BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Binek Zbigniew (Uniwersytet Zielonogórski)
Tytuł
Minimalizacja kosztów wprowadzenia euro w Polsce - doświadczenia krajów wchodzących do Unii Europejskiej w 2004 roku oraz rozwiązania własne
Minimizing the Costs of Introduction of Euro in Poland - Experience of Countries Entering the European Union in 2004 and Own Solutions
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2013, nr 315, t. 1, s. 64-73, bibliogr. 24 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Integracja i kryzysy na lokalnych i globalnych rynkach we współczesnym świecie
Słowa kluczowe
Redukcja kosztów, Euro, Koszty
Costs reduction, Euro, Costs
Uwagi
streszcz., summ.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Abstrakt
Wiedza na temat Unii Gospodarczej i Walutowej (UGiW) powinna sprzyjać obiektywnemu rozpoznaniu wyzwań związanych z funkcjonowaniem strefy euro oraz przygotowaniu kraju do zamiany waluty. Od staranności zaprojektowania i zarządzania procesem zamiany pieniądza zależeć będzie zdolność do czerpania korzyści z uczestnictwa w tym obszarze i do zminimalizowania kosztów z tym związanych. Doświadczenia krajów strefy euro pokazują, że kluczowe dla procesu wprowadzenia euro jest pozytywne nastawienie obywateli, którzy powinni być w pełni poinformowani i świadomi konsekwencji zachodzących zmian. Głównym źródłem niechęci opinii publicznej do euro wydaje się obawa przed wzrostem cen - zatem kluczem do pozyskania zaufania społecznego dla procesu wprowadzenia euro jest zaplanowanie oraz skuteczne zarządzanie działaniami informacyjnymi i edukacyjnymi. Należy pamiętać, że rzetelność, kompletność i uczciwość w przekazywaniu informacji przyczyni się do ochrony zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców.(abstrakt oryginalny)

The established knowledge about European Monetary Union (EMU) should foster the objective identification of the real challenges related to the functioning of the euro zone, as well as preparing the country for converting its currency. The care to design and manage the process of conversion of money will influence the ability to benefit from the participation in this area and to minimize the occurrence of burdensome costs associated with this event. The experience gained by the euro-zone countries shows that a key element of a successful process of introducing euro is the positive attitude of citizens who should be fully informed and aware of the consequences of change. The main source of public resentment against the euro seems to be the fear of rising prices - so the key to raising public confidence in the process of introducing euro is early planning and effective management of information and educational activities aimed at reducing this risk. It is necessary to note that the accuracy, completeness and fairness in the transfer of information will help to protect both consumers and entrepreneurs.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Bednarek-Sekunda E., Witkowski D., Przygotowanie sektora przedsiębiorstw niefinansowych do wprowadzenia euro, "Euroopracowania", maj 2010, Biuro pełnomocnika rządu ds. wprowadzenia euro przez Rzeczpospolitą Polską, Departament Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki, Ministerstwo Finansów.
  2. Charalambous A., Introduction of the Euro in Cyprus, Conference on Euro Changeover Preparations "Euro Changeover - what should or shouldn't be done?", Warszawa 10-11 marca 2011.
  3. Ciszak T., Górska A., Jakubiec S., Siemaszko M., Pierwsze doświadczenia Słowenii związane z zamianą tolara na euro, "Materiały i Studia" 2008, nr 224.
  4. Doświadczenia Estonii z procesu zamiany waluty krajowej na euro, NBP, Warszawa 2011.
  5. Estonia's National Changeover Plan, Version no. 9, October 2010.
  6. Euro Changeover and Inflation in Cyprus and Malta, Eurostat, kwiecień 2008.
  7. Euro Introduction in Cyprus and Malta. Ex-Post Citizen Survey, Eurobarometer, Gallup Organization, sondaż nr 222-223, data badania: luty, data publikacji: marzec 2008.
  8. Final Masterplan for the euro changeover in Malta, National Euro Changeover Committee, July 2007.
  9. Górska A., Siemaszko M., Szymczyk Ł., Wyganowska H., Doświadczenia Cypru i Malty związane z zamianą walut krajowych na euro, Raport na temat pełnego uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w trzecim etapie Unii Gospodarczej i Walutowej, Projekty badawcze część II, NBP, Warszawa 2009.
  10. Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Jedenaste sprawozdanie w sprawie praktycznych przygotowań do rozszerzenia strefy euro, Komisja Europejska, Bruksela dnia 12.11.2010, KOM (2010) 667 wersja ostateczna.
  11. Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Wprowadzenie euro w Estonii, Komisja Europejska, Bruksela dnia 22.03.2011, KOM (2011) 140 wersja ostateczna.
  12. Masterplan for the Euro Changeover, Bank of Slovenia and Government of the Republic of Slovenia, October 2006.
  13. National Changeover Plan from the pond to the euro, Ministry of Finance, National Bank of Cyprus, 2007.
  14. National Euro Changeover Plan for the Slovak Republic, National Bank of Slovakia, Ministry of Finance of the Slovak Republic, March 2007.
  15. Niewiadomski A., Euro opanowało Słowację, "Rzeczpospolita" z 2 stycznia 2009.
  16. Osińska J., Ochrona konsumentów w procesie wprowadzania euro - wnioski dla Polski, "Euroopracowania" 2011, nr 5/marzec, Biuro pełnomocnika rządu ds. wprowadzenia euro przez Rzeczpospolitą Polską, Departament Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki, Ministerstwo Finansów.
  17. Osińska J., Strategia komunikacyjna w procesie wprowadzania euro - wnioski dla Polski, "Euroopracowania", październik 2009, Biuro pełnomocnika rządu ds. wprowadzenia euro przez Rzeczpospolitą Polską, Departament Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki, Ministerstwo Finansów.
  18. Ross T., Estonia - latest experiences, Conference on Euro Changeover Preparations "Euro Changeover- what should or shouldn't be done?", Warszawa 10-11 marca 2011.
  19. Sližik A., Cash changeover in Slovakia, Conference on Euro Changeover Preparations "Euro Changeover - what should or shouldn't be done?", Warszawa 10-11 marca 2011.
  20. Šuster M., Euro Information Campaign, Conference on Euro Changeover Preparations "Euro Changeover - what should or shouldn't be done?", Warszawa 10-11 marca 2011.
  21. Szeląg K., Doświadczenia nowych państw członkowskich UE w zakresie praktycznych przygotowań do wprowadzenia euro do obiegu - wnioski dla Polski, Raport na temat pełnego uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w trzecim etapie Unii Gospodarczej i Walutowej, Projekty badawcze część VI, NBP, Warszawa 2009.
  22. Zahra J.F.X, The Introduction of the Euro and Consumer Protection: The Maltese Case-study, "Euro Changeover-what should or shouldn't be done?", Conference on Euro Changeover Preparations", Warszawa 10-11 marca 2011.
  23. Zespół Roboczy ds. Ochrony Konsumentów, Analizy działań podjętych w innych państwach w związku z przyjęciem euro w zakresie: nieuczciwych praktyk cenowych, podwójnej ekspozycji cen, opracowania zasad monitorowania cen, "Euroopracowania" 2011, nr 8/lipiec, Biuro pełnomocnika rządu ds. wprowadzenia euro przez Rzeczpospolitą Polską, Ministerstwo Finansów.
  24. Zespół Roboczy ds. Strategii Komunikacyjnej, Analiza strategii komunikacyjnych i przeprowadzonych na ich podstawie kampanii informacyjnych w państwach strefy euro, "Euroopracowania" 2011, nr 7/czerwiec, Biuro pełnomocnika rządu ds. wprowadzenia euro przez Rzeczpospolitą Polską, Ministerstwo Finansów.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu