BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Będzieszak Marcin (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Opłaty za usługi i dochody własne jako źródło finansowania wybranych zadań w miastach wojewódzkich w Polsce
User Charges and Own-source Revenues as Sources of Financing Selected Tasks in Voivodeship Cities in Poland
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2014, nr 330, s. 13-21, tab., bibliogr. 19 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Finanse na rzecz zrównoważonego rozwoju Gospodarka - etyka - środowisko
Słowa kluczowe
Dochody, Zadania samorządu terytorialnego, Samorządność
Income, Local government task, Self-government
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest określenie stopnia samofinansowania wybranych zadań, realizowanych przez miasta wojewódzkie w Polsce, możliwego dzięki wprowadzeniu opłat za usługi oraz dzięki generowaniu dochodów własnych związanych z tymi zadaniami. W celu przeprowadzenia badań w miastach wojewódzkich zbudowano autorską matrycę samofinansowania zadań opłatami oraz dochodami własnymi. Wykazano, że mimo znacznego wzrostu wpływów z opłat za usługi źródła te nie generują wystarczających środków na sfinansowanie tych usług lub dóbr. Wysoki wskaźnik samofinansowania opłatami osiągany jest jedynie w przypadku zakładów gospodarki mieszkaniowej, a uwzględniając inne dochody własne, także w zakresie prowadzenia domów pomocy społecznej, gospodarki gruntami i nieruchomościami oraz dróg publicznych.(abstrakt oryginalny)

The aim of this article is to determine the degree of self-financing of selected tasks of voivodeship cities in Poland with the use of user charges and own-source revenues associated with these tasks. In order to conduct research on cities an original matrix of selffinancing with a use of user charges and own-source revenues has been built. It has been shown that despite a significant increase in revenue from user charges for services, this source of revenues does not generate sufficient resources to fund these services or goods. The high rate of self-financing with a use of user charges is achieved only in the case of housing management, and taking into account other own-source revenues, also in case of nursing homes, land and real estate and public roads(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Besley T., Coate S., Centralized versus decentralized provision of local public goods: A political economy approach, "Journal of Public Economics" 2003, no. 87.
  2. Będzieszak M., Fees and user charges in large Polish cities, "Studia Regionalne i Lokalne" 2013, nr 4(54).
  3. Będzieszak M., Opłaty jako źródło finansowania wybranych zadań publicznych - istota i konsekwencje wykorzystania, Zeszyty Naukowe "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów", Szkoła Główna Handlowa, w druku.
  4. Bird R.M. Slack N.E., Urban Public Finance in Canada, John Wiley and Sons, Toronto1993.
  5. Borge L.E., Rattsø J., The Relationships between Costs and User Charges: The Case of a Norwegian Utility Service, "Finanz Archiv: Public Finance Analysis" 2005, vol. 61, no. 1.
  6. Brazer H.E., The Role of Major Metropolitan Centers in State and Local Finance, Papers and Proceedings of the Seventieth Annual Meeting of the American Economic Association, "The American Economic Review" 1958, vol. 48, no. 2.
  7. Feld L.P., Kirchgässner G., Schaltegger C.A., Decentralized taxation and the size of government: Evidence from Swiss state and local governments, CESIFO Working Paper no. 1087, 2003.
  8. Friedrich P., Kaltschütz A., Woon Nam C., Recent Development of Municipal Finance in Selected European Countries, The 44th Congress of the European Regional Science Association (ERSA) Oporto, August 25-29, 2004.
  9. Heller J., Samodzielność finansowa samorządów terytorialnych w Polsce, "Studia Regionalne i Lokalne" 2006, nr 2(24).
  10. Jastrzębska M., Polityka budżetowa jednostek samorządu terytorialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2005.
  11. Kańduła S., Opłata jako forma dochodów publicznych (zarys problematyki), [w:] Współczesne finanse. Stan i perspektywy rozwoju finansów publicznych, red. J. Głuchowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2008.
  12. Kitchen H.M., Slack E., New Finance Options for Municipal Governments, "Canadian Tax Journal / Revue Fiscale Canadienne" 2003, vol. 51, no. 6.
  13. Kosek-Wojnar M., Surówka K., Podstawy finansów samorządu terytorialnego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  14. Miszczuk A., Miszczuk M., Żuk K., Gospodarka samorządu terytorialnego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  15. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  16. Sepehri A., Chernomasa R., Are user charges efficiency- and equity-enhancing? A critical review of economic literature with particular reference to experience from developing countries, "Journal of International Development" 2001, 13, 2; ABI/INFORM Complete.
  17. Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2012 r. Informacja o wykonaniu budżetów jednostek samorządu terytorialnego, Rada Ministrów, Warszawa 2013.
  18. Rozporządzenie Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, DzU 2006, nr 127, poz. 886.
  19. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 17 września 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło, DzU 2010, nr 194, poz. 1291.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu