BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Czubała Anna (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
Tytuł
Rola konsumentów w realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
Role of Consumers in Implementation of the Concept of Corporate Social Responsibility
Źródło
Konsumpcja i Rozwój, 2011, nr 1, s. 58-66, tabl., bibliogr. 13 poz.
Słowa kluczowe
Społeczna odpowiedzialność biznesu, Relacje przedsiębiorstwo-konsument, Zachowania konsumenta, Konsument, Prosument
Corporate Social Responsibility (CSR), Enterprise-customer relationship, Consumer behaviour, Consumer, Prosumer
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W artykule omówiono wpływ nowych trendów na zachowania nabywców i na proces uwzględniania społecznej odpowiedzialności w decyzjach i działaniach przedsiębiorstw. Z jednej strony segmenty konsumentów etycznych, ekologicznych, prosumentów przez swoje oczekiwania i naciski oraz decyzje zakupów wymuszają na przedsiębiorstwach prospołeczne działania. Z drugiej strony przedsiębiorstwa przez swoje oferty wzbogacane o preferowane przez konsumentów wartości (produkty, opakowania, kampanie społeczne, działania edukacyjne) kształtują społeczne postawy konsumentów i ich zachowania. Można więc stwierdzić, że społecznie wrażliwi konsumenci wpływają na wzrost społecznie odpowiedzialnych przedsiębiorstw i odwrotnie - społecznie odpowiedzialne przedsiębiorstwa wpływają na prospołeczne zachowania konsumentów. (abstrakt oryginalny)

In her article, the author discusses impact of new trends on purchasers' behaviour and on the process of taking into consideration of the social responsibility in enterprises' decisions and actions. On the one hand, segments of ethical, ecological consumers, prosumers, through their expectations and pressures and purchasing decisions exert on enterprises prosocial actions. On the other hand, enterprises through their offers enriched by the preferred by consumers values (products, packaging, social campaigns, educational activities) shape social attitudes of consumers and their behaviour. Hence, one may state that socially susceptible consumers affect growth of socially responsible enterprises and, vice versa, socially responsible enterprises affect prosocial behaviour of consumers. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Konsument na rynku e-usług w krajach Europy Środkowo- Wschodniej, Difin, Warszawa 2011.
  2. Dąbrowski T.J., Cause-related marketing w kreowaniu i komunikowaniu polityki społecznej odpowiedzialności biznesu, "Marketing i Rynek" 2011, nr 3.
  3. Kiełczewski D., Konsumpcja a perspektywy trwałego i zrównoważonego rozwoju, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2004.
  4. Lewicka-Strzelecka A., Społeczna odpowiedzialność wielkich korporacji w świetle badań projektu RESPONSE,"Master of Business Administration" 2008, nr 3.
  5. Luo X., Bhattacharya X.B., Corporate Social Responsibility Customer Satisfaction and Market Value, "Journal of Marketing" 2006, vol. 70.
  6. Maignan I., Farell O.C., Corporate Social Responsibility and Marketing, An Integrative Framework, "Journal of the Academy of Marketing Science" 2004, No 1.
  7. Majchrzak K., Społeczna odpowiedzialność biznesu a wartość dla klienta, (w:) Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie, red. B. Dobiegała-Korona, T. Doligalski, Poltext, Warszawa 2010.
  8. Marketing ekologiczny, pod red. S. Zaremby-Warnke, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2009.
  9. Nidumolu R., Prahalad C.K., Rangaswami M.R, Zrównoważony rozwój: główny motor dzisiejszych innowacji, "Harvard Business Review Polska", marzec 2010.
  10. Ofek E., Wathieu L., Trendy, które mogą zmienić twój biznes. Nie przegap ich, "Harvard Business Review Polska, luty 2011.
  11. Rogala P., Społeczna odpowiedzialność według projektu norm międzynarodowej ISO 26000, (w:) Społeczna odpowiedzialność organizacji. Metodyka, narzędzia, ocena, red. Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2011.
  12. Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2004.
  13. Porter M.E., Kramer M.R., Strategia a społeczeństwo, społeczna odpowiedzialność biznesu - pożyteczna metoda czy nowy element strategii konkurencyjnej?, "Harvard Business Review Polska", czerwiec 2007.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-6929
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu