BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Paprocki Wojciech (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Reakcje uczestników rynku transportowego na wzrost obciążeń fiskalnych - analiza na przykładzie wprowadzenia viaTOLL
The Reaction of the Transport Market Participants to the Growing Fiscal Charges. "ViaToll" Based Analysis
Źródło
Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów / Szkoła Główna Handlowa, 2013, z. 123, s. 17-33, bibliogr. 21 poz.
Słowa kluczowe
Transport, Rynek, Opłaty transportowe, Polityka społeczno-gospodarcza
Transport, Market, Transport charges, Socio-economic policy
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
Wprowadzenie w lipcu 2011 r. w Polsce elektronicznego systemu poboru opłat viaTOLL otworzyło nową erę stosowania narzędzi fiskalnych przez imperium w stosunku do użytkowników infrastruktury transportowej. Jest to era, w której imperium stara się skłaniać konsumentów oraz podmioty gospodarcze do ograniczania swojej mobilności. To nowy kierunek polityki społeczno-gospodarczej, przeciwny do kierunku stymulowania wzrostu gospodarczego przez nakłanianie do konsumpcji, w tym konsumpcji usług transportowych lub bezpośredniego użytkowania infrastruktury drogowej w ramach motoryzacji indywidualnej. Przyczyn zwrotu w polityce udostępniania przez imperium publicznej infrastruktury transportowej jest kilka, z których dwie są najważniejsze. Promowanie konsumpcji zbiorowej przestało być priorytetem polityków w społeczeństwach "zachodnich", gdyż skończyła się trwająca kilka dziesięcioleci konfrontacja z blokiem wschodnim i tym społeczeństwom nie trzeba uświadamiać rosnącej przewagi "Zachodu". Jednocześnie upowszechniło się nastawienie ideologiczne (misyjne) w tych społeczeństwach, zgodnie z którym należy dbać o środowisko ekologiczne, nie tylko w skali swojego regionu, ale także w skali globalnej. Wyzwaniem stało się działanie na rzecz redukcji emisji CO2, w tym przez użytkowników środków transportu, choć istnieją wątpliwości, czy podejmowane działania faktycznie mogą przyczynić się do powstrzymania długookresowych(fragment tekstu)

Transport is a sector of economy and the entities conducting business activity are subject to general rules of collection of duty in favour of the empire. A transport specific issue is the creation and application of linear infrastructure accessibility, primarily: roads for the road transport. The network of roads is constructed as a result of public investment and the maintenance of these roads is the responsibility of the civil service. There are rare cases of private roads in the world: fragments of motorways and roads to use special constructions - bridges and tunnels. Since the end of the 20th century in Europe there has been a common new rule in use called user pays, according to which it is more and more frequent to charge for the access to the public road infrastructure. It gives rise to definite effects for the users of roads as well the budget revenues of individual countries. In Poland the collection of charges within the system of viaTOLL was implemented on 1 July 2011 and is the subject of the first research aimed at defining and analysing the effects of the application of this solution. The study indicates that a turn in the economic policy may give rise to fiscal effects for the empire, but at the same time causes distortions in the implementation of the goals of regional development policy as well as the goals which have customarily been formulated in the transport policy. Furthermore, the study describes the direct effects of the introduction of the viaTOLL system which could be observed during the first half a year after it was launched.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa 2011.
  2. Der Akzisen-Streit, Hrsg D. J. Blesgen, R. P. Welter, Olms-Weidmann, Hildesheim -Zürich-New York 2006.
  3. Emissionshandel kostet LH 130 Mio. EUR, "DVZ" nr 3/2012.
  4. Entdeckte Gold-Grube in der Accise (1718) - Schrift.
  5. Etel L., System podatkowy, w: Finanse publiczne i prawo finansowe, red. E. Ruśkowski, Konieczny i Kruszewski, Warszawa 2000.
  6. Held G., Schliechende Energiekriese, "Die Welt" z 17.01.2012.
  7. Koszty i opłaty w transporcie, red. M. Bąk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.
  8. Kroker H., Schritt für Schritt aus der Klimafalle, "Die Welt" z 18.01.2012.
  9. Langenhorst J., Die europäische CO2-/Energiesteuer. Sackgasse oder komplementäres Instrument zur Energiepolitik der EU-Staaten?, Agenda Verlag, Münster 2001.
  10. Liszek J., Rześny-Cipelińska J., System elektronicznej opłaty za korzystanie z infrastruktury drogowej, w: Funkcjonowanie i Rozwój Transportu, Zeszyty Naukowe UG Nr 41, Gdańsk 2011.
  11. Mauteinnahmen stagnierten 2011 trotz Wirtschaftsbooms, Verkehrs-Rundschau z 11.01.2012
  12. Misiąg W., Finanse publiczne w Polsce. Przewodnik, "Rzeczpospolita", Warszawa 1996.
  13. Morawski W., Polityka transportowa, SGPiS, Warszawa 1978.
  14. Nogalski B., Falencikowski T., Przesłanki doskonalenia konstrukcji podatkowych w polskim systemie podatkowym, w: Kierunki reformy polskiego systemu podatkowego, red. A. Pomorska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003.
  15. Polityki Unii Europejskiej: Polityki sektorów infrastrukturalnych. Aspekty prawne, red. A. Jurkowska, T. Skoczny, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2010.
  16. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, Ministerstwo Infrastruktury 2011.
  17. Sloterdijk P., Die Staaten verpfänden die Luft und die Banken atmen tief durch, "Handelsblatt" z 17.12.2011.
  18. Smith A., Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, PWN, Warszawa 2007.
  19. Wünschwertes von Machbarem unterscheiden, Bundesverband Güterverkehr Logistik und Entsorgung e.V., Frankfurt/M, 2011.
  20. Żmijewski K., Obietnice na rzecz klimatu to za mało. Każdy może się z nich wycofać, Dziennik "Gazeta Prawna" nr 241/2011.
  21. http://www.eurotunnelgroup.com/uk/the-channel-tunnel/history/.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1234-8872
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu