BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kramer Józefa (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Konsumpcja - ewolucja ról i znaczeń
Consumption - Evolution of the Roles and Importance
Źródło
Konsumpcja i Rozwój, 2011, nr 1, s. 5-15, bibliogr. 12 poz.
Słowa kluczowe
Konsumpcja, Kulturowe uwarunkowania konsumpcji, Rozwój społeczno-gospodarczy
Consumption, Cultural framework of consumption, Social economic development
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest prezentacji roli i znaczenia konsumpcji w rozwoju społeczno-gospodarczym. Główny przedmiot rozważań stanowią konsumpcja zrównoważona, konsumpcjonizm oraz kulturowy wymiar konsumpcji. W odniesieniu do konsumpcji zrównoważonej przybliżone są przede wszystkim jej podstawowe elementy składowe: jakość życia, konsumpcja racjonalna i racjonalne zachowania konsumentów, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw i instytucji oraz konwergencja ekonomiczna. Przy omawianiu konsumpcjonizmu nacisk położony został na pokazanie jego dyskusyjnej roli jako czynnika wzrostu gospodarczego. Kultura pokazana jest jako niezmiernie istotny element innowacyjności i rozwoju potrzeb wyraźnie różniący się od kształtowania potrzeb za pomocą mechanizmów ekonomicznych. (abstrakt oryginalny)

The article is devoted to presentation of the role and importance of consumption in the socio-economic development. The main subject matter of deliberations is sustainable consumption, consumerism and the consumption's cultural dimension. As regards sustainable consumption, there are specified, first of all, its basic components: quality of life, reasonable consumption and consumers' reasonable behaviour, enterprises' and institutions' social responsibility as well as economic convergence. While discussing consumerism, an emphasis is made on showing its arguable role as a factor of economic growth. Culture is shown as an extremely important element of innovativeness and development of needs, clearly differing from shaping the needs with the help of economic mechanisms. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bywalec Cz., Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania, WN PWN, Warszawa 2007.
  2. Kieżel E., Racjonalność zachowań polskich konsumentów, (w:) Konsument, gospodarstwo domowe, rynek, pod red. Z. Kędzior, AE Katowice, Centrum Badań i Ekspertyz, 2007.
  3. Korbel J., Błędne koło, "Magazyn Ekologiczny" 2001, nr 3-4.
  4. Kramer J., Problemy konwergencji konsumpcji gospodarstw domowych w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, (w:) Tożsamość i wizerunek marketingu w Polsce, stan obecny i kierunki zmian strategii marketingowych, pod red. R. Niestroja, AE Kraków, Kraków 2009.
  5. Lipiński E., Problemy, pytania, wątpliwości. Z warsztatu ekonomisty, PWE, Warszawa 1981.
  6. Meadows D., Meadows D., Randers J., Limits to Growth - The 30 - Year Update, Chelsea Green Publishing, White River Junction 2004.
  7. Mróz B., Consumo ergo sum? Rola konsumpcjonizmu we współczesnych społeczeństwach, (w:) Oblicza konsumpcjonizmu, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2009.
  8. Rifkin J., Koniec pracy, schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2001.
  9. Sadowski Z., Granice wzrostu - nowa ocena sytuacji, (w:) Przyszłość-Świat-Europa-Polska, Biuletyn Komitetu Prognoz "Polska 2000 Plus" przy Prezydium PAN, 2006, nr 1.
  10. Szczepański J., Badania nad wzorami konsumpcji, Ossolineum, Wrocław 1977.
  11. The Millennium Development Goals, United Nations, 55 Sesja ONZ, 2000.
  12. Vogl J., Das Gespenst des Kapitals, Diaphanes, Zürich 2011.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-6929
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu