BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gałuszka Patryk (Uniwersytet Łódzki), Bystrov Victor (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Platforma finansowania społecznościowego jako nowy typ przedsiębiorstwa na rynku kultury
Crowdfunding Platform as a New Type of Company on the Culture Market
Źródło
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2013, z. 125, s. 145-162, rys., tab., bibliogr. 24 poz.
Słowa kluczowe
Kultura, Przedsiębiorstwo, Finanse
Culture, Enterprises, Finance
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Finansowanie społecznościowe jest nowym zjawiskiem, które wymaga dalszych badań. Ukazany w niniejszym tekście MegaTotal jest najstarszym polskim serwisem finansowania społecznościowego. Nie jest on jednak jedynym serwisem tego typu. Do modelu finansowania społecznościowego w mniejszym lub większym stopniu nawiązują m.in. takie platformy, jak Talent.pl (http://talent.pl), Polak Potrafi (http:// polakpotrafi.pl/) oraz Beesfund (http://www.beesfund.com). Ich rozwój do pewnego stopnia spowalniany jest przez niedostosowanie polskiego prawa do tej formy zbierania środków pieniężnych23. Doświadczenia innych krajów, np. USA (serwis Kickstarter) pokazują, że platformy finansowania społecznościowego mogą osiągnąć znaczne rozmiary, a realizowane przez nie projekty wykraczają poza finansowanie powstawania dóbr kultury. Rodzi to liczne pytania natury prawnej, np. o wpływ przepisów o obrocie papierami wartościowymi lub prawa podatkowego na przebieg procesu finansowania społecznościowego. Doświadczenia innych krajów pokazują, że innowacyjność mechanizmów finansowania społecznościowego wymaga interwencji ustawodawcy. Interwencja taka powinna wyjaśnić wątpliwości wynikające z obecnie obowiązujących przepisów oraz zagwarantować należytą ochronę wszystkim stronom biorącym udział w finansowaniu społecznościowym.(fragment tekstu)

The article shows the phenomenon of crowdfunding, which is regarded as an innovative mechanism to finance production of, for example, cultural property. It presents the structure of a traditional phonographic company and compares it with the crowdfunding platform. The analysis makes use of the empirical data collected among artists benefiting from the crowdfunding platform MegaTotal. The structure of the examined does not resemble a traditional phonographic company structure. It results from different goals and character of its relations with artists and users. The first and second sections depict the development of crowdfunding in the context of the close of traditional business models used in the phonographic industry. The third section explains the idea od crowdfunding and reviews the literature devoted to it. The fourth section presents empirical data collected in the Internet survey conducted among the artists registered in MegaTotal, i.e. the first Polish crowdfunding platform. The last section shows a more general approach to crowdfunding.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Aitamurto T., The impact of crowdfunding on journalism, "Journalism Practice" 2011, Vol. 5, No. 4.
  2. Bishop J., Building International Empires of Sound: Concentrations of Power and Property in the "Global" Music Market "Popular Music & Society" 2005, Vol. 28, No. 4.
  3. Bockstedt J. C., Kauffman R. J., Riggins F. J., The Move to Artist-Led On-Line Music Distribution: A Theory-Based Assessment and Prospects for Structural Changes in the Digital Music Market, "International Journal of Electronic Commerce" 2006, Vol. 10, No. 3.
  4. Caves R. E., Contracts Between Art and Commerce, "Journal of Economic Perspectives" 2003, Vol. 17.
  5. Gałuszka P., Biznes muzyczny. Ekonomiczne i marketingowe aspekty fonografii, Placet, Warszawa 2009.
  6. Gałuszka P., Wykorzystanie sieci przez wirtualne wytwórnie muzyczne, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw" 2010, Vol. 729, No. 10.
  7. Hesmondhalgh D., Post-Punk's Attempt to Democratise the Music Industry: The Success and Failure of Rough Trade, "Popular Music" 1997, Vol. 16, No. 3.
  8. Hesmondhalgh D., The British Dance Music Industry: A Case Study of Independent Cultural Production, "The British Journal of Sociology" 1998, Vol. 49, No. 2.
  9. Kappel T., Ex Ante Crowdfunding and the Recording Industry: A Model for the U.S., "Loyola of Los Angeles Entertainment Law Review" 2009, Vol. 29.
  10. Leyshon A., Webb P., French S., Thrift N., Crewe L., On the reproduction of the musical economy after the Internet, "Media, Culture & Society" 2005, Vol. 27, No. 2.
  11. McLeod K., MP3 s Are Killing Home Taping: The Rise of Internet Distribution and Its Challenge to the Major Label Music Monopoly, "Popular Music and Society" 2005, Vol. 28 No. 4.
  12. Negus K., The Production of Culture, w: P. D. Gay, Production of culture/cultures of production, Sage, London, Thousand Oaks, New Delhi, 1997.
  13. Negus K., Music genres and corporate cultures, Routledge, London, New York 1999.
  14. Ordanini A., Miceli L., Pizzetti M., Parasuraman, A., Crowd-funding: transforming customers into investors through innovative service platforms, "Journal of Service Management" 2011, Vol. 22, No. 4.
  15. Schwienbacher A., Larralde B., Crowdfunding of Small Entrepreneurial Ventures, w: D. Cumming, The Oxford Handbook of Entrepreneurial Finance, Oxford University Press, New York 2012.
  16. Strachan R., Micro-independent record labels in the UK, "European Journal of Cultural Studies" 2007, Vol. 10 No. 2.
  17. Stratton J., What is 'popular music'?, "The Sociological Review" 1983, Vol. 31, No. 2.
  18. Surowiecki J., The Wisdom Of Crowds, Anchor Books, New York, Toronto 2005.
  19. Tapscott D., Williams A. D., Wikinomics: How Mass Collaboration Changes Everything, Portfolio, New York 2008.
  20. Belleflamme P., Lambert T., Schwienbacher A., Crowdfunding: Tapping the Right Crowd, "CORE Discussion Paper" 2011, No. 2011/32, http://ssrn.com/abstract=1578175.
  21. Gałuszka P., Bystrov V., Development of Crowdfunding in Poland from the Perspectives of Law and Economics, referat wygłoszony 21.04.2012 r. podczas 3 rd Polish Law & Economics Conference, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2012; streszczenie dostępne online: http://lawandeconomics.pl/wp-content/uploads/2012/03/GaluszkaBystrov.pdf.
  22. Hemer J., A Snapshot on Crowdfunding, "Working Papers Firms and Region" 2011, No. R2/2011, Frauhofer ISI, http://isi.fraunhofer.de/isi-media/docs/p/arbpap_ unternehmen_region/ap_r2_2011.pdf?WSESSIONID=f6a385e4d6e2bbd13345093 ce497a221
  23. Kapipal, Reach 4 The Top - Mount Kilimanjaro Fundraiser, http://www.kapipal.com/ reach4thetop.
  24. Kickstarter, It Takes a Village to Raise an Oven - We Knead You, http://www.kickstarter. com/projects/1502447120/it-takes-a-village-to-raise-an-oven-we-kneadyou? ref=category
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1234-8872
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu