BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lisowska Renata (Uniwersytet Łódzki), Stanisławski Robert (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w obszarach rozwiniętych i zmarginalizowanych - analiza porównawcza
Innvativeness of Samll and Medium - Sized Enterprises in Developed and Marginalised - Comparative Analysis
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2013, nr 109, s. 65-79, tab.,rys., bibliogr.18 poz.
Tytuł własny numeru
Przedsiębiorczość - droga do innowacyjnej gospodarki
Słowa kluczowe
Potencjał innowacyjny, Potrzeby rynku, Małe i średnie przedsiębiorstwa, Innowacyjność, Przedsiębiorstwo
Innovation potential, Market needs, Small business, Innovative character, Enterprises
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Małe i średnie przedsiębiorstwa, które działają w zmiennym otoczeniu, powinny charakteryzować się wysokim natężeniem innowacji i umiejętnością reagowania na potrzeby rynku nowymi produktami i technologiami. Na działalność innowacyjną przedsiębiorstw oraz tworzenie i komercjalizację innowacji mają wpływ zarówno uwarunkowania zewnętrzne związane z otoczeniem, jak i uwarunkowania wewnętrzne stanowiące potencjał innowacyjny przedsiębiorstwa. Innowacyjność polskich małych i średnich przedsiębiorstw jest niska, a wynika to z ich trudnej sytuacji finansowej oraz niechęci do ryzykownych przedsięwzięć, takich jak działalność badawczo-rozwojowa. Celem artykułu jest analiza porównawcza innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw funkcjonujących w obszarach rozwiniętych i zmarginalizowanych w oparciu o badania własne przeprowadzone w MŚP zlokalizowanych na terenie tych obszarów.(fragment tekstu)

Small and medium-sized enterprises that operate in the changeable environment ought to be characterised by the high intensity of innovation and respond to market needs with new products and technologies. External conditions connected with the environment, as well as internal determinants constituting the innovation potential of the enterprise which allows to create and commercialise innovations, are important for their innovation activity. Innovativeness of Polish SMEs, however, is at a relatively low level resulting from a difficult financial situation and their aversion to risky ventures such as research and development activity. The paper aims to conduct a comparative analysis of innovativeness of small and medium-sized enterprises operating in developed and marginalised areas on the basis of the author's own empirical research carried out in SMEs located in these areas.(fragment of text)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Baruk J., Zarzadzanie wiedzą i innowacjami, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.
  2. Garcia R., Calantone R., A critical look at technological innovation typology and innovativeness terminology: a literature review, "Journal of Product Innovation Management" Vol. 19 (2002), No 2.
  3. Janasz W., Innowacje i ich miejsce w działalności przedsiębiorstw,
  4. Innowacje w modelach działalności przedsiębiorstw, red. W. Janasz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2003.
  5. Janasz W., Kozioł K., Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007.
  6. Janasz W., Kozioł-Nadolna K., Innowacje w organizacji, Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne, Warszawa 2011.
  7. Kornacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych,WNT, Warszawa 2001
  8. Lisowska R., Kreowanie postaw przedsiębiorczych w regionach zmarginalizowanych przez władze samorządowe, w: Kreatywność - innowacje - przedsiębiorczość. SOOIPP ANNU AL 2009, red. P. Niedzielski, J. Guliński, K.B. Matusiak, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010, s. 57-70.
  9. Lisowska R., Zarządzanie rozwojem małych i średnich przedsiębiorstw w obszarach zmarginalizowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.
  10. Morton S., Burns N., Understanding and overcoming resistance to innovation,
  11. Creating Wealth From Knowledge. Meeting the Innovation Challenge, eds. J. Bessant, T. Venables, Egward Elgar, Cheltenham 2008
  12. Niedzielski P., Rychlik K., Innowacje i kreatywność, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2006.
  13. Pomykalski A., Zarządzanie innowacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa-Łódź 2001.
  14. Samli Coskun A., Generating a culture of innovation: The necessary ingredient for economic progress, "The Marketing Review" Vol. 12 (2012), No. 2.
  15. Stanisławski R., Instrumenty polityki innowacyjnej skierowane do MSP , w: Polityka innowacyjna wobec sektora małych i średnich przedsiębiorstw w P olsce - analiza uwarunkowań i ocena realizacji, red. P. Niedzielski, R. Stanisławski, E. Stawasz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011, s. 77-122
  16. Stanisławski R., Lisowska R, The Polish SME innovativeness against a background of European union countries, w: Knowledge Base for Management - Theory and Practice, ed. S. Hittmar, Scentific Monograph Collection, University of Zilina, Zilina 2010.
  17. Stawasz D., Rozwój regionalny ujęcie teoretyczne, w: Psychologiczne wyznaczniki efektywności poszukiwania pracy i samozatrudnienia w regionach zmarginalizowanych, red. H. Skłodowski, E. Stawasz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007
  18. Stawasz E., Innowacje a mała firma, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1999.
  19. Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych. Elementy teorii i zadania, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009
  20. Zeleny M., Knowledge of enterprise: knowledge management or knowledge technology? w: Governing and Managing Knowledge in Asia, ed. T. Menkhoff, H.-D. Evers, and Y.W. Chay, World Scientific Vol. 3, New Jersey 2010.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu