BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Fryczyńska Marzena (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Human capital evaluation with social network analysis support
Źródło
Edukacja Ekonomistów i Menedżerów : problemy, innowacje, projekty, 2013, nr 3 (29), s. 59-68, rys., bibliogr. poz. 25
Education of Economists and Managers : problems, innovations, projects
Słowa kluczowe
Kapitał ludzki, Kapitał społeczny, Analiza sieci społecznych, Analiza sieciowa
Human capital, Social capital, Social Network Analysis (SNA), Network analysis
Uwagi
summ.
Abstrakt
The purpose of this article is to show the social network analysis as the perspective of human capital evaluation. It presents interrelation between the social and human capital, the brief introduction to social network theory and its analyzing method. However, social network analysis (SNA) is the method to evaluate social capital, the author pointed out the possible SNA metrics essential in the human capital evaluation. The article shows the SNA and human capital in the individual perspective - ego. It provides the idea of the human capital evaluation in broader and more precise way. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Batorski, D., Zdziarski, M. (2009). Analiza sieciowa i jej zastosowania w badaniach organizacji i zarządzania, "Problemy Zarządzania", nr 4.
  2. Borgatti, S., Mehra, A., Brass, D. J., & Labianca, G. (2009), Network analysis in the social sciences, "Science", Vol. 323, No. 5916.
  3. Bourdieu, P. (1985), The forms of capital, in: J.G. Richardson, red., Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Greenwood Press, New York.
  4. Brass, D.J., Halgin, D.S. (2012), Social networks: the structure of relationships, in: L.T. Eby, T.D. Allen, red., Personal relationships: The effect on employee attitudes, behaviors, and well-being, SIOP Frontiers Research Series, Routledge, New York.
  5. Bratnicki, M., Strużyna, J., red., (2001), Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice.
  6. Burt, R. (1992), Structural Holes: The Social Structure of Competition, Harvard University Press, Cambridge.
  7. Burt, R. (2005), Brokerage and Closure: An Introduction to Social Capital, University Press Oxford.
  8. Cohen, D., Prusak, L. (2001), In Good Company. How social capital makes organizations work, Ma, Harvard Business School Press, Boston.
  9. Czakon, W. (2007), Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo AE, Katowice.
  10. Edinsson, L., Malone, M. (2001), Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  11. Fryczyńska, M. (2010), Towards the Network Development of Employees, "Human Resources Management", 6.
  12. Fryczyńska, M. (2012), Kompetencje kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach sieciowych, w: S. Łobejko (red.), Przedsiębiorstwa sieciowe i inne formy współpracy sieciowej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  13. Granovetter, M. (1983), The Strength of Weak Ties: A Network Theory Revisited, "Sociological Theory", No. 1.
  14. Juchnowicz, M., red., (2014), Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy, narzędzia, aplikacje, PWE, Warszawa.
  15. Krackhardt, D. (2010), Social Network, in: J.M. Levine, M.A. Hogg, red., Encyclopedia of Group Processes and Intergroup Relations, Sage, Los Angeles.
  16. Krackhardt, D., Hanson, JR. (1993), Informal networks: the company behind the chart, "Harvard Business Review", 71(4).
  17. Kwon, D.-B. (2009), Human capital and its measurement, The 3rd OECD World Forum on "Statistics, Knowledge and Policy", working paper.
  18. Łobejko, S. (2010), Przedsiębiorstwo sieciowe zmiany uwarunkowań i strategii w XXI wieku, Oficyna SGH, Warszawa.
  19. Milgram, S. (1967), The Small World Problem, "Psychology Today", Vol. 2.
  20. Nahapiet, J., Sumantra, G. (1998), Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage, "Academy of Management Review", 23 (242).
  21. Putnam, R.D. (1995), Bowling alone: America's declining social capital, "Journal of Democracy", 6.
  22. Rostkowski, T. (2003), Zintegrowany system zarządzania kompetencjami, in: M. Juchnowicz (red.), Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi, Poltext, Warszawa.
  23. Saint-Onge, H. (2000), Shaping Human Resource Management Within the Knowlwdge-Driven Enterprise, in: J. Phillips, D. Bonner, Leading Knowledge Management and Learning, ASTD.
  24. Sławecki, B. (2010), Zatrudnianie po znajomości. Kapitał społeczny na rynku pracy, C.H. BECK, Warszawa.
  25. Watts, J. D. (2007), Six Degrees. The Science of a Connected Age, ed. Marzena Fryczyńska.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1734-087X
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0009.6305
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu