BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szopiński Wiesław (Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie)
Tytuł
Czynniki determinujące korzystanie z handlu elektronicznego przez konsumentów
Factors Determining the Use of Electronic Commerce by Consumers
Źródło
Handel Wewnętrzny, 2013, nr 6, s. 32-42, rys., bibliogr. 38 poz.
Słowa kluczowe
Zachowania konsumenta, Handel elektroniczny, Serwis internetowy, Sprzedaż internetowa
Consumer behaviour, e-commerce, Website, Internet sale
Uwagi
streszcz., summ., rez.
Abstrakt
Celem rozważań jest przedstawienie czynników wpływających na decyzje konsumenckie związane z nabywaniem towarów i usług przez Internet. W tym celu autor pracy wykorzystał literaturę polską oraz anglojęzyczną. Autor artykułu analizuje czynniki determinujące nabywanie towarów i usług przez Internet, a także czynniki wpływające na wybór sklepu internetowego przez internautów. Konsumenci korzystający z handlu elektronicznego coraz częściej zaczynają zwracać uwagę na czynniki pozacenowe, takie jak np. bezpieczeństwo zakupów, wiarygodność sklepu internetowego. Coraz częściej poszukują w Internecie informacji w celu optymalizacji swoich decyzji konsumenckich. Z kolei sprzedawcy powinni mieć świadomość, że dystrybucja towarów za pośrednictwem Internetu powinna wspierać sprzedaż prowadzoną za pośrednictwem punktów stacjonarnych. (abstrakt oryginalny)

An aim of considerations is to present the factors affecting consumer decisions connected with purchasing goods and services via Internet. For this purpose, the author of the study used the Polish and English-language literature. The author of the article analyses the factors determining purchasing goods and services via Internet as well as the factors affecting the choice of Internet shop by Internet users. Consumers using e-commerce more and more often begin to pay attention to non-price factors such as, for example, shopping security, Internet shop's reliability. More and more often they seek on Internet for information in order to optimise their consumer decisions. In turn, sellers should be aware that distribution of goods via Internet ought to support the sales carried out through stationary POS. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Anderson R.E., Srinivasan S.S. (2003). E-satisfaction and e-loyalty: A contingency framework, "Psychology & Marketing", No. 20(2).
  2. Ba S., Pavlou P. A. (2002), Evidence of the Effect of Trust Building Technology in Electronic Markets: Price Premiums and Buyer Behavior, "MIS Quarterly", No. 26(3).
  3. Batorski D. (2013), Polacy wobec technologii cyfrowych - uwarunkowania dostępności i sposobów korzystania. Diagnoza Społeczna 2013 Warunki i Jakość Życia Polaków - Raport [Special issue], Contemporary Economics, No. 7, DOI: 10.5709/ce. 1897-9254.114.
  4. Benkler Y. (2008), Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  5. Berger J., Jak zdobyć zaufanie kupujących w sieci?, http://www.trustedshops.pl/wiadomosci/4615-jak-zdobyc-zaufanie-kupujacych-w-sieci.html [dostęp: 24.09.2013].
  6. Berger J., E-sprzedawcy przeciwko zakazowi sprzedaży w internecie, http://www.trustedshops.pl/wiadomosci/8400-e-sprzedawcy-przeciwko-zakazowi-sprzedazy-w-internecie.html [dostęp: 09.08.2013].
  7. Capece G., Calabrese A., Di Pillo R, Costa R., Crisciotti V. (2013), The Impact of National Culture on E-commerce Acceptance: the Italian Case, "Knowledge and Process Management", No. 20(2).
  8. Dąbrowska A. (2008). Rozwój rynku usług w Polsce - uwarunkowania i perspektywy, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
  9. De Kare-Silver M. (2002), E-szok, rewolucja elektroniczna w handlu, PWE, Warszawa.
  10. Grabarz A., Logistyka to klucz, "MpK-T", nr 243, http://www.marketing-news.pl/theme.php?art=:839 [dostęp: 15.01.2009].
  11. Eurostat (2013), Individuals having ordered/bought goods or services for private use over the Internet in the last three months, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/t^ =tin00067_[dostęp: 16.09.2013].
  12. Feldy M. (2012), Sklepy internetowe. Jak złapać w sieci e-konsumentki i e-konsumentów, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  13. Freebairn J. (2001), Some Market Effects of E-Commerce, "Singapore Economic Review", No. 46(1).
  14. Gamper H. (2012), How Can Internet Comparison Sites Work Optimally for Consumers? "Journal of Consumer Policy", No. 35(3).
  15. GUS, http://www.stat.gov.pl/gus/definicje PLK HTML.htm?id=POJ-5934.htm [dostęp: 10.09.2013].
  16. Gemius (2013), e-Commerce w Polsce 2012 w oczach internautów, https://gemius.com/files/Raport%20e-commerce.pdf [dostęp: 21.10.2013].
  17. Gorbaniuk O., Wiciok J., Hermanowicz-Górny M. (2007), Psychologiczne predyktory zakupów on-line, "Psychologia Społeczna", nr 2(3).
  18. Kraska M. (red.) (2004), Elektroniczna Gospodarka w Polsce - Raport 2004, Instytut Logistyki i Ma-gazynowania, Poznań, http://www.logistyka.net.pl/images/articles/4473/raport_e-gospodarka2004.pdf [dostęp: 05.06.2008].
  19. Lee J. W. (2006), A Motivation-Experience-Performance Model to Understand Global Consumer Behavior on the Internet, "Journal of Transnational Management", No. 11(3).
  20. Malbon J. (2013), Taking Fake Online Consumer Reviews Seriously, "Journal of Consumer Policy", No. 36(2).
  21. Pańtak M. (2005), Szanse i zalety płatności internetowych, (w:) Grabiński T. (red.), Wyzwania gospodarki elektronicznej - szanse i perspektywy, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Marketingu w Chrzanowie, Chrzanów.
  22. Pestek A., Resic E., Nozica M. (2011), Model of Trust in E-Transactions, "Ekonomska Istrazivanja/ Economic Research", No. 24(3).
  23. Porównywarki cen w polsce - perspektywa sklepu i sprzedawcy, Raport opracowany przez Webhosting.pl, maj 2011, http://webhosting.pyfiles/groups/editors/rozne/raporty/Raport_Webhosting_Porownywarki_cen Polsce.pdf [dostęp: 16.09.2013].
  24. Qu Z., Zhang H., Li H. (2008), Determinants of online merchant rating: Content analysis of consumer comments about Yahoo merchants, "Decision Support Systems", No. 46(1).
  25. Radin T.J., Calkins M., Predmore C. (2007), New Challenges to Old Problems: Building Trust In E-marketing, "Business and Society Review", No. 112(1).
  26. Ramakrishnan R. (2010), E-commerce success criteria: determining which criteria count most, "Electronic Commerce Research", No. 10(2).
  27. Rennhard M., Rafaeli S., Mathy L., Plattner B., Hutchison D. (2004), The lack ofprivacy is one of the main reasons that limits trust in e-commerce. Towards Pseudonymous e-Commerce, "Electronic Commerce Research", No. 4(1-2).
  28. Piotrowski M., Showrooming - sposób cud na tanie zakupy. Sklepy liczą straty!, http://wyborcza.biz/biznes/l, 100896,14479458,Do_sklepu_ze_smartfonem_Showrooming_dotarl_nad_Wisle.html [dostęp: 26.09.2013].
  29. Spector R. (2000), Amazon.com. Historia przedsiębiorstwa, które stworzyło nowy model biznesu, K.E. Liber, Warszawa.
  30. Simicevic V., Jakovic B., Jezovita J. (2013), Perceived Barriers to e-commerce: Empirical Evidence from EU Countries, "Interdisciplinary Description of Complex Systems", No. 11(1).
  31. Suh B., Han I. (2003), The Impact of Customer Trust and Perception of Security Control on the Acceptance of Electronic Commerce, "International Journal of Electronic Commerce", No. 7(3).
  32. Sun T. (2011), The roles of trust and experience in consumer confidence in conducting e-commerce: a cross-cultural comparison between France and Germany, "International Journal of Consumer Studies", No. 35(3).
  33. Szpringer W. (2000), Handel elektroniczny - konkurencja czy regulacja?, Difin, Warszawa. Szopiński T. (2012), E-konsument na rynku usług, CeDeWu, Warszawa.
  34. The Boston Consulting Group (2011). Cimochowski G., Hutten-Czapski F., Rał M., Sass W., Polska Internetowa. Jak internet dokonuje transformacji polskiej gospodarki. http://www.polskainternetowa.pl/pdf/raport_BCG_polska_internetowa.pdf [dostęp: 02.07.2013].
  35. The Nielsen Company (listopad 2012), Analiza i perspektywy na rozwój rynku e-commerce, źródło: http://marketingowiec.pl/uploads/fck/file/pdf/Analiza%20i%20perspektywy%20na%20rozw% C3%B3j%20rynku%20e-commerce.pdf [dostęp: 19.09.2013].
  36. Weltevreden J.W.J., Rietbergen T.V. (2007), E-Shopping Versus City Centre Shopping: The Role Of Perceived City Centre Attractiveness, "Tijdschrift voor economische en sociale geografie", No. 98(1).
  37. Wolfmbarger M., Gilly M.C. (2003), eTailQ: dimensionalizing, measuring and predicting etail quality, "Journal of Retailing", No. 79(3).
  38. Żurak-Owczarek C. (2011), Technologie informacyjne determinantą współczesnego biznesu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0438-5403
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu