- Autor
- Gutkowska Krystyna (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
- Tytuł
- Innowacyjność konsumentów wobec produktów żywnościowych jako warunek rozwoju rynku żywności
Consumers' Innovativeness towards Food Products as a Condition for Development of the Market for Foods - Źródło
- Konsumpcja i Rozwój, 2011, nr 1, s. 108-119, tabl., bibliogr. 10 poz.
- Słowa kluczowe
- Warunek sine qua non, Produkty żywnościowe, Rynek żywności, Nowe produkty, Innowacyjność produktu, Zachowania konsumenta
Sine qua non condition, Food products, Food market, New products, Product innovation, Consumer behaviour - Uwagi
- streszcz., summ.
- Abstrakt
- Pozytywna reakcja na nowe produkty żywnościowe, wynikająca ze zmieniających się oczekiwań konsumentów wobec żywności, jest warunkiem sine qua non rozwoju rynku żywności. Ta konstatacja w konfrontacji ze stwierdzaną nikłą skądinąd skłonnością do nabywania nowych produktów żywnościowych może być postrzegana jako bariera rozwoju rynku żywności. Innowacyjne postawy, jak wskazują wyniki badań, wobec żywności przejawia nieliczna grupa konsumentów, charakteryzująca się wyższym niż przeciętnie poziomem innowacyjności, która to cecha osobowości współistnieje najczęściej z odpowiednimi zmiennymi socjoekonomicznymi (m.in. młodszy wiek, wyższy status społeczny, dobra sytuacja finansowa) i psychograficznymi (m.in. optymizm, radość życia, otwartość, tolerancja). (abstrakt oryginalny)
The positive reaction to new food products, resulting from the consumers' changing expectations towards foods is condicio sine qua non of the food market development. This ascertainment, confronted with the stated, otherwise, low propensity to buy new food products, may be perceived as a barrier for the food market development. Innovative attitudes, as the results of surveys show, towards foods are exhibited by a small group of consumers, characterising by higher than the average level of innovativeness; this feature of personality coexist most often with the relevant socio-economic variables (e.g. young age, higher social status, good financial situation) and psychographic ones (e.g. optimism, joy of life, openness, tolerance). (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Garbarski L., Zachowania nabywców, PWE, Warszawa 1998.
- Gatignon H., Robertson T. S., Innovative decision processes, (w:) T. S. Robertson, H. H. Kassarjian (red.), Handbook of Consumer Behavior, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New York 1991.
- Gutkowska K., Ozimek I., Zachowania konsumentów na rynku żywności - kryteria zróżnicowania, SGGW, Warszawa 2005.
- Gutkowska K., Ozimek I., Zachowania młodych konsumentów na rynku żywności, SGGW, Warszawa 2008.
- Gutkowska K. i inni, Zachowania młodych konsumentów na rynku produktów typu "light", "Żywienie Człowieka i Metabolizm" 2004, 31, supl.
- Im S., Bayus B. L., Mason Ch. H., An empirical study of innate consumer innovativeness, personal characteristics and new-product adoption behavior, "Journal of Academy of Marketing Science" 2003, vol. 31/1.
- Kowalczuk I., Postawy polskich konsumentów wobec nowych produktów żywnościowych, (w:) M. Adamowicz (red.), Innowacje i innowacyjność w sektorze agrobiznesu, tom I, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2008.
- Kowalczuk I., Poziom i uwarunkowania neophobii żywieniowej polskich konsumentów, (w:) M. Jeżewska-Zychowicz (red.), Nieznana żywność a postawy i zachowania konsumentów, Wydawnictwo SCRIPT, Warszawa 2009.
- Mazurek-Łopacińska K., Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe, PWE, Warszawa 2003.
- Venkatraman M. P., Price L. L., Differentiating Beteween Cognitive and Sensory Innovativeness: Concepts, Measurement and Impications, "Journal of Bussiness Research" 1990, 20.
- Cytowane przez
- ISSN
- 2083-6929
- Język
- pol