BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Hetmańczyk Ireneusz (Politechnika Opolska), Hepner Wacław (Politechnika Opolska), Halicki Robert (Firma Tuningowa 44tuning.pl)
Tytuł
Modyfikacja charakterystyki zewnętrznej silnika o zapłonie samoczynnym poprzez zmianę parametrów wtrysku paliwa
Modification of the Outside Characteristics of a Diesel Engine by Means of Change of Fuel Injection Parameters
Źródło
Inżynieria Rolnicza, 2013, R. 17, nr 2 (143), s. 79-89, rys., tab., bibliogr. 10 poz.
Agricultural Engineering
Słowa kluczowe
Maszyny i urządzenia, Rolnictwo
Machinery and equipment, Agriculture
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W opracowaniu opisano zagadnienia sterowania parametrami pracy wysokociśnieniowego układu wtryskowego silników o zapłonie samoczynnym, stosowanego w ciągnikach rolniczych. Umiejętna modyfikacja tego sterowania na drodze czysto elektronicznej przynosi znaczącą poprawę wszystkich charakterystyk eksploatacyjnych ciągnika. Powodzenie adaptacji zależy jednak od profesjonalizmu wykonawcy i klasy aparatury pomiarowej. Wydaje się, że tego typu działania wypełniają znaczącą niszę na rynku ciągników rolniczych i mogą stanowić uzupełnienie oferty fabrycznej producentów silników do pojazdów użytkowych. Dotychczasowe, z powodzeniem przeprowadzone modyfikacje dowodzą, że w nowoczesnych silnikach o zapłonie samoczynnym tkwią znaczne rezerwy mocy i momentu obrotowego. Trzeba zaznaczyć, że nie odbywa się to kosztem charakterystyk ekologicznych silnika. (abstrakt oryginalny)

The paper presents issues concerning control of operation parameters of a high-pressure injection system of diesel engines used in farm tractors. Skilful modification of this control by means of electronics brings a considerable improvement of all exploitation characteristics of a tractor. However, success of adaptation depends on the producer's professionalism and the class of measuring apparatus. It seems that such activities fill in a considerable gap on the farm tractors market and may constitute complementation of the factory offer of the producers of engines for utility vehicles. Successful modifications which have been carried out so far prove that modern diesel engines have high power and rotational moment reserves. It must be emphasised that it influences ecological parameters of the engine. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Berger, K.J. i in. (2003). Budowa pojazdów samochodowych, cz. II, Warszawa, Wydawnictwo REA s.j., ISBN 83-7141-454-4.
  2. Hetmańczyk, I.; Bieniek, A. (2012). Badania homologacyjne a eksploatacyjne warunki pracy silnika wysokoprężnego. Inżynieria Rolnicza, 2(137), ISSN 1429-7264, 65-75.
  3. Staniszewski, P. (2011). Większa moc - mniejsze spalanie. Poradnik Rolniczy, 39/2011, 14-16.
  4. Stelmasiak, Z. (2003). Modelowanie przebiegu spalania w dwupaliwowym silniku o zapłonie samoczynnym zasilanym gazem. Konstrukcja, badania, eksploatacja, technologia pojazdów samochodowych i silników spalinowych. Teka Komisji Naukowo-Problemowej Motoryzacji, Z. 26-27, 447-456.
  5. Informator techniczny Bosch, (2004). Sterowanie silników o zapłonie samoczynnym, Warszawa, WKiŁ, ISBN 83-206-1529-1.
  6. Informator techniczny Bosch, (2009). Zasobnikowe układy wtryskowe Common Rail, Warszawa, WKiŁ, ISBN 978-83-206-1745-0.
  7. John Deere, (2012). Materiały fabryczne producenta
  8. Miesięcznik Traker, 9/2002, 21-23.
  9. Miesięcznik V12, 1/2007, 82-85.
  10. http://www.froment.co.uk/Data/SigmaDynamometerBrochure.pdf
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1429-7264
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu