BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sagan Adam (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
Tytuł
Modele strukturalne w analizie zachowań konsumenta - ewolucja podejść
Structural Models in the Consumer Behaviour Analysis : Evolution of Approaches
Źródło
Konsumpcja i Rozwój, 2011, nr 1, s. 67-76, rys., tabl., bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Modele strukturalne, Badania marketingowe, Zachowania konsumenta, Teoria zachowań
Structural models, Marketing research, Consumer behaviour, Behaviour theory
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest zastosowaniom modeli strukturalnych ze zmiennymi ukrytymi w ramach dwóch podstawowych perspektyw badawczych w obszarze zachowań konsumentów - teorii przetwarzania informacji oraz modeli związanych z perspektywą behawioralną, zaproponowaną przez G.R. Foxalla. Szczególną uwagę zwrócono na problem specyfikacji modelu ze wskaźnikami refleksywnymi i formatywnymi i problemy związane z identyfikacją tego typu modeli. Brak uwzględnienia charakteru modeli pomiarowych w tych perspektywach badawczych może prowadzić do istotnych błędów metodologicznych w analizach zachowań konsumenta. (abstrakt oryginalny)

The article is devoted to applications of structural equation models with latent variables within the two main research perspectives in the field of consumer behaviour - information-processing theory and behavioural perspective model proposed by G. R. Foxall. A particular attention is paid to the problem of model specification with the formative and reflective indicators and issues of model specification and identification. Lack of understanding of the nature of the measurement models within these perspectives in research projects can lead to significant methodological errors in consumer behaviour analyses. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Churchill G., [1979], A Paradigm for Developing Better Measures for Marketing Constructs, "Journal of Marketing Research", 16.
  2. Diamantopoulos A., Riefler P., Roth K. P., [2008], Advancing Formative Measurement Models, "Journal of Business Research", 61 (12).
  3. Diamantopoulos A., Siguaw J., [2006], Formative versus Reflective Indicators in Organizational Measure Development: A Comparison and Empirical Illustration, "British Journal of Management", 17.
  4. Diamantopoulos A., Winklhofer H. M., [2001], Index Construction with Formative Indicators: An Alternative to Scale Development, "Journal of Marketing Research", 38 (2).
  5. Foxall G. R., [2005], Understanding Consumer Choice, Palgrave Macmillan, London.
  6. Gupta S., Zeithaml V., [2006], Customer Metrics and Their Impact on Financial Performance, "Marketing Science" 25 (6).
  7. Mowen J. C., [1988], Beyond Consumer Decision Making, "Journal of Consumer Marketing", 5 (1).
  8. Peter P., [1979], Reliability: A Review of Psychometric Bases and Recent Marketing Practices, "Journal of Marketing Research", 16.
  9. Sagan A., [2003], Symbolika produktu w systemie komunikacji marketingowej. Studium teoretyczno- metodologiczne, AE Kraków.
  10. Temme D., Hildebrandt L., [2006], Formative Measurement Models in Covariance Structure Analysis: Specification and Identification, SFB 649, "Discussion Paper" 2006-083.
  11. Zaltman G., Pinson Christian R. A., Angelmar R., [1973], Metatheory and Consumer Research, Holt, Reinhart and Winston, New York.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2083-6929
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu