BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Żaglewski Tomasz (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Tytuł
Pejzaż elekTRONiczny - o znaczeniu multimedialnych paratekstów na przykładzie filmu: "TRON: Dziedzictwo"
ElecTRONic Landscape - the Role of Multimedia Paratexts Based on the Example of TRON: Legacy
Źródło
Człowiek i Społeczeństwo / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Nauk Społecznych, 2012, t. 34, s. 109-129, bibliogr. 17 poz.
Tytuł własny numeru
Nowe perspektywy filmoznawstwa
Słowa kluczowe
Serwis internetowy, Produkcja filmowa
Website, Film production
Uwagi
summ.
Abstrakt
Zanalizowano formę i zawartość oficjalnej strony internetowej filmu TRON: Dziedzictwo w reżyserii J. Kosinski z 2010 r.

In this article the author tries to deal with the common hypothesis about the growing role of multimedia paratexts in the modern film industry. By analyzing Disney's highly paratextualized production TRON: Legacy this article attempts to reveal the very complex multimedia universe that surrounds the initial text (a movie) and immerses viewers in the fictional world. The main object of research is a specially designed website which is dedicated to the TRON: Legacy feature and represents all possible ways of extending cinematic entertainment to social practices, thus creating completely new ways of "using" a film production. Nonetheless, the question arises: are we dealing (in such a multiplatform entertainment system) with a new kind of cyberculture which incorporates our physical world into the imaginative dimension of popular culture? By referring to Derrick de Kerckhove's well-known statement about the evolution of the electronic layer that covers our culture as we know it, the author intends to show TRON: Legacy not only as an entertaining space for paratextual play, but also as a paratext of the non-elecTRONic space of our existence. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Anderson Ch. (2008), Długi ogon. Ekonomia przyszłości - każdy konsument ma głos, tłum. B. Ludwiczak, Poznań
  2. Burgess J., Green J. (2009), YouTube. Online video & Participatory Culture, Cambridge
  3. Castells M. (2008), Społeczeństwo sieci, tłum. M. Marody, K. Pawluś, J. Stawiński, S. Szymański, Warszawa
  4. de Kerckhove D. (1996), Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, tłum. W. Sikorski, P. Nowakowski, Warszawa
  5. Filiciak M. (2006), Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa
  6. Gwóźdź A. (2010), Obok filmu, między mediami, [w:] Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, red. A. Gwóźdź, Kraków
  7. Helman A., Ostaszewski J. (2007), Historia myśli filmowej. Podręcznik, Gdańsk
  8. Jenkins H. (2007), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa
  9. Kluszczyński R.W. (2010), Sztuka interaktywna. Od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa
  10. Kołodyński A. (1989), Dziedzictwo wyobraźni. Historia filmu SF, Warszawa
  11. Krautkrämer F. (2010), Poszerzenie strefy granicznej - paratekst w filmie, [w:] Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, red. A. Gwóźdź, Kraków
  12. Krzysztofek K. (2010), Paratekst jako postfabrykat kultury, [w:] Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, red. A. Gwóźdź, Kraków
  13. Zdekodowane kody (2009), [w:] Kody McLuhana. Topografia nowych mediów, red. A. Maj, M. Derda-Nowakowski, Katowice
  14. Manovich L. (2006), Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa
  15. Radkowska-Walkowicz M. (2008), Od Golema do Terminatora. Wizerunki sztucznego człowieka w kulturze, Warszawa
  16. Siuda P. (2008), Wpływ Internetu na rozwój fandomów, czyli o tym jak elektroniczna sieć rozwija i popularyzuje społeczności fanów, [w:] Media i społeczeństwo. Nowe strategie komunikacyjne, red. M. Sokołowski, Toruń
  17. Składanek M. (2010), Parateksty w środowiskach informacyjnych mediów interaktywnych, [w:] Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, red. A. Gwóźdź, Kraków
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0239-3271
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu