BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zimejko Robert (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Kryzys zadłużeniowy w Unii Europejskiej : analiza wybranych działań antykryzysowych i stabilizacyjnych w latach 2010-2013 - panaceum czy początek nowego kryzysu
Debt Crisis in Europe : Advantages and Disadvantages of the Introduced Reforms : Implications for Poland
Źródło
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2013, z. 134, s. 29-40, tab., bibliogr. 19 poz.
Słowa kluczowe
Kryzys zadłużeniowy, Statystyka bezrobocia, Rynek pracy
Indebtedness crisis, Unemployment statistics, Labour market
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Ostatni europejski kryzys zadłużeniowy, jakże często odmieniany we wszystkich przypadkach w mediach i pracach naukowych, zamierzałem przedstawić w dwóch odsłonach. Po pierwsze jako bolesne doświadczenie wielu państw, polegające na wyraźnym wyhamowaniu gospodarczym, pogorszeniu konkurencyjności oraz skokowym wzroście bezrobocia (rekordowo wysokie bezrobocie w Unii Europejskiej, najwyższe od 1995 r., czyli od daty, kiedy Eurostat zaczął publikować raporty z rynku pracy). Z drugiej zaś strony dążyłem do odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie, czy podjęte działania antykryzysowe i stabilizacyjne w latach 2010-2013 to panaceum czy początek nowego kryzysu. Tu nie chciałbym rozpocząć nowego tematu, ale niestety odpowiedź na to pytanie jest bardziej skomplikowana niż się wydaje, bo z pewnością wiele z tych opisanych, a wprowadzanych przez europejskie władze działań będzie skutkowało redukcją zadłużenia i ograniczeniem deficytów lokalnych, to niestety, konsekwencje tych inicjatyw najbardziej dotkliwe są, i w najbliższym czasie będą, dla samych obywateli. To oni tracą pracę - dziś w 27 krajach Unii Europejskiej jest już 26,5 mln osób bez pracy, w tym ok. 6 mln osób do 25. roku życia. Dlatego też uważam, że poszczególne rządy państw starego kontynentu nie powinny przestawać na - w dużym stopniu - wprowadzaniu tylko fiskalnych działań antykryzysowych, a powinni położyć nacisk na odchudzenie wydatków związanych z administracjami rządowymi i samorządowymi, zmniejszyć obciążenia podatkowe, co poprawi konkurencyjność względem innych regionów świata i przede wszystkim ograniczyć bezrobocie - bo to właśnie ten problem może eskalować do miana kolejnego europejskiego kryzysu - kryzysu socjalnego.(abstrakt oryginalny)

Although it seems that the debt crisis in Europe began with the subsequent collapses of economies of the EU member countries, with all the comprehensive social comment on the collapse of the economy of Ireland, Hungary, Greece, Spain or Portugal, the debt problem appears to date back to much earlier times. The best example is the political approval to introduce a common European currency on 1 January 1999 (at first in non-cash transactions) with the total public debt of the countries aspiring to become the members of the euro zone exceeding 71.6% of GDP. The end of 2010 and the beginning of 2011 turned out to be the time of escalation of problems connected with the public debt in some European Union countries. In such countries as Ireland, Greece or Portugal they have begun talking about bankruptcy and in the remaining countries such as Spain or Italy about a very likely insolvency. The representatives of Ireland, Greece and Portugal have applied for aid packages for their countries. In these countries there have been many strikes and social unrest, and international rating agencies dealing with creditworthiness of economies gave them a lower rating. The examples of Greece, Ireland and Portugal indicate clearly that the reasons for the crisis in the European Union are primarily mistakes in the economic policy. The governments of these countries were not able to adjust the programme and vision of the country to the actual economic situation in order to avoid their indebtedness, which is recently reflected in the bonds prices, reaching the highest levels in history, issued by these economies. Since the crisis appeared in the Union, the European Council undertook many actions to curb the public debt crisis, to rescue the euro currency and to strengthen the Economic Union. Apart from the aid package for the most indebted countries, i.e. Greece, Ireland and Portugal, a step to be made is the introduction of six legal acts called a six-pack. The debt crisis is affecting also the Polish economy, which although not connected through a common currency, like those countries, has dominating trade turnover with the European Union, which may weaken the Polish exports. On the other hand, the correlation of the zloty with the euro leads to the depreciation of the domestic currency, which gives rise to a higher inflationary pressure and increase in public debt (part of foreign debt) nominated in the common currency. The healing of public finance in the countries of the "old continent" should be solved in the mid-term perspective (3-5 years). Otherwise the aversion to the common currency will grow, which may lead to the collapse of the common market concept.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Anioł W., Duszczyk M., Zawadzki W. P., Europa socjalna iluzja czy rzeczywistość?, Instytut Polityki Społecznej UW, Warszawa 2011.
  2. Jagas J., Kryzys globalizacji i bariery wyjścia, Wydawnictwo Ekonomia, Opole 2012.
  3. Kołodko G. W., Świat na wyciągnięcie myśli, Warszawa 2010.
  4. Kowalik T., Systemy gospodarcze, Fundacja Innowacja, Warszawa 2005.
  5. Lichniak I., Wyzwania ekonomiczne w warunkach kryzysu, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2009.
  6. Łukowski R. L., Długoterminowe Operacje Refinansujące (LTRO) EBC, czyli europejska kroplówka, Instytut Sobieskiego
  7. Malinowski M. J., Musiał S., Przyszłość Unii Europejskiej. Aspekty polityczne, ekonomiczne i cywilizacyjne, WUG Gdańsk 2009.
  8. McKinsey Global Institute, Debt and deleveraging: Uneven progress on the path to growth
  9. Morawski W., Kronika kryzysów gospodarczych, TRIO, Warszawa 2003.
  10. Osiński J., Państwa narodowe wobec kryzysu ekonomicznego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
  11. Parkin M., Economics, Addison-Wesley Publishing Company, 1990.
  12. Pomiędzy polityką stabilizacyjną i polityką rozwoju, Prace i materiały Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2012.
  13. Roubini N., Mihm S., Ekonomia kryzysu, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
  14. Szymański W., Kryzys Globalny, pierwsze przybliżenie, Difin Warszawa 2009.
  15. Szymański W., Niepewność i niestabilność gospodarcza, gwałtowny wzrost i co dalej?, Difin, Warszawa 2011.
  16. Unia bankowa, red. M. Zaleska, Difin, Warszawa 2013.
  17. Wojtyna A., Efekty działań antykryzysowych w krajach na średnim poziomie rozwoju, PWE, Warszawa 2012.
  18. S. Wyciślak, Kryzys finansowy 2008, portal wiedzy o ryzyku, http://www.audytryzyka. com/index.php?inc=14&id_arty=12866568527375
  19. www.europarl.europa.eu
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1234-8872
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu