BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grabowski Jakub (Akademia Ekonomiczna w Poznaniu)
Tytuł
Uwarunkowania konkurencyjności turystycznej regionów
Conditions for Effective Competition Among Tourist Regions
Źródło
Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 2008, nr 3, s. 149-164, bibliogr. 30 poz.
Słowa kluczowe
Turystyka, Konkurencyjność regionów, Gospodarka regionalna
Tourism, Regions competitiveness, Regional economy
Uwagi
summ.
Abstrakt
Skuteczne konkurowanie regionów jako przestrzennych kompleksów społeczno-ekonomicznych uwarunkowane jest odpowiednim ukształtowaniem poszczególnych ich komponentów. Na poziom konkurencyjności wpływa więc jakość infrastruktury, poziom edukacji czy stan środowiska naturalnego. Działalność poszczególnych działów gospodarowania w regionach wymaga jednak tworzenia dla nich specyficznych warunków, istotnych jedynie z punktu widzenia rozwoju każdej z branż. Należy więc obok konkurencyjności w ujęciu ogólnym podkreślić istnienie konkurencyjności branżowej. Jest nią niewątpliwie konkurencyjność turystyczna determinowana szeregiem czynników wewnętrznych i zewnętrznych, wśród których specyficzną rolę pełni subiektywnie postrzegany wizerunek będący nośnikiem cech każdego obszaru.

Effective competition among regions as social-economic spatial complexes is conditioned by proper configuration o f their components. The quality o f competitiveness is, in turn, influenced by the quality of infrastructure, level of education or the condition of the natural environment. Activities of am individual management department in a region require creation of specific conditions that are essential from the point of view of the development o f each particular line o f business. Therefore, alongside general competitiveness, branch competitiveness should be also taken into consideration. An example here is tourist competitiveness determined by a number of internal and external factors. The most specific among them is a subjectively perceived image being a carrier of features of each territory.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bachvarov M., Region turystyczny - nowa treść w starej formie?, "Turyzm", t. 13, z. 1, s. 6
  2. Bar R., Doliński A., Geografia turystyczna, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa 1974
  3. Bednarz T., Turystyka jako obszar konkurowania regionów, w: Konkurencyjność miast i regionów Polski południowo-zachodniej, red. R. Broszkiewicz, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1999
  4. Begg D., Fischer S., Dombush R., Makroekonomia, PWE, Warszawa 1996, t. 2, s. 446
  5. Broszkiewicz R., Zróżnicowanie poziomu konkurencyjności województw Dolnego Śląska, referat wygłoszony na konferencji AE w Katowicach pt. "Zróżnicowanie poziomu rozwoju i konkurencyjności regionów Polski Południowej", Ustroń, 4-5 grudnia 1997
  6. Florek M., Podstawy marketingu terytorialnego, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2006
  7. Florek M., Podstawy marketingu terytorialnego, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2007
  8. Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny, PWE, Warszawa 2005
  9. Klamut M., Pasella E., Podnoszenie poziomu konkurencyjności regionów, w: Konkurencyjność regionów, red. M. Klamut, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1999
  10. Klasik A., Analiza konkurencyjności strategie konkurencyjne, w: Konkurencyjność miast i regionów Polski południowo-zachodniej, red. R. Broszkiewicz, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1999
  11. Kornak A., Rapacz A., Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie,Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2001
  12. Kornik S., Region depresji oraz metody jegorestrukturyzacji, w: Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, Prace Naukowe AE we Wrocławiu nr 755, Wrocław 1997, s. 232
  13. Koter M., Liszewski S., Suliborski A., Łódź i region Polski środkowej, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2000
  14. Kotler Ph., Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2005
  15. Liszewski S., Region turystyczny, "Turyzm", t. 13, z. 1, s. 48
  16. Markowski T., Konkurencyjność i współpraca wewnątrzregionalna podstawą nowoczesnej polityki rozwoju regionalnego, w: Podstawowe problemy polityki rozwoju regionalnego i łokałnego, red. Z. Mikolajewicz, Opole 1977
  17. Markowski T., Marketing miasta, w: Marketing terytorialny, red. T. Markowski, Polska Akademia Nauk Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Warszawa 2006
  18. Mikolajewicz Z., Czynniki konkurencyjności regionów, w: Konkurencyjność miast i regionów Polski południowo-zachodniej, red. R. Broszkiewicz, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1999
  19. Nawrot Ł., Bezpośrednia konkurencyjność regionu turystycznego - istota i możliwości pomiaru,w: Turystyka w ujęciu podmiotowym i przestrzennym. Człowiek, przestrzeń, przedsiębiorstwo, red. G. Gołembski, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2006
  20. Nawrot Ł., Konkurencyjność regionu turystycznego - ujęcie teoretyczne, w. Gospodarka tury styczna w regionie; przedsiębiorstwo, samorząd, współpraca, red. A. Rapacz, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Jelenia Góra 2006
  21. Olins W., O marce, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2004
  22. Prusek A., Holik G., Nowak Z., Konkurencyjność Małopolski w krajowym rankingu regionów,w: Konkurencyjność miast i regionów Polski południowo-zachodniej, red. R. Broszkiewicz, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1999
  23. Rychlowski B., Typy i rodzaje regionalizacji ekonomicznej, "Przegląd geograficzny", t. 37, z. 1
  24. Szromnik A., Marketing terytorialny - geneza, rynki docelowe i podmioty oddziaływania, w: Marketing terytorialny - strategiczne wyzwania dla miast i regionów, red. T. Domański, Uniwersytet Łódzki, Łódź 1997
  25. Szromnik A., Marketing terytorialny - koncepcja ogólna, w: Marketing terytorialny, red. T. Markowski, Polska Akademia Nauk Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Warszawa 2006
  26. Warszyńska J., Jackowski A., Podstawy geografii turyzmu, PWN, Warszawa 1978
  27. Winiarski B., Czynniki konkurencyjności regionów, w: Konkurencyjność regionów, red. M. Klamut, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1999
  28. Winiarski B., Kryterium wyboru czy kierunek strategii i cel pośredni polityki regionalnej?, w: Konkurencyjność regionów, red. M. Klamut, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1999
  29. Zmyślony P., Przywództwo w regionach turystycznych: utopia czy konieczność?, w: Turystyka w ujęciu globalnym i lokalnym, red. G. Gołembski, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2004
  30. Zmyślony P., Region turystyczny w ujęciu ekonomicznym, "Turyzm", t. 13, z. 1, s. 109
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0035-9629
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu