BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Adamczak Marcin (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Tytuł
Rashomon : kinematografia okresu PRL
Rashomon : Cinematography in the Polish People's Republic Period
Źródło
Człowiek i Społeczeństwo / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Nauk Społecznych, 2012, t. 34, s. 177-195, bibliogr. 28 poz.
Tytuł własny numeru
Nowe perspektywy filmoznawstwa
Słowa kluczowe
Kinematografia, Produkcja filmowa, Przemysł filmowy
Cinematography, Film production, Film industry
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Polska Rzeczpospolita Ludowa (PRL)
Polish People's Republic
Abstrakt
Nie ulega dyskusji, iż o kinie PRL powstało wiele wartościowych prac. Wydaje się jednak, że wciąż paradoksalnie sporo o nim nie wiemy, a sam PRL - amorficzny, trudno uchwytny, zadziwiająco długo "niezakrzepły" w obowiązującym dyskursie - naturalnie wyczerpującemu ujęciu nie sprzyja. Wydaje się, iż wątkiem zdolnym przynieść jeszcze obfity badawczy plon jest przyjrzenie się "kulturze produkcji" polskiej kinematografii okresu PRL. Szczególnie istotne wydaje się to w kontekście kluczowych dla tamtej kinematografii relacji z władzą. Trudno oprzeć się wrażeniu, iż explicite bądź implicite wciąż jesteśmy niewolnikami pewnego uproszczonego obrazu sytuacji, w którym to w PRL władza (zła) posługiwała się cenzurą (złą), by ograniczać szeroko sprzeciwiających się jej filmowców (dobrych), którzy w przymierzu ze społeczeństwem (dobrym) władzy tej byli przeciwnikami, z wyjątkiem nielicznych reżyserów partyjnych (złych). Korci tutaj nieco mniej manichejskie spojrzenie, raczej z ducha filmu Kurosawy z 1950 roku. Akcentowałoby ono wielość perspektyw w pisaniu o osobliwej kinematografii, w przypadku której wnikliwa lektura traktujących o niej dokumentów przekonuje, iż niemal na każde zdanie czy przykład znaleźć możemy kontr-zdanie i kontr-przykład. Tekst ten jest skromną próbą zwrócenia uwagi na kilka takich niejednoznaczności. (fragment tekstu)

This text deals with the reality of film production in Polish cinematography during the socialist period. The author presents arguments against the common perception of socialist ("evil communists") and brave anti-socialist, oppositionist film-makers ("our heroes") as contradictory. The actual field of cinematography was much more nuanced and fluid. What is more, nowadays it is perceived from several different, general perspectives, like in Kurosawa's classic drama. Therefore, the real state of affairs in Polish cinematography during the previous decades still needs careful scholarly examination and solid archival research. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Bugajski R. (2010), Jak powstało "Przesłuchanie", Warszawa
  2. Czarna księga cenzury (1981), Warszawa
  3. Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej (2010), Warszawa
  4. Figielski Ł., Michalak B. (2005), Prywatna historia kina polskiego, Gdańsk.
  5. Fik M. (1996), Cenzor jak współautor, [w:] Literatura i władza, red. B. Wojnowska, Warszawa
  6. Filmowcy: polskie kino według jego twórców (2006), koncepcja, układ i wybór tekstów A. Romanowska, redakcja B. Janicka, Warszawa
  7. Filmówka. Powieść o Łódzkiej Szkole Filmowej (1998), przyg. Pracownia Reportażu: K. Krubski, M. Miller, Z. Turowska, W. Wiśniewski, Warszawa
  8. Gębicka E. (1994), "Obcinanie kantów", czyli polityka PZPR i państwa wobec kinematografii lat sześćdziesiątych, [w:] Syndrom konformizmu? Kino polskie lat sześćdziesiątych, red. T. Miczka, A. Madej, Katowice
  9. Hobot J. (2000), Gra z cenzurą w poezji Nowej Fali: 1968-1976, Kraków
  10. Hollender B., Turowska Z. (2000), Zespół TOR, Warszawa
  11. Jankun-Dopartowa M. (2006), 1983. Ta nasza młodość albo ZSMP organizuje festiwal, [w:] Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K.J. Zarębski, Warszawa
  12. Kornacki K. (2011), "Popiół i diament" Andrzeja Wajdy, Gdańsk
  13. Malatyńska M. (2006), 1980. W cieniu Stoczni Gdańskiej, [w:] Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K. J. Zarębski, Warszawa
  14. Misiak A. (2006), Kinematograf kontrolowany: cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA). Analiza socjologiczna, Kraków
  15. Prokop J. (1998), Lata niby-Polski: literatura, stalinizm, mity polityczne, Kraków
  16. Prokop J. (1994), Wyobraźnie pod nadzorem: z dziejów literatury i polityki w PRL, Kraków
  17. Siwiński I. (1994), "Barwy walki" albo tęsknota za legend", [w:] Syndrom konformizmu? Kino polskie lat sześćdziesiątych, red. T. Miczka, A. Madej, Katowice
  18. Sobolewski T. (2000), Dziecko Peerelu. Esej-dziennik, Warszawa
  19. Spór o PRL (1996), red. P. Wandycz, Kraków
  20. Tejchma J. (1991), Kulisy dymisji: z dzienników ministra kultury 1974-1977, Kraków
  21. Wajda mówi o sobie: wywiady i teksty (1991), wstęp, wybór i opracowanie W. Wertenstein, Kraków
  22. Wasilewski P. (1990), Świadectwa metryk: polskie kino młodych w latach osiemdziesiątych, wstęp i redakcja T. Skoczek, posłowie K. Mętrak, Kraków
  23. Wertenstein W. (1991), Zespół filmowy "X", Warszawa
  24. Wojtczak M. (2004), Kronika nie tylko filmowa, Warszawa
  25. Wojtczak M. (2009), O kinie moralnego niepokoju... i nie tylko, Warszawa
  26. Zajicek E. (2009), Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896-2005, Warszawa
  27. Zajicek E. (1997), Praca i film. Problemy ekonomiki pracy w produkcji filmowej, t. I-II, Łódź
  28. Żuławski Przewodnik Krytyki Politycznej (2008), wywiad-rzeka: P. Kletowski, P. Marecki, Warszawa
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0239-3271
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu