BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bąk Iwona (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie), Szczecińska Beata (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie)
Tytuł
Wykorzystanie analizy taksonomicznej do wyznaczenia rankingu spółek sektora spożywczego notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie
Application of Taxonomic Analysis for Determining the Ranking of Food Companies Listed on the Warsaw Stock Exchange
Źródło
Ekonometria / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2013, nr 4 (42), s. 72-84, tab., bibliogr. 11 poz.
Econometrics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Wzorzec rozwoju Hellwiga, Wskaźniki finansowe, Efektywność
Hellwig's development model, Financial indicators, Effectiveness
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Podstawowym celem opracowania jest wykorzystanie analizy taksonomicznej do oceny kondycji finansowej przedsiębiorstw. Badaną zbiorowość stanowiło dziewiętnaście spółek sektora spożywczego notowanych na GPW w Warszawie w roku 2012. Przeprowadzono porządkowanie i grupowanie spółek z wykorzystaniem taksonomicznego miernika rozwoju w podejściu zarówno klasycznym, jak i pozycyjnym. Ponadto zweryfikowano skuteczność grupowań, obliczając wskaźniki homogeniczności, heterogeniczności i poprawności skupień według koncepcji uwzględniającej medianę Webera. Okazało się, że grupowanie dokonane na podstawie wartości miernika pozycyjnego cechuje się lepszą heterogenicznością i poprawnością skupień niż w przypadku podejścia klasycznego. Odbywa się to jednak kosztem pogorszenia ich homogeniczności.(abstrakt oryginalny)

The main goal of the study is the application of taxonomic analysis to assess the financial condition of companies. The analyzed group consisted of nineteen food sector companies listed on the Warsaw Stock Exchange in 2012. Ordering and grouping of companies was done using taxonomic development measure in both the classical and positional approach. In addition, the effectiveness was verified by indicators of homogeneity, heterogeneity and clustering accuracy by taking into account the conception of Weber's median. It turned out that better heterogeneity and accuracy groups were made using the position measure than classical approach. On the other hand groups homogeneity was worse than in the classical approach.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bień W., Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2000.
  2. Dynus M., Kołosowska B., Prewysz-Kwinto P., Zarządzanie finansami przedsiębiorstw, TNOiK, Toruń 2002.
  3. Grabiński T., Metody taksonometrii, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1992.
  4. Kolenda M., Taksonomia numeryczna. Klasyfikacja, porządkowanie i analiza obiektów wielocechowych, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław 2006.
  5. Młodak A., Analiza taksonomiczna w statystyce regionalnej, Difin, Warszawa 2006.
  6. Nowak E., Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych, PWE, Warszawa 1990.
  7. Panek T., Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej, Oficyna Wydawnicza SGGW, Warszawa 2009.
  8. Piramuthu S., Evaluating feature selection methods for learning in data mining applications, "European Journal of Operational Research", vol. 156, Issue 2, s. 483-494, ELSEVIER 2004.
  9. Pociecha J., Podolec B., Sokołowski A., Zając K., Metody taksonomiczne w badaniach społeczno-ekonomicznych, PWN, Warszawa 1988.
  10. Tarczyński W., Łuniewska M., Dywersyfikacja ryzyka na polskim rynku kapitałowym, Placet, Warszawa 2004.
  11. Tarczyński W., Łuniewska M., Metody wielowymiarowej analizy porównawczej na rynku kapitałowym, PWN, Warszawa 2006.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1507-3866
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu