BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wróblewski Michał (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Tytuł
Podmiotowość, rewolucja demokratyczna, wykorzenienie : pojęcie hegemonii Antonio Gramsciego w kontekście nowoczesnych przemian władzy
Subjectivity, Democratic Revolution and Disembedding : the Gramscian Theory of Hegemony in the Context of the Modern Transformation of Power
Źródło
Człowiek i Społeczeństwo / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Nauk Społecznych, 2012, t. 34, s. 299-315
Tytuł własny numeru
Nowe perspektywy filmoznawstwa
Słowa kluczowe
Władza
Power
Uwagi
summ.
Gramsci Antonio
Abstrakt
Moim głównym celem będzie umieszczenie problemu hegemonii w kontekście nowoczesnych procesów, które zdefiniowały praktykę rządzenia. Zajmę się najpierw wyjaśnieniem, co rozumiem przez nowoczesną władzę. Przejdę następnie do omówienia kategorii hegemonii, mając na uwadze wspomniane zjawiska towarzyszące nowoczesności. Na koniec wyznaczę kilka ścieżek do dalszych badań i postaram się przekonać Czytelnika, że zaproponowane przez Gramsciego kategorie są płodne poznawczo. (fragment tekstu)

The aim of this text is to situate the Gramscian theory of hegemony in the context of a philosophical reflection on power. The modern transformation of power is based on three processes: the emergence of a model of power which is focused on subjectivity; a democratic revolution (acquiring of a political identity by a growing number of social groups) and the delegation of power. The main argument of this article is that hegemony is a practice of gaining and maintaining power, which is characteristic of modernity, its practices and institutions. It entails exerting moral, cultural and intellectual authority, by an alliance of dominant groups, over other social groups. The aim of hegemony is to subjugate these groups, not only through coercion, but also through eliciting their consent. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Bibliografia
Pokaż
  1. Althusser L., Ideologie i ideologiczne aparaty państwa. Wskazówki do badań, tłum. A. Staroń, [w:] http://www.nowakrytyka.pl/spip.php?article374 [dostęp: 14 lutego 2011].
  2. Avineri S., Hegla teoria nowoczesnego państwa, tłum. T. Rosiński, PWN, Warszawa 2009.
  3. Bobbio N., Gramsci and the Conception of Civil Society, [w:] Mouffe Ch. (red.), Gramsci and Marxist Theory, Routledge, Londyn 1979.
  4. Butler J., Bodies That Matter. On the Discursive Limits of "Sex", Routledge, New York-London 1993.
  5. Foucault M., Nadzorować i karać, tłum. T. Komendant, Aletheia, Warszawa 2009.
  6. Giddens A., Konsekwencje nowoczesności, tłum. E. Klekot, WUJ, Kraków 2008.
  7. Hall S., Critcher C., Jefferson T., Clarke J., Roberts B.: Policing the Crisis, Macmillan Press, London 1978.
  8. Krzemień-Ojak S., Antonio Gramsci. Filozofia, teoria kultury, estetyka, PWN, Warszawa 1983.
  9. Law J., On the Methods of Long Distance Control: Vessels, Navigation, and the Portuguese Route to India, [w:] Law J. (red.), Power, Action and Belief: A New Sociology of Knowledge?, Routledge, Henley 1986.
  10. Lyotard J.-F., Poróżnienie, tłum. B. Banasiak, WUJ, Kraków 2010.
  11. Mouffe Ch., Hegemony and Ideology in Gramsci, [w:] Mouffe Ch. (red.), Gramsci and Marxist Theory, Routledge, Londyn 1979.
  12. Sojak R., Zybertowicz A., Przedmowa [w:] R. Sojak, A. Zybertowicz, (red.), Transformacja podszyta przemocą, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2008.
  13. Śpiewak P., Gramsci, Wiedza Powszechna, Warszawa 1977.
  14. Wróblewski M., Komunikacja i ideologia: Gramsci, Althusser, Hall, [w:] M. Graszewicz, J. Jarzębski, Teorie komunikacji i mediów 3, ATUT, Wrocław 2010.
  15. Zybertowicz A., Przemoc "układu". O peerelowskich korzeniach sieci biznesowej Zygmunta Solorza, [w:] R. Sojak, A. Zybertowicz, (red.), Transformacja podszyta przemocą, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2008.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0239-3271
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu