BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grzesiakowska Lidia
Tytuł
Być francuzem. Analiza debaty publicznej o tożsamości narodowej na podstawie artykułów prasowych oraz publikacji rządowych
Being a Frenchman - an Analysis of a Public Debate on National Identity in French Press and Government Publications
Źródło
Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Studia i Prace / Szkoła Główna Handlowa, 2012, nr 3, s. 137-154, bibliogr. 13 poz.
Słowa kluczowe
Tożsamość narodowa, Debata publiczna, Media
National identity, Public debate, Media
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Problematyka tożsamości narodowej jest nie tylko przedmiotem analizy i badań socjologicznych, ale również jest obecna w codziennym życiu społeczeństw i w dyskursie toczonym w przestrzeni publicznej. We współczesnych czasach zagadnienie tożsamości narodowej często dyskutowane jest w mediach, najczęściej w kontekście problemów migracyjnych, przed którymi stają państwa wysoko rozwinięte. W Europie Zachodniej, a w szczególności w krajach tzw. starej Unii Europejskiej dyskusja o tożsamości narodowej pojawia się zawsze wtedy, gdy mowa jest o imigrantach, ich asymilacji i dostosowaniu do reguł obowiązujących w kraju pobytu. W dzisiejszych czasach nie tylko imigranci stają przed pytaniem, co to znaczy być Niemcem, Francuzem czy Hiszpanem, ale same narody starają się zdefiniować swoją tożsamość, m.in. po to, aby łatwiej identyfikować tych, którzy do danego narodu nie należą. (fragment tekstu)

National identity is frequent topic of debates and discussions in the European media, especially during elections and in the countries of the so-called "Old Union" which are characterized by large number of immigrants. This study analyzes the public debate on national identity which took place in France in 2009. The publication presents the political circumstances of the debate, views of significant French newspapers and the official governmental summary of the debate. The applied methodology of research is based on an analysis of the written sources. The following press articles have been the subject of a detailed analysis: "Pourquoi il faut arrêter le débat sur l'identité nationale" by B.-H. Lévy, published in Le Point, "L'identité: une occasion manqueé", by A. Brézet, published in Le Figaro and a government publication: "Séminaire gouvernemental sur l'Identité nationale: propositions validées Hôtel de Matignon" published on: www.gouvernement.fr. The aim of the publication is to determine whether the public debate organized by the French government answered the question: "What does it mean to be a Frenchman"? The final conclusion of the analysis is that the French debate on national identity was more of political than social nature, although it has aroused a significant interest not only of the media, but also among ordinary citizens presenting their views on various internet forums. Furthermore, the opinions of journalists had clearly reflected their political views. None of the analyzed texts, neither the press articles nor the government document, gave an answer to the question asked. Despite the fact that the problem of defining the national identity is important to the French nation, the debate organized by the French government has left everyone unsatisfied and with a feeling of distaste by the debate's political flavor. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. AFP, Ministere de l'immigration: premiere crise, premieres demissions, www.liberation.fr (dostęp 18.05.2007).
  2. AFP, Nicolas Sarkozy justifie le debat sur l'identite nationale,www.nouvelobs.fr (dostęp 12.11.2009).
  3. Brubaker R., Junqua F., Au-dela de l'Identite, "Actes de la recherche en sciences sociales" 2001 nr 139, s. 55-85.
  4. Erikson E. H., Identity and the life cycle, W.W Norton & Company, New York 1994, s. 17-50.
  5. Giddens A., Nowoczesność i tożsamość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, s. 106-114.
  6. Halpern C., Faut-il en finir avec l'identite?, "Sciences humaines" 2004 nr 151, s. 47-58.
  7. Kłoskowska A., Konwersja narodowa i narodowe kultury, studium przypadku, "Kultura i Społeczeństwo ISP PAN" 1992 nr 4, s. 7-12.
  8. L'identite nationale, une manoeuvre politique pour 72% des Francais, red. Nouvelobs, www.nouvelobs.fr (dostęp 29.11.2009).
  9. Lévy B. -H., Pourquoi il faut arreter le debat sur l'identite nationale, "Le Point", www.lepoint.fr (dostęp 07.01.2010).
  10. Lévy-Strauss C. et al., Identite, PUF, Paris 2007.
  11. Seminaire gouvernemental sur l'identite nationale: propositions validees Hotel de Matignon, lundi 8 fevrier 2010, service de presse du Premier Ministre, www.gouvernement.fr
  12. Smith A. D., National Identity, Penguin Books, London 1991, s. 9-15.
  13. www.insee.fr - strona francuskiego Narodowego Instytutu Statystyki i Badań Ekonomicznych.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2082-0976
Język
pol
URI / DOI
https://doi.org/10.33119/KKESSiP.2012.3.7
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu