BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Płóciennik Sebastian (Uniwersytet Wrocławski)
Tytuł
Stanowisko Niemiec wobec jednolitego mechanizmu nadzoru bankowego w Unii Europejskiej
Germany and the Single Supervision Mechanism of the Banking Sector in the European Union
Źródło
Ekonomia / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2013, nr 4 (25), s. 241-258, rys., tab., bibliogr. 49 poz.
Economics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Nadzór, Integracja finansowa, Bankowość, Nadzór bankowy
Supervision, Financial integration, Banking, Bank supervision
Uwagi
streszcz., summ.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Kraj/Region
Niemcy
Germany
Abstrakt
Starania o utworzenie unii bankowej w Unii Europejskiej koncentrowały się w 2012 r. przede wszystkim na wspólnym nadzorze bankowym. Ustalono w szczególności, że wspólny nadzór ma być umiejscowiony w Europejskim Banku Centralnym, ale obejmie bezpośrednio jedynie największe banki krajów członkowskich. Mniejsze instytucje finansowe pozostaną pod kontrolą dotychczasowych instytucji nadzoru na poziomie narodowym. Wśród krajów, które popierały takie rozwiązanie, były Niemcy. W artykule zostały przeanalizowane powody, dla których Berlin opowiadał się za "podzielonym" nadzorem, pomimo istotnych wad takiego rozwiązania. Najwięcej przesłanek wskazuje na zamiar ochrony własnego, bardzo specyficznego sektora bankowego przed ingerencją instytucji wspólnotowych. W porównaniu z innymi krajach Europy Niemcy cechuje dominacja małych i średnich instytucji finansowych. Odgrywają one kluczową rolę w dostarczaniu usług finansowych sektorowi średnich firm, który stanowi najważniejszy element nadreńskiego kapitalizmu. Mniejsze banki rozwinęły z tymi firmami niemal symbiotyczne relacje, z których wynika np. ich uniwersalny charakter: cecha z reguły krytykowana po kryzysie, ale w Niemczech broniona ze względu na tradycję i niższe koszty dla firm. Dążenie do pozostawienia mniejszych banków pod nadzorem narodowym można także wyjaśnić ich specyficzną strukturą własnościową. Większość z nich należy do państwa lub ma charakter spółdzielczy i może być wykorzystywana do realizacji lokalnej i regionalnej polityki gospodarczej. To nie jedyny powód ich atrakcyjności dla sfery polityki. Miejsca w zarządach i radach nadzorczych banków publicznych stanowią dla partii politycznych atrakcyjny instrument prowadzenia polityki personalnej. Z powyższych względów liczba zwolenników poddania średnich i małych banków nadzorowi spoza Niemiec, który mógłby zakwestionować pewne praktyki, jest dość ograniczona. Dodatkowo dochodzą argumenty związane z niezależnością funkcjonalną banku centralnego. Kwestia ta jest istotna z powodu tradycyjnie antyinflacyjnej orientacji niemieckiej polityki makroekonomicznej. Berlina obawia się od kilku lat, że Europejski Bank Centralny, stworzony niemal na wzór Bundesbanku, traci swój restrykcyjny profil i w kolejnych latach może się przychylać ku akceptowaniu bardziej ekspansywnej polityki monetarnej, której skutkiem będzie wyższa inflacja. W tym kontekście uczynienie EBC instytucją odpowiedzialną za całość nadzoru nad bankami europejskimi mogłoby generować konflikty z polityką monetarną. Ostatni argument wyjaśniający niemieckie stanowisko wobec wspólnego nadzoru to kształt niemieckich instytucji nadzoru nad systemem finansowym. RFN przyjęła model, w którym zadania dzielą między sobą bank centralny i specjalny urząd, wspierane przez inne gremia i stowarzyszenia instytucji finansowych. Jak dotąd, funkcjonował on dość skutecznie, co może zachęcać do forsowania podobnych rozwiązań na poziomie ponadnarodowym.(abstrakt oryginalny)

Efforts to create a banking union in the European Union focused in 2012 primarily on the common banking supervision. It was found in particular that the joint supervision should have been located in the European Central Bank, but would cover only the largest banks of the Member States. Smaller banks would remain under the control of the existing supervision on the national level. Among the countries that strongly supported such a solution was Germany. This paper tries to analyze the reasons why Germany preferred a "split" supervision despite the significant disadvantages of such a solution. The strongest argument concerns the intention to protect the banking sector against interference by the Community authorities. The reason is its specific shape dominated by small and medium-sized financial institutions. They play a crucial role in providing financial services to the sector of medium-sized businesses, so called Mittelstand, which is the most distinct element of the Rhenish capitalism. Smaller banks have developed with these companies an almost symbiotic, long-term oriented relationship. This is why they have become universal banks offering a variety of services to a single company. This feature, highly controversial after the crisis, is defended in Germany due to tradition and lower costs generated for small companies. The preference to leave the smaller banks under the supervision of national authorities may be also explained by their specific ownership structure. Most of the small-sized banks belong to the state or are cooperatives, so it is possible to use them for the implementation of local and regional economic policy. This is not the only reason for their attractiveness to the politicians. Places in the management and supervisory boards of public banks can be an attractive instrument for personnel policy of political parties. For these reasons, the number of adherents to subordinate the medium and small banks to a supervision outside Germany, which could impeach certain practices, is quite limited. An addition argument against a centralized supervision on the EU-level is related to the functional independence of the central bank. This issue is important for Germany because of its traditional anti-inflationary macroeconomic policy orientation. Since the crisis Germany has seen the European Central Bank losing its restrictive pattern of the monetary policy based on the experience of the Bundesbank and moving towards more and more expansionary monetary policy. In this context, the ECB as a body responsible for the overall supervision of European banks could easily fall into internal conflicts with the principles of monetary policy. The last argument explaining the position of Germany on the joint supervision is the shape of its own institutions of supervision. Germany has adopted a bipolar model in which tasks are divided between the central bank and a special authority, supported by other bodies and associations of financial institutions. It has functioned quite effectively in the last years, so there are no restrictions to adapt it at the supranational level.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Barker A., Will Germany hold up the banking union?2012, http://blogs.ft.com/brusselsblog/2012/12/will-germany-hold-up-the-banking-union/?# (dostęp: 12.03.2013).
  2. Bundesverband der Deutschen Banken, Bankenverband begrüßt Pläne für europäische Bankenaufsicht, Bundesverband der Deutschen Banken 2012, https://bankenverband.de/presse/presse-infos/bankenverband-begruesst-plaene-fuer-europaeische-bankenaufsicht/?searchterm=bankenunion (dostęp: 13.03.2013).
  3. Bundesverband der Deutschen Banken, Bankenverband für Europäische Aufsicht unter dem Hut der EZB, Bundesverband der Deutschen Banken 2012, https://bankenverband.de/presse/presse-infos/bankenverband-fuer-europaeische-aufsicht-unter-dem-hut-der-ezb/?searchterm=bankenunion (dostęp: 13.03.2013).
  4. Chowdhury S., Financial Crisis and Financial Reform: How Universal Bank Should Split-up to Reduce Bank Failure, "International Journal of Applied Research in Business Administration and Economics" 2012, nr 1(3).
  5. DekaBank,Geschaeftsbericht 2011, Frankfurt: DekaBank Deutsche Girozentrale 2012.
  6. Deutsche Bundesbank, Bankenstatistik. Februar 2013. Statistisches Beiheft zum Monatsbericht, Deutsche Bundesbank, Frankfurt am Main 2013.
  7. Deutsche Bundesbank, Was wuenscht sich die Aufsicht von Landesbanken und Sparkassen? Rede von Sabine Lautenschlaeger, Vizepraesidentin der Deutschen Bank, http://www.bundesbank.de/Redaktion/DE/Reden/2012/2012_02_08_lautenschlaeger_aufsicht_sparkassen.html?view=render [Druckversion] (dostęp: 05.04.2013).
  8. Deutsche Bundesbank, Gesamtwirtschaftliche Aufsicht in Deutschland gestaerkt.Deutsche Bundesbank, Frankfurt am Main 2013, http://www.bundesbank.de/Redaktion/DE/Pressemitteilungen/BBK/2013/2013_03_18_gesamtwirtschaftliche_aufsicht.html (dostęp: 04.04.2013).
  9. Die Bank, Bewegung in der Bankenwelt. Top 100 der deutschen Kreditwirtschaft, "Die Bank" 2012, August, http://www.die-bank.de/finanzmarkt/bewegung-in-der-bankenwelt (dostęp: 04.04.2013).
  10. Die Welt, Deutschland stellt sich bei der EU-Bankenunion quer, "Die Welt" 2012, 15 September.
  11. Die Welt, Studie: EU-Bankenunion koennte Deutschland in den Abgrund reissen, "Die Welt" 2012, 12 Dezember.
  12. Economist, The future of the Deutsche Bank,"Economist" 2004, nr 26, August.
  13. Edmonds T., The Independent Commission on Banking: The Vickers Report, House of Commons Library, London 2013.
  14. EU - Observer, Bundesbank sceptical on EU banking union, 2012, http://euobserver.com/economic/118539 (dostęp: 14.03.2013).
  15. EU - Observer, Ministers agree deal on EU banking union, 2012[Online] http://euobserver.com/economic/118516 (dostęp: 14 03 2013).
  16. EU - Observer, Draghi: eurozone needs bank resolution fund, 2013, Available at: http://euobserver.com/economic/119110 (dostęp: 14.03.2013).
  17. European Commission, Update - the banking union, 2012, http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-12-478_en.htm (dostęp: 14.03.2013).
  18. Financial Times, Europe banking supervisor plan 'illegal', "Financial Times" 2012, (dostęp: 15.03.2013).
  19. Financial Times, Germany demands more power on banking,"Financial Times" 2012, (dostęp: 15.03.2013).
  20. Finanzgruppe Deutscher Sparkassen- und Giroverband, Gemeisames Positionspapier zu einem einheitlichen Aufsichtsmechanismus fuer Kreditinstitute im Sinne der Gipfelerklaerung der Mitglieder des Euro-Waehrungsgebiet vom 29 Juni 2012, 2012, http://www.dsgv.de/de/fakten-und-positionen/stellungnahmen/120629_Positionspapier_Aufsicht.html (dostęp: 13.03.2013).
  21. Finanzgruppe Deutscher Sparkassen- und Giroverband,Universalbanken staerken Finanzmarktstabilitaet und sichern Unternehmensfinanzierung. Gemeinsame Verbändeerklärung zum Universalbankensystem, 2013, http://www.dsgv.de/de/fakten-und-positionen/stellungnahmen/130117_Erklaerung_Universalbanken.html (dostęp: 13.03 2013).
  22. Frankfurte Allgemeine Zeitung, 80 Jahre Erfahrung, "Frankfurte Allgemeine Zeitung" 2007, nr 02 August, http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/die-krise-6-80-jahre-erfahrung-1464127.html.
  23. Frankfurte Allgemeine Zeitung, Rettung fuer die IKB, "Frankfurte Allgemeine Zeitung" 2007, nr 02 August, http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/die-krise-7-rettung-fuer-die-ikb-1460532.html.
  24. Frankfurte Allgemeine Zeitung, Rhineland Funding, "Frankfurte Allgemeine Zeitung" 2007, nr 02 August, http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/die-krise-5-rhineland-funding-1461984.html.
  25. Frankfurte Allgemeine Zeitung, Eine kleine Bank in der grossen Welt, "Frankfurter Allgemeine Zeitung" 2008, nr 03 August, http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/die-krise-7-rettung-fuer-die-ikb-1460532.html.
  26. Frankfurter Allgemeine Zeitung. Der offene Brief der Oekonomie im Wortlaut. "Frankfurter Allgemeine Zeitung" 2013, nr 24, Februar.
  27. Frankfurter Rundschau, "Das Bild in der Oeffentlichkeit ist miserabel", Interview mit Andreas Schmitz, "Frankfurter Rundschau" 2013, nr 01 Januar, http://www.fr-online.de/wirtschaft/interview-mit-andreas-schmitz---das-bild-in-der-oeffentlichkeit-ist-miserabel-,1472780,21616608.html.
  28. Garicano L., Five lessons from the Spanish cajas debacle for a new euro wide supervisor, [w:] Banking Union for Europe. Risks and Challenges, red. T. Beck, Centre for Economic Policy Research (CEPR), London 2012, s. 77-84.
  29. Handelsblatt, Bundesregierung kaempft um Zustimmung zu Euro-Beschluessen,"Handelsblatt" 2012, nr 07, Juli.
  30. Handelsblatt, Steinbrücks Plan für die Banken, "Handelsblatt" 2012, 25 September, http://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/finanzmarktregulierung-steinbruecks-plan-fuer-die-banken/7176450.html (dostęp: 03.04.2013).
  31. Hüfner F., The German banking system: lessons from the financial crisis,"OECD Economics Department Working Papers" 2010, nr 01, July (788).
  32. Hüther M., Jaeger M., Hellwig M., Hartmann-Wendels T., Arbeitsweise der Bankenaufsicht vor dem Hintergrund der Finanzmarktkrise, Institut der Deutschen Wirtschaft, Köln 2009.
  33. Kreditanstalt fuer Wiederaufbau, Kreditanstalt fuer Wiederaufbau im Ueberblick. Zahlen und Fakten 2011, Kreditanstalt fuer Wiederaufbau, Frankfurt am Main 2012.
  34. Liikanen E., High-level Expert Group on reforming the structure of the EU banking sector. Final Report, European Commission, 2012, http://ec.europa.eu/internal_market/bank/docs/high-level_expert_group/report_en.pdf(dostęp: 03.04.2013).
  35. Onado M., Resti A., European Banking Authority and the capital of European banks: Don't shoot the messenger, "VoxEUorg" 2011[Online] http://www.voxeu.org/article/defence-european-banking-authority(dostęp: 05.04.2013).
  36. Paul S., Europäische Bankenaufsicht: Schnelligkeit vor Genauigkeit? "Der Wirtschaftsdienst" 2013, nr 93(1), s. 2-3.
  37. Puschmann T., Kohlmann F., Alt R., Zerndt T., Eckpunkte für die Universalbank 2015, "Die Bank" 2010, nr 3, s. 40-44.
  38. Rexer A., Sind die Sparkassen die besseren Banken?"Die Welt" 2012, nr 20, Mai, http://www.welt.de/finanzen/article106343498/Sind-die-Sparkassen-die-besseren-Banken.html.
  39. Schildbach J., Universalbanken: gut für Kunden und Finanzstabilität. Warum eine Aufspaltung falsch waere?"Deutsche Bank Research" 2012, nr 19, Dezember.
  40. Siebert H., Jenseits des Sozialen Marktes. Eine notwendige Neuorientierung der deutschen Politik, Deutsche Verlags-Anstalt, München 2005.
  41. Siekmann H., Die rechtliche Regulierung oeffentlicher Banken in Deutschland, "Working Papers - Institute for Monetary and Financial Stability" 2011, nr 48, http://www.imfs-frankfurt.de/documents/WP_2011_48_Siekmann.pdf.
  42. Steinbrueck P., Vertrauen zurückgewinnen: Ein neuer Anlauf zur Bändigung der Finanzmärkte,2012, http://www.spd.de/scalableImageBlob/77088/data/20120926_steinbrueck_papier-data.pdf (dostęp: 03.04.2013).
  43. Steltzner H., Allmaechtige ECB, "Frankfurter Allgemeine Zeitung" 2012, nr 13, Dezember.
  44. The Economist, Europe's banking union. A measly triumph, "The Economist" 2012, nr 13, December.
  45. The Economist, Old-fashioned but in favour,"The Economist" 2012, nr 10, November, http://www.economist.com/news/finance-and-economics/21566013-defending-three-pillars-old-fashioned-favour.
  46. The Economist, The fall of the universal bank,"The Economist" 2012, nr 21, November, http://www.economist.com/news/21566439-exit-rock-star-bosses-fall-universal-bank.
  47. Die Welt, Deutschland stellt sich bei der Banken - Union quer, "Die Welt" 2012, nr 15, September.
  48. Whyte P., What a banking union means for Europe, Center for European Reform, London 2012, http://www.cer.org.uk/sites/default/files/publications/attachments/pdf/2012/essay_bankingunion_5dec12-6704.pdf (dostęp: 29.03.2013).
  49. Willson J., Wiesmann G., Barker A., Germany's small banks fight union plans, "Financial Times" 2012, nr 02 December, http://www.ft.com/intl/cms/s/0/efc129b0-3b00-11e2-b3f0-00144feabdc0.html#axzz2NEOswo7v (dostęp: 11.03.2013).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-5977
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu