BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dul Nándor (Szent István University, Gödöllő, Hungary)
Tytuł
Quality and Effectiveness As the Key Factors of Hungarian Food Retail SMEs Long-Term Competitiveness
Jakość i efektywność jako kluczowe czynniki determinujące trwałą konkurencyjność sklepów detalicznych na Węgrzech
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2010, T. 12, z. 6, s. 126-131, rys., tab., bibliogr. 14 poz.
Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists
Słowa kluczowe
Handel detaliczny, Konkurencyjność, Małe i średnie przedsiębiorstwa, Jakość usług handlowych
Retail trade, Competitiveness, Small business, Quality of commercial services
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Węgry
Hungary
Abstrakt
W artykule dokonano analizy kluczowych czynników wpływających w długiej perspektywie na konkurencyjność sklepów detalicznych oferujących żywność na Węgrzech. Analizą objęto średnie firmy, wskazując na jakość, innowacyjność i efektywność jako główne determinanty ich rozwoju. (abstrakt oryginalny)

This paper aims to give an overview of challenges and competition of the Hungarian food retail sector, and to provide possible answers of small and medium sized enterprises from the point of view of the higher level of service-quality and efficiency achievable through innovation and technological development. Nowadays the innovation efforts in the Hungarian food retail are fundamentally emphasizing the realization of two main objectives, both at sectoral and company level: the improvement of service quality and efficiency of retail activities. These objectives are also the requirements of such development tasks, which are simultaneously solvable through the high standard of information management. In the point of the related expensive technological improvements, the multinational retail companies are in a quite favorable situation, even so the domestic SMEs suffering from the lack of assets also have a fair chance to improve their innovation driven competitiveness and to make up for their relative handicap. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Christopher M. 1992: Logistics and Supply Chain Management. Pitman Publishing, London.
  2. EUROPE 2020. A European strategy for smart, sustainable and inclusive growth. 2010: European Commission, Brussels.
  3. EUROPEAN innovation scoreboard (EIS) 2009. 2010: Pro Inno Europe Paper, no. 15. European Commission, Brussels.
  4. Handout about the economic and financial processes. 2009: Hungarian Ministry of Finance, Budapest.
  5. Hungarian Central Statistic Office. Data for 2009.
  6. i2010 Benchmarking indicators, www.epp.eurostat.ec.europa.eu.
  7. Porter M.E., Millar V.E. 1985: How information gives you competitive advantage harvard business review. July-August.
  8. Porter M.E. 1990: The competitive advantage of nations harvard business review. March-April, p.75.
  9. SBA fact sheet Hungary, 2009. 2009: European Commission DG Enterprise.
  10. Schumpeter J.A. 1912: Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung. Duncker&Humblot, Leipzig.
  11. The Global Competitiveness Report. 2009: World Economic Forum, Geneva.
  12. The New Hungary Development Plan. National Strategic Reference Framework of Hungary 2007-2013. 2007: Employment and Growth The Government of The Republic of Hungary.
  13. Toplist of the Hungarian FMCG retailers. 2009: Nielsen survey, www.hu.nielsen.com/site/20100420.shtml.
  14. Thurow L. 1992: Head to head. The coming economic battle among Japan, Europe and America. William Morrow and Company, Inc., New York. pp. 23-24.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu