BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Malarz Michał (Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie)
Tytuł
Zmiany sieci hotelowej w aglomeracji krakowskiej po II wojnie światowej
Hotel Network Changes in Cracow Agglomeration after WWII
Źródło
Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 2010, nr 15, s. 258-269, ryc., tab., bibliogr. 11 poz.
Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society
Tytuł własny numeru
Procesy transformacji przemysłu i usług w regionalnych i krajowych układach przestrzennych = Processes of Transformation of Industry and Services in Regional and National Spatial Systems
Słowa kluczowe
Hotelarstwo, Usługi hotelowe, Zmiany organizacyjne
Hotel industry, Hotel services, Organisational change
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Kraków
Cracow
Abstrakt
Kraków w okresie powojennym należał i do dziś należy do wiodących centrów krajowych i traktowany jest jako kulturalna stolica kraju. Z pewnością funkcje turystyczne miasta należy coraz bardziej rozwijać, dążąc w ten sposób do podniesienia jego atrakcyjności w przestrzeni europejskiej i światowej. Ważną przesłanką w realizacji założonych wyżej celów jest jakość bazy hotelowej, jej organizacja, formy zarządzania oraz konkurencyjność cenowa. W okresie od 1945 do 2009 roku zmieniały się uwarunkowania rozwoju gospodarki, które wpływały na zmiany infrastruktury i jakości bazy hotelarskiej. Związane jest to w głównym stopniu ze zmianami systemu gospodarowania, w którym nastąpiły zmiany własnościowe hoteli oraz pojawiły się możliwości rozbudowy i modernizacji infrastruktury. Obecny kształt sieci hotelarskiej aglomeracji krakowskiej jest efektem wielu przeobrażeń zarówno natury politycznej, jak i społecznej, gospodarczej czy kulturowej. Trwający przez ponad 60 lat proces to lata stagnacji (lata powojenne), czas niewielkiego ożywienia okresu gospodarki centralnie sterowanej (lata 60. i 70.) aż po okres dynamicznego wzrostu w okresie ostatniego dwudziestolecia.(fragment tekstu)

Hotel infrastructure belongs to the most important components of leading agglomerations economic base. It enables evolution of different types of tourist features, including business tourism. Cracow belongs to leading national centres and is treated as the cultural capital of the country. As seen this way, all its functions should be continuously developed for strengthening its position in European and world scale. An important premise in the realization of the above objectives is hotel base quality, its organization, management and price competitiveness. Changes of the economic system in Poland have created conditions for development of individual business, including tourism business. Progress of demonopolization and ownership transformations conditioned creation of private enterprises sector and privatization of state enterprises. Access to capital for private investors and its optimal utilization brought about emergence of independently operated hotel enterprises. Poland's openness and integration with the EU structures evoked foreign investor interest. International brands appeared on the market, hotels in their structures used capital, know-how and modern tools brought by hotel business leaders. The present shape of Cracow agglomeration hotel network is the effect of many changes, equally of political, social, cultural and economic nature. The process, which has lasted for over 60 years, consisted of the post-war stagnation period, revival in the period of centrally planned economy (1970s and 80s), and dynamic development over the last two decades. The presented analysis shows that the most attractive location for hotel infrastructure is the old city centre, with concentration of 58 objects, representing nearly 50% of agglomeration and suburban area hotels. It shows the importance of development strategy for this type of infrastructure, which may influence the economic base of the city, individual districts, areas and households. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamczewski J, 1992, Kraków od A do Z, Krajowa Agencja Wydawnicza, Kraków
  2. Altkorn J., 2001, Marketing w turystyce, PWN, Warszawa
  3. Gaworecki W., 2007, Turystyka, PWE, Warszawa
  4. Kuciński J., Trzciński Z., Zaborowski J., 2002, Podstawy prawne świadczenia usług turystycznych, WSE, Warszawa
  5. Kowalczyk A., 2001, Geografia turyzmu, PWN, Warszawa
  6. Kowalczyk A., 2001, Geografia hotelarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
  7. Milewska M., Włodarczyk B., 2008, Hotelarstwo - podstawowe wiadomości, PWE, Warszawa
  8. Raport o stanie miasta 2008, 2009, Urząd Miasta Krakowa, Wydział Strategii i Rozwoju Miasta, Kraków (dostępny na www.bip.kraków.pl)
  9. Ruch turystyczny w Krakowie w 2008, 2008, raport końcowy - opracowany przez ekspertów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie, Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej, kierownik projektu dr Krzysztof Borkowski, Małopolska Organizacja Turystyczna, Kraków (dostępny na www.mot.krakow.pl)
  10. Turkowski M., 2003, Marketing usług hotelarskich, PWE, Warszawa
  11. Witkowski Cz., 2003, Międzynarodowe systemy hotelowe w Polsce, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2449-903X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu