Y.-C., Chen H.-G.: The Impacts of User Review on Software Responsiveness: Moderating Requirements Uncertainty. "Information & Manage" 2008, 45, 4, pp. 203-210.
  5. Kąkol Z., Żukrowski J.: Programs Illustrating Selected Aspects of Physics (in Polish). Available at: http://home.agh.edu.pl/~kakol/programy_pl.htm, 2010.
  6. Płotka M.A., Syty P.: Good Practices in Requirements, Project and Risk Management in Educational IT Projects. Proceedings of Federated Conference on Computer Science and Information Systems, Wrocław 2012.
  7. Płotka M.A., Syty P., Jasik P.: e-Experiments - Virtual Physical Experiments (in Polish). In: Education without Barriers. Kraków 2011.
  8. Polish Ministry of Education, documentation of the contest no 4/POKL/2009: Development and Implementation of Innovative Pilot Programs, Including Training in Mathematics, Natural Sciences and Engineering, and Entrepreneurship (in Polish). Available at: http://efs.men.gov.pl/ projekty-konkursowe/konkursy-2010/item/459-konkurs-zamkniety-nr-4/pokl/ 2009, 2009.
  9. Polish Ministry of Education: Results of the PISA Surveys (in Polish). Available at: http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content& view=article&id=1789, 2009.
  10. Polish Ministry of Education: Information on the Results of Monitoring the Implementation of the Curriculum (in Polish). Available at: http://www.ore.edu.pl/phocadownload/EFS/raport%20men%20podstawa% 20programowa.pdf, 2010.
  11. Rozanski N., Woods E.: Software Systems Architecture: Working with Stakeholders Using Viewpoints and Perspectives. Addison-Wesley Professional, 2005.
  12. Rutten N., van Joolingen W.R., van der Veen J.T.: The Learning Effects of Computer Simulations in Science Education. "Computers & Education" 2012, 58, pp. 136-152.
  13. Sommerville I.: Software Engineering. 9th edition. Addison Wesley, 2010.
  14. The Standish Group: Chaos Report 1994-2009. Published from 1995 onwards by the Standish Group, West Yarmouth, Mass, USA, 1994-2009.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-8611
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu